search

Har man sagt A

Abelone Glahn er en virksomhed. Den har base på bøhlandet, men kommer vidt omkring og markedsfører sig via hjemmesider, netværk, bøger og foredrag.

Abelone Glahn er en virksomhed. Den har base på bøhlandet, men kommer vidt omkring og markedsfører sig via hjemmesider, netværk, bøger og foredrag.

 

ARBEJDSPORTRÆT. Abelone Glahn er journalist, tvillingemor, forfatter, blogger, falsterbo, netværker. Hendes virksomhed er bygget op om netop de roller. Hendes produkter er ord, systemer og tanker. Hun er inspirator for mange og varm luft for andre.

Som nyt medlem af komiteen har Abelone Glahn senest været med til at finde årets Cavling-vinder. Og så er hun et omvandrende bud på, hvordan man opdaterer sin værktøjskasse som freelancer via blandt andet netværk. Et af emnerne på Freelanceforum, der finder sted den 29. februar.

Abelone Glahns drivkraft er entusiastisk formidlingsiver med et stænk af irritation over sine kollegers sjusk og uforberedthed.

De seneste 12 måneder figurerer Abelone Glahns navn i Infomedias arkiver 51 gange, og det er ikke med byline. Det er via citater og anmeldelser. Hun bruges som tidens fagekspert udi mikrovirksomheder og netværk. Hun er den nye type freelancer, som viser vejen til en anderledes synlighed i medierne.

Freelancernes rødhårede motor jonglerer med begreber som mikrovirksomhed, frie agenter, netværking, sparringsgrupper, iværksætteri og markedsføring. De højtflyvende begreber holder hun på plads ved hjælp af arbejdsomhed og pligtfølelse. Hun tager ufortrødent ordet på de bonede gulve, lige så gerne som hun netværker med andre, der som hun har flyttet adressen fra 2900 Hellerup til 4850 Stubbekøbing.

Kvinden med de fornuftige sko og knaldfarver på tørklædet har altid været sådan. I folkeskolen kaldte en lærer hende kritisk, men høflig. Abelone er netop venlig og lyttende, men også temperamentsfuld og vedholdende. Og så tager hun fat, for hun må gøre noget og formidle det. Det være sig som journalist på DRs hedengangne TV-Båndværkstedet eller på den alternative Ugeavisen København, og som mor med tvillinger, som hjemmeside-værtinde, som udflytter med netværksbehov eller blot som krydderiforhandler. Hun handler, researcher, formidler, skriver, sætter i scene og udgiver bøger. 

»Når jeg står midt i et emne, så er jeg forpligtet til at skrive. Det er en fornøjelse, men det ligger i mig, at har du evnen, så har du også pligten. Det er noget, jeg har med hjemmefra. Det er sikkert gammeldags at lade handling følge tanke. Jeg har bare lyst til at lave ting om.«

 

Tingene sker også for Abelone. Først bragede hun ind i musikeren, cajunkokken og komponisten Peter Abrahamsen. Sammen fik de en datter. Et par år efter ventede de enæggede tvillinger.

»Det var i 1991. Mange ting, nej alting kom til at handle om graviditet og fødsel, og jeg søgte information og viden om tvillinger og begyndte at skrive mine tanker ned for at samle mig om det mirakel, det var. Det er egentlig en klassisk historie. Jeg fik tvillinger, og det blev et journalistisk projekt. Jeg tænkte: »Det her må andre kende til.« Jeg var udmærket klar over, at der var et behov. Jeg søgte orlov fra DR og besluttede at lave en bog om tvillinger og ikke nok med det. Det skulle resultere i en håndbog, lysbilledserie, cd-rom, undervisningsmateriale og hjemmeside.

Det med hjemmesider var nyt, og det stod allernederst på de ansøgninger, jeg sendte til fonde. Jeg havde et budget på 8 millioner kroner. Man siger ellers, at kvinder aldrig slår for stort brød op, men det var vildt. Ingen ønskede at støtte projektet, og så alligevel kom der brev fra Ophavsretsfonden. Jeg fik 56.000 kroner. De var øremærket til at lave en hjemmeside om tvillinger. Hjemmesider var et hidtil uprøvet område, og det var fantastisk spændende. Det gav et kæmpe netværk af folk, som havde én ting til fælles; tvillinger,« fortæller Abelone Glahn. I dag er hjemmesiden Tvillinger.com Nordens største site om netop den niche.

 

De 56.000 kroner fra Ophavsretsfonden startede en kædereaktion. Det var det skub, hun havde ventet på. Familien opgav deres bolig i Hellerup og sommerhuset og købte en gammel skole i Stubbekøbing. De solgte krydderiforretningen og fortsatte den som netvirksomhed.

Med nettet som udgangspunkt deltog hun efterfølgende i et iværksætterforløb. Amedia blev en virksomhed af formidling, vidensdeling og virtuelle fællesskaber. Sammen med andre kvindelige iværksættere dannede hun et landsdækkende netværk, der senere blev til Morgendagens Heltinder, hvor 1.000 kvinder i dag deltager. 

»Allerede dengang, hvor jeg var skrivende på Ugeavisen København i 80erne, og senere da jeg arbejdede for TV-Åben og TV-Båndværkstedet i DR, oplevede jeg, at det var interessant at formidle, og måske endnu mere interessant at hjælpe andre til at formidle. Det er sådan, jeg opfatter min virksomhed, jeg skubber andre i gang med formidling og kommunikation. Det er bedre at dele viden end at holde på den.«

 

Freelancejournalister gør det ofte, tager eksempler fra eget liv som grund for historier, finder eksperter og formidler tankerne.

»Jeg skelner mellem at være personlig og privat. Når du begynder at formidle et emne som tvillinger, kan det blive meget private ting, du beskæftiger dig med. Jeg er et privat menneske, men jeg tror, at hvis du giver det private en personlig vinkel og gerne kant, så kan det holde i journalistik. Du kan løfte et alment problem for eksempel for tvillingeforældre og placere det i en større ramme, og så kan du beskytte privatsfæren,« siger Abelone Glahn.

 

De virtuelle begreber er brugbare i Abelone Glahns formidlingsvirksomhed. Den research, hun foretager, resulterer i bøger, hjemmesider, undervisning og foredrag om blandt andet mikrovirksomheder, brug af hjemmesider og virtuelle netværk. 

Abelone mener, at mange især freelancejournalister har berøringsangst over for erhvervslivet.

»Jeg tror, at mange freelanceres chance er at tage mere del i erhvervslivet og åbne sig for mulighederne uden for den klassiske nyhedsjournalistik. Hvis vi begynder at opfatte os selv som virksomheder, tror jeg, at vi automatisk også vil komme til at beskæftige os med nye måder at formidle på og samarbejde med andre end journalister. Det, jeg beskæftiger mig med, er journalistik kombineret med en masse andet. Jeg definerer mig mere som virksomhed end som freelancer og er stolt over at være en virksomhed, der formidler mit fag.«

 

De første bøger blev udgivet på Børsens Forlag, og med daværende redaktør Lise Nestelsø dannede hun underforlaget Børsen Mikro, som hidtil har udgivet fem bøger for selvstændige med netværksbehov og virtuel nysgerrighed. Da hun nu har set, hvordan bogbranchen fungerer, har Abelone valgt at tage moduler af en forlagsuddannelse på CBS.

Abelone Glahn er god til at præsentere sig og sit firma. Hun er synlig i medierne, og journalister ringer tit for at få udtalelser om mikrovirksomheder, virtuel kommunikation og netværk.

»Halvdelen af gangene er jeg positivt overrasket, men den anden halvdel af mine kolleger virker uforberedte, stressede og uengagerede, og budskabet kommer helt tåget ud. Det er sgu ærgerligt,« siger Abelone Glahn. /

 

 

Ordforklaring

 

Konkollega:

En sammensmeltning af ordene konkurrent og kollega. Et konkollegaskab er et professionelt samarbejde mellem to mennesker, der kan betragtes som konkurrenter, men som vælger at betragte sig som kolleger uden dog at glemme konkurrenceincitamentet. Konkollegaskab forudsætter lyst til at dele, lyst til gensidighed og kræver en bevidsthed om, at dette kan koste, men at det forhåbentlig betaler sig i det lange løb.

 

Kilde. "Mikrovirksomheder med vokseværk"

af Abelone Glahn og Margrete Bak

 

Mikrovirksomhed:

En mindre eller som regel enmandsejet virksomhed. Mikrovirksomheder findes især blandt freelancere og såkaldt frie agenter. Ordet mikrovirksomhed bruges mere og mere for at skille sig ud fra små og mellemstore virksomheder. Man signalerer med ordet, at der også ligger et ønske om ikke at vokse traditionelt i form af øget antal ansatte, øgede eksportmarkeder, øgede markedsandele. Derimod vil mikrovirksomheder som regel gerne vokse i effekt, i indflydelse, i kraft af den viden og kompetence, som mikrovirksomheden repræsenterer.

 

Kilde: Wikipedia

 

 

 

Tre kolleger om Abelone Glahn

 

 

Kristian Melgaard

Freelancejournalist

 

For meget varm luft

 

Hvordan har du det med et ord som 'mikro-virksomhed'?

»Jeg opfatter ikke mig selv som 'mikro'. Jeg er stor nok, skal ikke være større. Jeg kan bedre lide et godt, dansk ord som 'enmandsfirma', for det er, hvad det dybest set handler om. Du renser både lokummer og skriver regninger ud. Jeg er ikke til de der fine ord, jeg bliver sort i hovedet af dem. Det er ligesom med 'networking'. Det har vi altid gjort. Varm luft, for der er ikke noget nyt i det.«

 

Er begrebet 'konkollegaskab' også varm luft?

»Ja, det er et konstrueret, smart ord. Jeg kan da ikke være kollega med en konkurrent, for vi slås om det samme. Men mange af os finder sammen om at samarbejde tæt, hvor vi er lige børn. Så 'samarbejdspartnere' er et bedre ord, for det signalerer, at man har et fælles projekt, et produkt, man laver sammen, og hvor der er penge til begge parter.«

 

Kristian Melgaard udtaler sig her som freelancejournalist og ikke som formand for DJs FreelanceGruppe.

 

 

 

 

Kirsten Stendevad

Journalist, forfatter, foredragsholder

 

Tillid frem for frygt

 

Hvad har Abelone Glahn betydet for netværk- og konkollega-begrebet?

»Hun har været med til at gøre en masse mennesker bevidste om at netværke og udbredt ideen. Hun har åbnet døre for mange. Konkollega-begrebet er de nye tiders måde at være kolleger på. I stedet for at tænke i konkurrence, så tænk i synergi.«

 

Er det ikke bare varm luft?

»Nej. Det kræver mere civilisation at tænke som en konkollega end at tænke det gamle enten konkurrent eller kollega. Det er dårlig strategi at tænke: "Gud, jeg er i gang med at hjælpe en konkurrent!" Konkurrence-begrebet er absurd, for der er ikke nogen af os, der er ens. Man skal tænke væk fra frygt-paradigmet og hen til tillids-paradigmet. Egentlig er Abelone og jeg konkurrenter, men jeg har aldrig set hende på den måde.«

 

Netværke – er det ikke bare det samme som at snakke sammen og holde kontakt, som man altid har gjort?

»Jo, men i dag er det vigtigt at være bevidst om det. Mange job bliver besat via personlige bekendtskaber og ikke via opslag. Vi tænker: "Hvem vil vi gerne have med på dette hold?" At netværke genererer opgaver og hjælp. Der ligger ikke noget motiv bag. Jeg har erfaret, at mange personlige kontakter er gode kanaler.«

 

Kirsten Stendevad er med i netværket  Morgendagens Heltinder.

 

 

 

 

 

Margrete Bak

Jurist, selvstændig rådgiver

 

Mikronetværk højner selvværdet

 

Hvad har Abelone Glahn betydet for begrebet mikrovirksomhed?

»Hun har været supergod til at få det i medierne og sætte det på en faglig dagsorden blandt andet i Dansk Journalistforbund. Og hun har været med til på Lolland-Falster at skabe et mikronetværk og højne selvværdet for mange selvstændige. Det er en typisk Abelone-handling at stå i spidsen for noget, der mangler. Hun kaster sig uforfærdet ud i store opgaver.«

 

Kan ordet ’konkollegaskab’ erstattes af ’samarbejdspartnere’?

»Nej, for de deler også viden og dyrker fælles faglige interesser, når der ikke er en konkret opgave at samarbejde om. Relationen mellem dem er bærende. Det er en slags vækstmodel at tænke som en konkollega. Vi har begge haft behovet for at skaffe os en større overflade, et større netværk, for at samle viden. Og vi har set det lykkes for andre og selv oplevet, at det rykker at give og tage viden i en lind strøm.«

 

Hvordan er det at være konkollega med Abelone Glahn, som har gang i så meget?

»Hun har aldrig glemt en aftale. Det er imponerende. Og det er ofte hende, der følger op på løse aftaler: "Hov, hvor langt er vi, har vi sat en dato?" Og så er hun en god blanding af nytænker og kritiker. "Det kan gøres bedre," siger hun, og så har hun allerede rullet et halvt projekt op. Hun er god i kaos og modvind. Falder finansieringen pludselig væk fra et projekt, så går hun i gang med at ringe rundt, indtil hun finder nye penge. Vi er meget forskellige, og jeg kunne aldrig arbejde hjemmefra, som Abelone gør. I sommer, hvor vi havde tre arbejdsdage sammen hos hende, var der også lige 10 hundehvalpe, to store sønner og en mand, der skulle have hendes opmærksomhed – uden at jeg blev glemt. Hun er fantastisk til at veksle mellem privatliv og arbejde.«

 

Abelone Glahn og Margrete Bak har et tæt samarbejde. De har sammen skrevet bogen »Mikrovirksomheder med vokseværk«.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen