search

Hård dom over nyt Dankort-logo: Det er en ommer!

Dankortet får nyt logo efter 30 år. Logoet skal ifølge Nets signalere »dynamik« og »modernitet«. Men det er svært at se, mener to undervisere i visuel kommunikation. »Rent design-wise er det et håbløst logo.« Nets: Vi skal stadig have "Maren i Kæret" med

Der er tale om begyndelsen på en ny æra og et skridt ind i den digitale tidsalder, når dankortet næste år får nyt logo og en række nye funktioner. Sådan lyder det i hvert fald fra Nets selv, som i går præsenterede det nye logo.

»Det er tid til at forny logoet, så man også kan se, at det er et moderniseret kort og en ny æra. Vi ville gerne have, at logoet stadig er genkendeligt og signalerer de positive værdier, der knytter sig til dankortet. Men samtidig vil vi gerne tilføre logoet noget nyt og signalere modernitet, dynamik og udvikling,« forklarer forretningsansvarlig for Dankort i Nets, Mette Grimm Munck, til Journalisten.

Men det nye logo møder hård kritik fra tre grafikere, Journalisten har spurgt. Blandt andre Katja Bjarnov, som underviser i visuel kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX):

»Jeg har svært ved at se det dynamiske i logoet. Og rent design-wise er det et håbløst logo. Der er noget helt forkert ved vægtningen af hvid i venstre side, og det virker, som om k’et bare er hægtet på. D’ets form harmonerer slet heller ikke med k’ets form – det får logoet til at virke meget skitse-agtigt og disharmonisk. Det er en ommer!« mener hun.

»Designmæssigt er det en lille prut«

Heller ikke Henrik Birkvig, uddannelsesleder på Grafisk Design på DMJX er imponeret. Han mener faktisk, at det nye logo ligner det gamle så meget, at det dårligt kan kaldes et ”nyt” logo:

»Personligt ville jeg nok have rådet dem til ikke at være så konservative. Hvis det virkelig er rigtigt, hvad de siger – at det her bliver et helt nyt kort, som kan meget mere – så skulle man måske lave et helt nyt logo i stedet for bare at ændre det gamle lidt. Så man visuelt markerer det stærkere end ved bare at lave en lidt anden form,« siger han.

Træk i slideren herunder for at se det gamle og det nye logo: 

Henrik Birkvig peger på, at mens det gamle logo var et rektangel med runde hjørner, har det nye design meget runde ‘ender’ og lidt mere skråtstillede bogstaver. Men den kreative, formmæssige eksekvering er stort set den samme, mener han.

»Der er ikke tale om en særlig stor design-nyhed. Designmæssigt er det faktisk en lille prut. Og det er i hvert fald nok en større sensation i deres egen verden, end det er for alle os andre. Jeg tror heller ikke, der er mange grafikere, som vil løfte øjenbrynet over det her lille redesign,« siger Henrik Birkvig.

Nets: Vi har ønsket at bevare genkendeligheden  

Mette Grimm Munck fra Nets fortæller, at de sammen med bureauet, der var hyret til logo-opgaven, var omkring mange forskellige logoer.

»Når grafikere først får lov at slå sig løs, kommer der mange spændende forslag på bordet. Og man kunne selvfølgelig sagtens have lavet meget mere drastiske ændringer. Men det har vi ikke ønsket. Vi har lagt vægt på at bevare genkendeligheden i det nye logo. Så vi stadig har ”Maren i Kæret” med og når bredt ud til alle danskere,« siger hun.  

Hvad er det konkret ved det nye logo, der gør det mere dynamisk end det gamle?

»Det er blandt andet, at prikken inde i d’et er blevet mere skråtstillet. Og at pinden i k’et er væk, ligesom rammen omkring bogstaverne også mere er en skygge eller en udtoning end en skarp kant. Det tilfører alt sammen logoet mere smidighed,« siger Mette Grimm Munck.  

Kursiv skaber ikke automatisk mere dynamik  

Men at det skulle være tilfældet, har Katja Bjarnov fra DMJX svært ved at se:

»Det er nogle gange lidt misforstået, at hvis man bare sætter noget i kursiv, så bliver det mere dynamisk. I det her tilfælde er der i hvert fald tale om en meget indelukket form for dynamik, fordi bogstaverne ’dk’ er hæftet fast på den her ovale, hvide ramme. Bogstaverne skulle jo sprænge rammen, hvis det virkelig skulle være dynamisk,« foreslår hun.  

Hun peger også på, at det kan blive svært at afkode, at der overhovedet står DK i logoet, når det kommer ned i lille størrelse på bagsiden af et betalingskort. Men dét er der taget højde for, fortæller Mette Grimm Munck.  

»Vi har testet logoet på rigtig mange, som stadig kan genkende det,« forsikrer hun.

Logoet gør ingen forskel i sig selv

Spørger man Troels Nørlem, director i designvirksomheden Designit, er der næppe nogen almindelige mennesker, der vil bemærke ”dynamikken” i det nye logo. Han sætter desuden spørgsmålstegn ved, hvad et logo ovehovedet kan flytte.

»En vigtig pointe er, at et logo og kommunikation om intentioner og strategier intet er værd i sig selv. Det er hamrende ligegyldigt, betyder nul og niks, gør ingen forskel. Det afgørende er, om der kommer en styrkelse af den funktion og position, som Dankortet har i forhold til de nye og konkurrerende betalingsservices,« siger Troels Nørlem.

Men er det så spild af tid og penge, at Nets overhovedet har brugt energi på at ændre logoet?

»Det giver god mening at se på kommunikationen og produktidentiteten eller logoet som et lille hjørne, en slags hygiejnefaktor, i et større strategisk arbejde med at udvikle ens produkt. Men det er forhåbentlig hverken det, der har taget tid eller kostet penge. For det er på alle de andre parametre, at slaget skal vindes,« siger han.


Kommentarer
7
Lars Sundling
10.12.14 17:53
Jeg er virkelig glad for, at
Jeg er virkelig glad for, at Dankortet nu får nyt logo.

Personligt har jeg haft det svært med logoet de senere år og specielt i juletiden, hvor min depression over at skulle anvende et design-wise forældet kort, med et rektangulært og samtidigt rundkantet logo, ofte er vokset til en uudholdelig tilstand af blot at være en mand af en gammel æra, helt blottet for modernitet, signalerende negative værdier og måske værst af alt; helt uden hygiejnefaktor! Specielt i Fætter BR har jeg nogle gange måtte vælge at betale kontant, jeg orkede bare ikke de nidstirrende og hånlige blikke fra ”The Master Cards” eliten mere!

Nu ser jeg frem til en ny epoke i mit og mit Dankort´s liv, et skridt ind i en ny tidsalder og en tilværelse med dynamik, positive værdier og livsudvikling. Før var mit liv bare en lille prut, men I designere har helt sikkert banet vejen for, at mit Dankort og jeg nu i fællesskab bliver en eksplosion af glæde, stolthed og varme.

Tak!
Fremhævet af Journalisten
Per Roholt
11.12.14 06:20
Kære Lars Sunding. God smag
Kære Lars Sunding. God smag og æstetik er i høj grad et personligt anliggende. Til gengæld er jeg ked af den manglende respekt for grafisk arbejde, som du udtrykker. Design er en vigtig del af vores hverdag. Dansk design er verdensberømt og Dansk Journalistforbund er forbund for mange superdygtige grafikere og designere. Og det er ikke ligegyldigt, hvordan ting ser ud - eller hvad vi siger til og om hinanden. Jeg hører godt den humoristiske tone i dit indlæg, så forhåbentligt er vi trods alt enige om, at design er både vigtigt og en profession, der fortjener såvel kærlig som konstruktiv kritik.
Fremhævet af Journalisten
Sune Fischer
11.12.14 07:40
Fanme i orden, Fagbladet. Så
Fanme i orden, Fagbladet. Så kan I sætte flueben ved servicering af grafikerne det næste lange stykke tid....
Fremhævet af Journalisten
Martin Kirchgassner
11.12.14 08:42
Så, så...
Så, så...
Fremhævet af Journalisten
Lisbeth Petersen
11.12.14 12:17
Arhh - Per... Jeg har lige
Arhh - Per... Jeg har lige grædt af grin over Lars Sundlings indlæg.
Det er sørme også meget værd sådan en dunkel decembertorsdag !
Tak, Lars :-)
Fremhævet af Journalisten
Lars Sundling
11.12.14 19:04
Kære Per,

Kære Per,

Jeg undskylder, at mit lille satiriske indlæg har krænket dig og din profession.

Det var på ingen måde meningen og jeg har den dybeste respekt for din/jeres branche.

Selv er jeg indenfor produktion = eksport = god handelsbalance = stabil vekselkurs = import af ditten, dutten, datten og indenlandsk forbrug til faste priser for danske forbrugere.

Hvad jeg møder af nedsættende/ironiske/platte/satiriske attituder hver eneste dag fra politikere, meningsdannere og journalister over mit sataniske erhverv, som i deres sfære er ved at nedbryde verden, er ikke småting, men jeg har lært at tage det i stiv arm og med et smil, og blive ved med at skaffe indtægter til vores velfærdssamfund, helt uden at føle mig krænket .

Smil til verden, Per!
Fremhævet af Journalisten
Per Roholt
12.12.14 08:58
Alt er godt! Og jeg smiler :)
Alt er godt! Og jeg smiler :) God Jul til dig og din branche!
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen