Hård kritik af politisk ungdomsparti: ”Smædekampagne”

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom bliver beskyldt for hykleri, efter at de har lanceret en ny politisk kampagne baseret på et billede af statsminister Lars Løkke og en champagneflaske. ”Vi er redelige, men en gang imellem vil vi have lov til at lave et svirp med halen,” siger DSU-formand

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) får hård kritik, efter at ungdomspartiet har lanceret en ny kampagne på sin facebookside. Her ser man en plakat, der viser en ubarberet og næppe udhvilet Lars Løkke Rasmussen sidde med en champagneflaske og stille sig selv spørgsmålet: ”Skal jeg drikke den selv eller dele med overklassen?”

Det har fået kritikerne til tasterne.

”Skam jer DSU. I fodrer svinehunden,” lyder det for eksempel fra Venstres folketingsmedlem og offentlighedsordfører Jan E. Jørgensen.

”I har altid været Danmarks mest usmagelige og uhæderlige ungdomsparti,” skriver Alex Vanopslagh, medlem af Københavns borgerrepræsentation for Liberal Alliance og tidligere formand for partiets ungdomsparti.

Også politisk kommentator og erklæret Venstre-medlem Jarl Cordua kritiserer kampagnen med kommentaren:

”Skuffende niveau.”

Han uddyber over for Journalisten:

”Jeg synes, det er plat. Det er jo tredje eller fjerde gang, DSU sætter Løkke i forbindelse med alkohol. Jeg går da også ind for, at man skal være skarp i kampagner, men man må prøve at hæve niveauet lidt over sprut og damer. Vi hører de unge mennesker være idealistiske og tale om ”skulle vi ikke prøve at bygge et samfund op, hvor vi taler ordentligt til hinanden. Men det bliver lidt svært at tage skåltalerne om demokrati alvorligt, for de er i fuld gang med en smædekampagne mod statsministeren,” siger Jarl Cordua.

Det er et svirp med halen

Kampagnen og plakaten er lanceret, efter at DSU i marts sidste år sammen med otte andre ungdomspartier forpligtede sig til at leve op til et såkaldt ”politikerløfte”, der blandt andet rummer en ambition for den politiske debat:

”Jeg vil gå forrest i kampen for en respektfuld og saglig debat, som giver plads til, at alle kan deltage,” lyder det i politikerløftet.

Men ifølge DSU-formand Frederik Vad Nielsen er den nye DSU-kampagne i fuld overensstemmelse med politiker-løftet fra sidste år. Opslaget skal ses i sammenhæng med de øvrige opslag, DSU har lavet, siger han:

”Det ville være et kæmpestort problem for os, hvis vi lavede det her hver dag. Jeg har den tommelfingerregel, at 90 procent af de budskaber, vi sender af sted på vores platforme, er helt almindelige politiske budskaber. Så har vi så 10 procent, som har satirisk bid. Det her er et af dem,” siger Frederik Vad Nielsen og fortsætter:

”Vi er redelige – men en gang imellem vil vi have lov til at lave et svirp med halen.”

Ikke den reneste form for kommunikation

Han mener, den nye kampagne falder i forlængelse af andre satiriske plakater baseret på blandt andet filmplakater, som DSU har en lang tradition for at udvikle.

”Vi skriver i det post, at Lars Løkke Rasmussen står over for et politisk valg – og så tager vi et billede, hvor vi skriver: ”Skal jeg drikke den selv eller dele med overklassen?” Det her er satire. Jeg har ikke skrevet, at han er en fuld idiot nogen steder. Jeg synes, vi går til kanten. Hvis noget går til kanten, så ligger der vel i det, at det er lige præcis i orden – men heller ikke et udtryk for den reneste form for kommunikation,” siger Frederik Vad Nielsen.

Men det kan lyde, som om du siger, at hvis bare I overholder politikerløftet ni ud af ti gange, så er det OK at gå lidt over stregen hver tiende gang?

”Hvis man mener, at det her er et udtryk for, at vi går imod løftet, så mener jeg, at man misbruger politikerløftet. Vi skal passe på, at vi ikke kommer til at bruge politikerløftet til at lukke munden på nogen.”

Jarl Cordua giver dog ikke meget for Frederik Vad Nielsens tommelfingerregel:

”Der har vi det allerede. Politikersproget. Han relativerer: Siger ét den ene dag, og så den næste dag, når der er noget andet, som passer for ham, så siger han dét,” siger Jarl Cordua. 

0 Kommentarer