search

Hele Berlingske-koncernen skal have regler om sociale medier

Berlingske Tidendes meget omdiskuterede guidelines om Facebook er gode råd og ikke personalepolitiske regler, der kan føre til fyring. Men i fremtiden skal sociale medier skrives ind i det etiske regelsæt, hvor overtrædelser kan føre til fyring. Det forklarer chefredaktør Lisbeth Knudsen. (opdateret.)

Berlingske Tidendes meget omdiskuterede guidelines om Facebook er gode råd og ikke personalepolitiske regler, der kan føre til fyring. Men i fremtiden skal sociale medier skrives ind i det etiske regelsæt, hvor overtrædelser kan føre til fyring. Det forklarer chefredaktør Lisbeth Knudsen. (opdateret.)

»Det er vigtigt for mig at skelne mellem gode råd og personalepolitiske regler, hvor vi siger, at overholder du ikke det her, så bliver du afskediget eller får et skriftlig advarsel. Det her er gode råd, som det er vigtigt, at alle tænker over, fordi Facebook rummer nogle nye muligheder, som både kan være et fantastisk arbejdsredskab for os, og som rummer en mulighed for, at vores troværdighed risikerer at blive undergravet, hvis ikke man passer på,« siger Lisbeth Knudsen til Journalisten.dk.

Man risikerer altså ikke en fyrreseddel, hvis man overtræder disse guidelines?

»Nej det gør man ikke. Det her er gode råd. Men i forbindelse med revisionen af vores etiske regelsæt, som altså ikke er guidelines, men som er regler, der skal overholdes – der vil vi skrive et afsnit ind om sociale medier.«

De kommende etiske regelsæt skal ifølge Lisbeth Knudsen omfatte hele Berlingke Media.

»Der efterlyser vi gode input, og det bliver så selvfølgelig behandlet i vores samarbejdsudvalg. Første skridt er gode råd. Forhold jer til dem, tænkt over dem. Det handler ikke bare om avisen integritet, men også om medarbejdernes. Dernæst har vi en proces, hvor vi tager nogle af de her ting – ikke dem alle – over i et egentligt etisk regelsæt, som går igennem de sædvanlige procedurer i samarbejdsudvalg,« siger Lisbeth Knudsen.

Også Tom Jensen fra Berlingskes chefredaktion har på Journalisten.dk kastet sig ind i diskussionen. Det skete efter, at Ekstra Bladets Bo Elkjær betegnede avisens guidelines som åndssvage og en knægtelse af ytringsfriheden.

"I Berlingske Tidendes chefredaktion finder vi, at det er fornuftigt og ansvarligt at forholde sig til virkeligheden i en digital medieverden, hvor journalisters troværdighed kan blive undergravet på et splitsekund," skriver Tom Jensen blandt andet.

I lørdagens udgave af Deadline på DR2 argumenterede tidligere chefredaktør på Berlingske Tidende, Niels Lunde, dog imod at indføre en decideret Facebook-politik på Berlingske. I en panel-diskussion – Propagandisterne i Deadline – (22 min. henne i programmet, red.) fik Niels Lunde blandt andet følgende spørgsmål:

Var det sket i din tid som chefredaktør:

"Nej det tror jeg ikke, det var. Jeg er enig med Signe (Wenneberg, red.) i, at man skal være utrolig forsigtig med at lave sådan nogle regler, fordi i virkelighedens verden – den er altså ret kompliceret – det vil sige, der opstår lynhuftigt en situation, som reglerne ikke tager højde for. Og der tror jeg altså man kommer i vore dage længere med at overlade det til folks egen dømmekraft at opføre sig  på en måde, så det ikke skaber problemer for hverken sig selv eller sin virksomhed."

Berlingskes medarbejdere gennemgår i dag ledelsens guidelines for brug af Facebook sammen med jurist Christian Dølpjer fra Dansk Journalistforbund. Det gør de som forberedelse til et møde med chefredaktør Lisbeth Knudsen, som de regner med at blive indkaldt til 'snarest muligt'.

Berlingske Tidendes guidelines og etiske regelsæt kan i øvrigt komme til at danne skole i Danmark, hvor også DR og Jyllands-Posten overvejer at indføre retningslinjer.

»Vi gennemgår retningslinjerne punkt for punkt,« forklarer tillidsmand Frederik M Juel.
Medarbejderne har tidligere på Journalisten.dk taget kraftigt afstand fra avisens guidelines. Den vigtigste overordnede indsigelse fra medarbejderne er, at arbejdsgiveren skal være varsom med at lægge restriktioner på medarbejdernes ytringsfrihed i det, de ser som et privat forum.

Specielt går medarbejderne efter at få en opblødning af formuleringerne omkring venner og fangrupper i 'Berlingske Tidendes 6 guidelines til sociale medier'.
»Formuleringerne omkring venner og fangrupper skal ændres kraftigt. Vi mener faktisk ikke, at arbejdsgiveren skal blande sig i det,« siger Frederik M. Juel.

Her er de afsnit, som medarbejderne på Berlingske Tidende er specielt utilfredse med:

'Venner
Du må gerne blive venner med dine kilder, men du skal i så fald være opmærksom på ikke at udelukke venskaber med kilder af en bestemt politisk observans eller fra bestemte virksomheder.

Fan og grupper
Giv dine fansider og grupper på Facebook et eftersyn. I tidens løb har de fleste meldt sig ind i en lang række grupper og fansider, som ikke længere er relevante.

Når man melder sig ind i en gruppe eller bliver fan af noget eller nogen, sender det et signal om, at man støtter den pågældende sag. Som journalist kan det være en fordel at følge disse grupper og fansider, da man derved får nye posteringer direkte på sin egen startside. For at opretholde ens troværdighed er det derfor afgørende:
• At der er en journalistisk begrundelse for at være med i politiske eller holdningsbaserede grupper
• At der er balance i de grupper og fansider, man abonnerer på
• At man analyserer sin egen profil – kan du stå inde for det indtryk, den giver af dig?
Der er to måder at skabe balance i ens profil på. Enten ved at melde sig ud af grupper, der kan så tvivl om ens objektivitet, eller ved at melde sig ind i modpartens. Hvis man f.eks. er fan af statsministeren, har man som regel også en journalistisk interesse i at være fan af oppositionen.
Du må dog hjertens gerne blive fan af Berlingske (facebook.dk/berlingske), uden også at skulle være fan af Politiken og Børsen.
Melder man sig ind i aktuelle politiske grupper eller andre interessegrupper for at lave research, skal man undgå misforståelser ved at give sig kende som journalist på væggen (f.eks. "Jeg følger denne sag for Berlingske Tidende…").'

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen