search

Hård investor til Nyhedsavisen

Amerikanerne kommer med risikovillig kapital, men de er hurtige til at kappe tråden, hvis resultaterne ikke viser sig, siger eksperter om den nye spiller i den danske medieverden.

Amerikanerne kommer med risikovillig kapital, men de er hurtige til at kappe tråden, hvis resultaterne ikke viser sig, siger eksperter om den nye spiller i den danske medieverden.

Nyhedsavisen har fået en mundfuld luft, og gratisaviskrigen kan gå videre. Men der skal helt andre tal på bordet end de godt 400 millioner kroner i underskud, som blev resultatet for 2007. For den nye investor, Draper Fischer Jurvetson (DFJ), står næppe klar i kulissen med flere penge.

Det spår flere eksperter med særligt kendskab til investeringsselskaber.

»Nyhedsavisen har fået den type investor, de kunne få. For i Norden investerer man traditionelt kun i veldokumenterede forretningskoncepter, og den husstandsomdelte gratisavis er stadig en ubekendt forretningside. I USA er de derimod mere eventyrlystne og har mere risikovillig kapital,« siger Henrik Schultz, medieanalytiker i den norske Kaupthing Bank.

Draper Fischer Jurvetson, der nu har investeret et trecifret millionbeløb i Morten Lunds selskab ML Medie ApS, er et amerikansk investeringsselskab, der med en kapital på 5,5 milliarder dollars har sat penge i 400 forskellige selskaber, herunder Hotmail og Skype.

Med DFJ som ny investor er den umiddelbare fremtid sikret for Nyhedsavisen, og det amerikanske selskab vil næppe gå ind og blande sig i forretningsstrategien.

»Der er traditionelt forskel på nordiske og angelsaksiske investeringsfonde. De nordiske er meget aktive – nedsætter nye bestyrelser og laver nye strategier. De angelsaksiske, herunder amerikanske, er mindre aktive. De kaster penge efter 10-12 forskellige ting, og så er det måske kun fire af dem, der lykkes, men sådan er det bare,« fortæller Jakob Risom, der som journalist har specialiseret sig i investeringsfonde.

Men de eventyrlystne millioner har deres pris. Amerikanske ventureselskaber har nemlig et meget kynisk forhold til deres investeringer, og kassen bliver smækket i, lige så hurtigt som den bliver åbnet.

»Amerikanske selskaber er typisk hurtigere til at smide håndklædet i ringen. Så på den måde kan man sige, det er en mere usikker investor. De skal levere varen, ellers er det slut,« siger Jakob Risom.

Og den vurdering er Henrik Schultz enig i.

»De står ikke klar til at fylde millioner på millioner på det der. Amerikanske selskaber har en benhård investeringsfilosofi. Hvor nordiske selskaber ofte har tendens til at bløde ihjel, så skærer de amerikanske snoren over med det samme,« siger Henrik Schultz.

Med DFJs indtræden på banen har Nyhedsavisen foreløbig klaret den finansielle udfordring, vurderer Henrik Schultz. Det næste afgørende skridt bliver, om man vil være i stand til at hæve annoncepriserne, hvilket ifølge Schultz skal ske i løbet af 6-12 måneder, hvis avisen skal løbe rundt.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen