Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Inden Novo Nordisk lancerede slankemidlet Wegovy på det danske marked, tog medicinalgiganten kontakt til mediet Heartbeat med et forslag om at producere to podcasts om overvægt. Det skriver B.T.
Heartbeats sagde ja tak til sponsoratet, som også fremgår af Heartbeats hjemmeside, men på intet tidspunkt fremgik det, at deres sponsor havde en kommerciel interesse i overvægt. Og det møder kritik fra blandt andre seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk Marie Frank-Nielsen.
”Der skal være åbenhed over for forbrugeren. Er det redaktionelt indhold, eller er det i virkeligheden en reklame? Der er ikke helt klarhed omkring det, fordi emnet lægger sig så tæt op ad noget, som sponsoren har en kommerciel interesse i,” siger hun til B.T.
Novo Nordisk har i flere år arbejdet for, at overvægt anses som en sygdom, og de forklarer over for B.T., at de med podcasten ønsker ”at formidle de mange aspekter af svær overvægt for derigennem at gøre op med forestillingen om, at svær overvægt udelukkende er et spørgsmål om viljestyrke”.
Direktør for Heartbeats Christine Faarbæk siger i et skriftligt svar til B.T., at Novo Nordisks eneste rolle har været – ud over at betale – at stille viden til rådighed for Heartbeats.