
Zetlands direktør, Jakob Moll (nummer fire fra venstre), fastholder, at Zetlands aftale med DJ er et partnerskab. Foto: Zetland
Det vakte opsigt hos flere medlemmer af Dansk Journalistforbund, da fagbladet Journalisten i weekenden landede med et annonceindstik fra Zetland.
Her fremgik det, at Zetland og DJ har ”indgået et partnerskab”, så DJ’s medlemmer kan prøve Zetland gratis i fire uger og få rabat.
Det fik blandt andet Radio24syv-vært Knud Brix til at undre sig på Twitter:
Mit fagforbund @DJintweets har indgået “et partnerskab” med @ZetlandMagasin. De laver sikkert udmærkede ting, som nu faldbydes til spotpris til forbundets medlemmer. Men hvorfor alliere sig med ét medie på den måde? Troede egentlig allerede vi havde et fagblad i @journalistendk pic.twitter.com/TsDdXkQgYj
— Knud Brix (@Knud_brix) 4. juni 2018
Også Ekstra Bladet-journalist Sune Fischer har i et opslag på Facebook spurgt DJ’s formandskab, hvad partnerskabet går ud på:
DJ: Det er ikke et partnerskab
Men i debattråden på Facebook afviser DJ-formand Lars Werge, at der er tale om et partnerskab med Zetland. Der er tale om en rabataftale på linje med dem, DJ har med forlag og mediehuse som Ræson, Gad og Ajour, uddyber han over for Journalisten.
Men hvorfor hedder det så et partnerskab i annoncen?
”Det har vi spurgt Zetland om. Mediet er afsender og har formuleret annoncen. Og Zetland mener, det er et partnerskab. Men set fra min stol er der ikke tale om et partnerskab,” siger Lars Werge.
I et svar på Facebook skriver han desuden om Zetlands brug af ordet ”partnerskab” i annoncen:
”Det har de mig bekendt ikke aftalt med DJ. Det er netop ikke et partnerskab.”
Men det afviser Zetlands direktør, Jakob Moll, over for Journalisten:
”Når vi kalder det et partnerskab, er det selvfølgelig aftalt med DJ. Jeg har på skrift fået godkendt alle formuleringer, inden det blev trykt. Så hvorfor DJ er i tvivl om, hvad det hedder, ved jeg ikke. Men selvfølgelig har vi fået det godkendt,” siger han.
Zetland fastholder partnerskab
Jakob Moll forklarer, at det var Zetland, der kontaktede DJ. De har aftalt et længerevarende samarbejde, hvor Zetland bidrager med forskellige ting.
”Vi har snakket om at forære en af vores bøger til alle deltagere på fagfestivalen, og vi snakker om måske at gøre noget for de studerende. Vi opfatter det som et partnerskab, fordi samarbejdet består af forskellige dele og strækker sig over længere tid,” siger Jakob Moll.
Hvad mener du om, at DJ går ud og skriver det modsatte på sociale medier?
”Det kan undre os lidt, men det er ikke en diskussion, vi kan hidse os op over,” siger han.
Werge: Jeg skal ikke se annoncer
Lars Werge erkender, at det ikke var korrekt, da han skrev, at brugen af ordet ”partnerskab” ikke var aftalt med DJ. En annoncekonsulent i forbundet har set indstikket, fortæller han.
”Men i det politiske lag, hvor jeg sidder, har vi ikke set det,” siger han.
Ville du have godkendt ordet ’partnerskab’, hvis du havde set det?
”Det er et hypotetisk spørgsmål, for jeg ser ikke og kommer ikke til at se annoncer, før de bliver trykt. Jeg skal ikke se stof i Journalisten, før det bliver trykt.”
Men her er der jo tale om et annonceindstik og ikke noget redaktionelt …
”Ja, og det har vi en procedure for.”
Har I planer om at ændre den procedure, så der fremover kommer flere øjne på, inden materialet sendes ud?
”Jeg kommer ikke til at ændre på proceduren. Om man vil i afdelingen, der sidder med det, ved jeg ikke,” siger Lars Werge.
Afdelingschef: Det burde vi have fanget
I DJ’s afdeling for ’kommunikation, event og udvikling’ fortæller chef Lone Højlund Pedersen, at de fremover vil være skarpere på, at der kan ligge ”værdiladning og tolkning” i de ord, de bruger.
Hun er netop tiltrådt stillingen og så derfor ikke annonceindstikket fra Zetland, inden det blev sendt ud. Men hun kalder ordet ”partnerskab” for misvisende.
”Der er tale om en rabataftale, så at bruge ordet partnerskab er misvisende, synes jeg. Det burde vi måske have fanget i processen, og det er vi kede af,” siger hun.
Zetland har ikke overenskomst
I debatten om DJ og Zetland på Facebook bliver det også kritiseret, at DJ overhovedet engagerer sig med Zetland, fordi forbundet ikke har overenskomst med mediet.
Til det siger Lars Werge:
”Jeg kan bekræfte, at vi ikke har overenskomst med Zetland. Men jeg har ikke indtryk af, at vi har en annoncepolitik, der skærer nogen fra på den måde,” siger han.
Hos Zetland kan Jakob Moll ”overhovedet ikke forstå”, at DJ’s samarbejde med Zetland kan falde nogen for brystet.
”Hvis andre medier har lyst til at lave lignende aftaler med DJ, så skal de da bare ringe til dem. Det var bare det, vi gjorde,” siger han.
Her kan du se hele listen over de forlag og mediehuse, som DJ har rabatordninger med. DJ oplyser, at aftalerne ikke koster dem noget.
5