Det var ikke skjult reklame, at direktøren for interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer, Søren Gade, optrådte som en af de gennemgående medvirkende i DR2-programmet ’Hele svineriet’, der blev sendt i efteråret 2013. DR ikke fik programmet til en lavere pris end normalt, og dermed var der ikke tale om et sponsorat.
Det slår Radio- og tv-nævnet fast i en afgørelse om programmet, hvor Søren Gade og kokken Thomas Rode rejste rundt i Jylland og besøgte svinelandbrug.
Som Journalisten tidligere har skrevet, var ’Hele svineriet’ produceret af Complot Medias Henrik Vinther Krogh. Henrik Vinther Krogh hyrede Erik Poulsen fra det vestjyske mediebureau Ansatz som medtilrettelægger. Erik Poulsen har siden 2009 været redaktør på LandTV. LandTV er otte regionale tv-stationer, der blandt andet har fået tilskud fra Landbrug & Fødevarer. Complot har siden 2010 stået bag en række udsendelser til LandTV.
Seerredaktør i DR Jacob Mollerup kritiserede i november 2013, at der var for tætte bånd mellem de medvirkende og produktionsselskabet. Han siger, at afgørelsen er forventelig.
Radio-og tv-nævnet kigger nemlig kun på, om den såkaldte reklamebekendtgørelse er overtrådt. Ikke på programmets journalistiske indhold.
»Jeg har kritiseret, at når man laver noget, hvor der er så tætte bånd, kræver det, at kontrakten med seerne er i orden. Radio- og tv-nævnet har undersøgt, om der er skjult reklame, og det er en logisk konklusion, at det er der ikke.«
Efter kritikken i efteråret valgte DR ikke at genudsende programmet.
Redaktør på udsendelsen Peter Gren Larsen forklarede i et svar til Jacob Mollerup dengang, at ”vi burde have deklareret bedre, eller for at fjerne enhver tvivl og usikkerhed om vores uafhængighed skulle vi netop i dette tilfælde have valgt en anden producent."
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.