search

Hårdt arbejde bliver belønnet

SERIE: De maskuline stofområder rager flest priser til sig, og når det brænder på ude i verden, må du prioritere arbejdet over familien. Sådan lyder opskriften på succes fra fire prisvindende mænd

De prisvindende herrer er ikke meget for at tale om, hvorfor deres kvindelige kolleger vinder færre journalistpriser. I Journalistens gennemgang af 25 priser uddelt i 2015 vinder mænd næsten fem gange så ofte.

Men gået på klingen siger mændene, at prioriteringer i livet og valg af stofområder er mulige årsager.

»Mit eget stofområde er traditionelt set meget maskulint. Jeg tror, at mange af de stofområder, der typisk rager priser til sig, er befolket af mænd,« siger Jakob Sheikh, der skriver om integration og radikalisering for Dagbladet Politiken, og trods sine kun 28 år allerede har fire prestigefyldte priser på CV’et.

 

 

»Kvinderne gør ingenting galt. Men vi skal ændre strukturen, så stofområder som mit eget bliver befolket ligeligt med mænd og kvinder. Vi skal også have en bredere opfattelse af, hvad god journalistik er,« siger han.

Tallene skal ses i lyset af, at mænd og kvinder er næsten ligeligt fordelt i Dansk Journalistforbund.

 

 

Lad familien i stikken

Men hvis kvinder skal ind i de maskuline stofområder, skal de nedprioritere familien, siger fotograf Jacob Ehrbahn.

Han har selv omkring 50 priser på hylden og lader jævnligt familien i stikken, når det brænder på ude i verden.

»Det har omkostninger at lave kvalitetsfotografi. Da der var terror i Paris, måtte jeg smide planen om en rolig hjemmeweekend fra mig og tage af sted, mens min kone stod tilbage med hele lortet og to børn derhjemme. Hvis det sker ofte, har du ikke en familie, der venter derhjemme,« siger Jacob Ehrbahn.

Jacob Ehrbahn understreger, at han ikke kan sige noget generelt om sine kvindelige kollegers familiesituation, alene af den grund at mændene er i massivt overtal på Politikens fotoredaktion.

Som at spille på Barcelonas fodboldhold

Også Politikens fotochef, Thomas Borberg, mener, at kønnet har betydning for, hvem der går efter de prisvindende projekter.

»Det er ikke uden omkostninger. Du skal bruge en masse tid og kræfter på at lave den slags historier. Jo mere ambitiøst, jo flere kræfter koster det – og det gælder både mænd og kvinder,« siger fotochef Thomas Borberg og tilføjer, at det mest er mændene, der smider rutinerne fra sig og »går all in« på de mest krævende opgaver.

»Måske er deres netværk mere tolerant end kvindernes. Jeg kender en del udenlandske kvinder omkring de fyrre, der ikke har familie. De er i lige konkurrence med mændene. Herhjemme er det mest mændene, der rejser efter historierne, og så har de en kone derhjemme, der tager sig af familien. Mange bliver skilt af det her liv. Det svarer til at spille på Barcelonas fodboldhold. Hele familien er en del af pakken, selv om der kun er en spiller på banen,« tilføjer han.

Priser er nødvendig markedsføring

Tom Heinemann er tv-dokumentarist og har sit eget produktionsselskab. Mere end 20 priser pryder hans reol, og han indstiller systematisk sig selv, når sæsonen for filmfestivaler står for døren.

Det kan tage flere fulde arbejdsdage, når teksten om filmens potentiale skal formuleres, og han oplever, at mange kvindelige kolleger vægrer sig ved at sparke døren ind til priskomitéerne.

»Det er hårdt arbejde, fordi vi er mange om buddet. Jeg sender ofte ind sammen med 100 andre. Jeg synes heller ikke, at det er skrigende morsomt, men det er nødvendigt, hvis jeg skal kunne komme igennem med mit næste pitch eller projekt. Jeg er altid på beatet og bruger jævnligt tid på markedsføring,« siger Tom Heinemann, der laver de fleste af sine film i samarbejde med hustruen Lotte La Cour, der er fotograf.

Tom Heinemanns markedsføring gør det muligt at få midler til deres film.

»Jeg bruger vendingen award winning director, når jeg skal til møder og filmfestivaler. Det er en vigtig del af min markedsføring, og juryen kigger altid på, om man tidligere har vundet en pris.«

Dette er femte og sidste artikel i serien.

 

 

Undersøgelsen: Journalisten har undersøgt, hvem der vandt 25 journalistikpriser i 2015. Vi har inddraget priser, der dækker tv, radio, artikler og bøger. Priser til studerende er ikke medtaget. Idé-, vært- og underholdningsprogram-priser er heller ikke med i undersøgelsen. I tilfælde, hvor flere priser uddeles til samme prisfest, har vi med juryens hjælp valgt den mest væsentlige og prestigefyldte pris. 20 af priserne blev vundet af mænd alene. 3 af priserne blev vundet af kvinder alene.

 

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen