Har DJ og Zetland indgået partnerskab? Parterne er uenige

I et annonceindstik i Journalisten skriver det digitale medie Zetland, at det har indgået et ”partnerskab” med DJ. Det afviser DJ-formand Lars Werge. Men Zetlands Jakob Moll fastholder: ”Og når vi kalder det et partnerskab, er det selvfølgelig aftalt med DJ”. Werge bekræfter, at en ansat har godkendt annoncen
  • Foto: Zetland
    Zetlands direktør, Jakob Moll (nummer fire fra venstre), fastholder, at Zetlands aftale med DJ er et partnerskab.
08.06.2018 · 15:04

Det vakte opsigt hos flere medlemmer af Dansk Journalistforbund, da fagbladet Journalisten i weekenden landede med et annonceindstik fra Zetland.

Her fremgik det, at Zetland og DJ har ”indgået et partnerskab”, så DJ’s medlemmer kan prøve Zetland gratis i fire uger og få rabat.

Det fik blandt andet Radio24syv-vært Knud Brix til at undre sig på Twitter:

Også Ekstra Bladet-journalist Sune Fischer har i et opslag på Facebook spurgt DJ’s formandskab, hvad partnerskabet går ud på:

DJ: Det er ikke et partnerskab

Men i debattråden på Facebook afviser DJ-formand Lars Werge, at der er tale om et partnerskab med Zetland. Der er tale om en rabataftale på linje med dem, DJ har med forlag og mediehuse som Ræson, Gad og Ajour, uddyber han over for Journalisten.

Men hvorfor hedder det så et partnerskab i annoncen?

”Det har vi spurgt Zetland om. Mediet er afsender og har formuleret annoncen. Og Zetland mener, det er et partnerskab. Men set fra min stol er der ikke tale om et partnerskab,” siger Lars Werge.

I et svar på Facebook skriver han desuden om Zetlands brug af ordet ”partnerskab” i annoncen:

”Det har de mig bekendt ikke aftalt med DJ. Det er netop ikke et partnerskab.”

Men det afviser Zetlands direktør, Jakob Moll, over for Journalisten:

”Når vi kalder det et partnerskab, er det selvfølgelig aftalt med DJ. Jeg har på skrift fået godkendt alle formuleringer, inden det blev trykt. Så hvorfor DJ er i tvivl om, hvad det hedder, ved jeg ikke. Men selvfølgelig har vi fået det godkendt,” siger han.

Zetland fastholder partnerskab 

Jakob Moll forklarer, at det var Zetland, der kontaktede DJ. De har aftalt et længerevarende samarbejde, hvor Zetland bidrager med forskellige ting. 

”Vi har snakket om at forære en af vores bøger til alle deltagere på fagfestivalen, og vi snakker om måske at gøre noget for de studerende. Vi opfatter det som et partnerskab, fordi samarbejdet består af forskellige dele og strækker sig over længere tid,” siger Jakob Moll.  

Hvad mener du om, at DJ går ud og skriver det modsatte på sociale medier?

”Det kan undre os lidt, men det er ikke en diskussion, vi kan hidse os op over,” siger han.

Werge: Jeg skal ikke se annoncer 

Lars Werge erkender, at det ikke var korrekt, da han skrev, at brugen af ordet ”partnerskab” ikke var aftalt med DJ. En annoncekonsulent i forbundet har set indstikket, fortæller han.

”Men i det politiske lag, hvor jeg sidder, har vi ikke set det,” siger han.

Ville du have godkendt ordet ’partnerskab’, hvis du havde set det?

”Det er et hypotetisk spørgsmål, for jeg ser ikke og kommer ikke til at se annoncer, før de bliver trykt. Jeg skal ikke se stof i Journalisten, før det bliver trykt.”

Men her er der jo tale om et annonceindstik og ikke noget redaktionelt ... 

”Ja, og det har vi en procedure for.”

Har I planer om at ændre den procedure, så der fremover kommer flere øjne på, inden materialet sendes ud?

”Jeg kommer ikke til at ændre på proceduren. Om man vil i afdelingen, der sidder med det, ved jeg ikke,” siger Lars Werge.

Afdelingschef: Det burde vi have fanget

I DJ’s afdeling for ’kommunikation, event og udvikling’ fortæller chef Lone Højlund Pedersen, at de fremover vil være skarpere på, at der kan ligge ”værdiladning og tolkning” i de ord, de bruger.

Hun er netop tiltrådt stillingen og så derfor ikke annonceindstikket fra Zetland, inden det blev sendt ud. Men hun kalder ordet ”partnerskab” for misvisende.

”Der er tale om en rabataftale, så at bruge ordet partnerskab er misvisende, synes jeg. Det burde vi måske have fanget i processen, og det er vi kede af,” siger hun.

Zetland har ikke overenskomst 

I debatten om DJ og Zetland på Facebook bliver det også kritiseret, at DJ overhovedet engagerer sig med Zetland, fordi forbundet ikke har overenskomst med mediet.

Til det siger Lars Werge:

”Jeg kan bekræfte, at vi ikke har overenskomst med Zetland. Men jeg har ikke indtryk af, at vi har en annoncepolitik, der skærer nogen fra på den måde,” siger han.

Hos Zetland kan Jakob Moll ”overhovedet ikke forstå”, at DJ’s samarbejde med Zetland kan falde nogen for brystet.

”Hvis andre medier har lyst til at lave lignende aftaler med DJ, så skal de da bare ringe til dem. Det var bare det, vi gjorde,” siger han.

Her kan du se hele listen over de forlag og mediehuse, som DJ har rabatordninger med. DJ oplyser, at aftalerne ikke koster dem noget.

Kommentar

09/06/2018 - 12:30

Michael Kjærgård

Fusion, ikke fusion. Flytte, ikke flytte. Partnerskab, ikke partnerskab. Er der overhovedet styr på noget i DJ?

09/06/2018 - 14:32

Jan Kjærgaard

Dansk Journalistforbund skal passe meget på, når forbundet laver både rabataftaler og andre former for aftaler med udvalgte medier.

Forbundet kan meget nemt blive mistænkt for - direkte eller indirekte - at blåstemple/kvalitetsstemple udvalgte medier - som nu i tilfældet Zetland.

Særlig følsomt bliver det, når Zetland - der nu har eksisteret i en årrække - stadig ikke har taget initiativ til at tegne overenskomst med Dansk Journalistforbund - og at mit kære forbund af helt uforståelige årsager tilsyneladende ikke selv har kontaktet Zetland for at indlede drøftelser med henblik på indgåelse af overenskomst.

Hvorfor ringer Zetland overhovedet til Dansk Journalistforbund, når man indtil nu ikke har skænket en tanke at indgå overenskomst med journalisternes faglige organisation? Hvorfor gider mit forbund overhovedet snakke med Zetland om ting som rabat og partnerskaber med et medie, der ikke har tegnet - eller er ved at tegne - overenskomst Dansk Journalistforbund?

Studerer man Zetlands redaktion nærmere - https://www.zetland.dk/redaktionen - så er der vel en 24-25 faste journalister på Zetland. Zetland udgør altså en pænt stor journalistisk arbejdsplads. Læg hertil diverse free lance-journalister, som mig bekendt spises af med en uforskammet lav betaling. Så der er rigeligt at gå i gang med for Dansk Journalistforbund - før der overhovedet bør kunne blive tale om hverken rabataftaler, endsige partnerskaber.

Zetland laver sikkert mange udmærkede ting, men økonomien har der aldrig været styr på - trods massiv støtte via staten. Da Zetland startede op i 2015 rullede der fire millioner kroner ind i etablerende mediestøtte, og siden har Zetland fået pæne årlige millionbeløb i mediestøtte. I år udgør støtten fra Lars Løkke & Co. 1,8 millioner kroner. Alligevel humper derud af. Og så bliver det hele pludselig alligevel ikke særlig imponerende.

PS: Jeg er journalist på Netavisen Pio, hvor der pt. er tre journalistiske stillinger. Jeg startede på Pio 1. februar i år - maj måned indledte Netavisen Pio's chefredaktør og Dansk Journalistforbund forhandlinger med henblik på indgåelse af overenskomst.

Pio's økonomiske muskler er særdeles beskedne. Ud over mediestøtte på aktuelt 400.000 kroner årligt (Som Venstre vil have fjernet på grund af vores demokratisk-socialistiske idegrundlag), modtager vi støtte fra bl.a. LO, 3F, HK og Dansk Metal. Vi er glade og stolte over støtten - også selv om den er beskeden. Støtten fra LO har således gennem de sidste seks år i gennemsnit ligget på 300.000 kroner årligt. Til sammenligning fik daværende Dagbladet Aktuelt i 1980 en saltvandsindsprøjtning på 300-400 millioner kroner - https://politiken.dk/pol_oplys/art4856241/Hvorn%C3%A5r-lukkede-Dagbladet-Aktuelt - fra fagbevægelsen.

Dagbladet Information har på det seneste i en hel artikelserie blandt andet kritiseret, at Netavisen Pio "ikke aktivt" har informeret offentligheden om støtten fra LO og 3F. I samme artikel skrev Information, at Netavisen Pio "indtil nu" har modtaget hele 700.000 kroner i mediestøtte. Information glemte i samme artikel at nævne, at Information i perioden 2015-2018 modtager - hold nu fast - 102 millioner kroner i mediestøtte fra staten (Læs: den siddende regeringsmagt).

Netavisen Pio har ikke kontaktet Dansk Journalistforbund omkring rabataftaler eller lignende - af den simple grund, at alle vores artikler er gratis for alle. Tjek selv på piopio.dk - hvor man også kan tilmelde sig vores daglige - og fuldstændig gratis - nyhedsbrev.

09/06/2018 - 15:39

Jan Kjærgaard

Rettelse - præcisering omkring Zetland og økonomi:
Jeg skriver i min 1. kommentar, at Zetland i 2015 fik fire millioner kroner i etablerende mediestøtte. Det rigtige er, at Zetland var ved at gå på røven allerede i 2014 - i den forbindelse fik Zetland i 2015 fire millioner kroner til en relancering af det nødlidende Zetland.

December 2017 kom meddelelsen om, at Zetland fremover kan forvente 1,8 millioner kroner i årlig mediestøtte - den såkaldte produktionsstøtte. Første gang i år.

09/06/2018 - 20:07

Jan Hillers

Jeg undrede mig også over indstikket fra det på FB påtrængende Zetland. At modtage dette med ordet partnerskab og uden overenskomst er ikke godt. Men er det også skidt, at der ikke var en anvisning på, hvordan man kunne komme i gang.
Og er det desværre ikke typisk for Zetland i al smartheden at "glemme" noget så væsentligt - i hvert fald for mig.

10/06/2018 - 09:24

Nils-Chr. Nilson

DANSK JOURNALISTFORBUND ER INHABILT I MEDIENÆVNET.
Efter indgåelsen af en aftale om partnerskab med Zetland, som er en af de større modtagere af offentlig mediestøtte, er Dansk Journalistforbund selvfølgelig inhabilt i enhver sammenhæng, der har med uddelingen af offentlige midler til medier at gøre.
DJ stiller med et ud af syv medlemmer af Medienævnet. Med den tætte forbindelse til Zetland, som man både har et partnerskab med, og hvis budskaber man gratis formidler til alle 16.000 medlemmer, kan DJ selvfølgelig ikke sidde i Medienævnet.
Der kommer jo ansøgninger fra nye medier, der er i direkte konkurrenceforhold til Zetland. Og som slet ikke har fået en støtte i samme omfang som DJs 'partner'.
Her er endnu en sag, som Lars Werge skylder medlemmerne en fyldestgørende forklaring på.
Hvor længe har DJ f.eks. haft nær kontakt til Zetland. Eksisterende den kontakt, da Medienævnet besluttede at forgylde Zetland? Forklaring udbedes

Seneste jobopslag

Studentermedhjælp til presse, web & kommunikation

Roskilde Kommune
Ansøgningsfrist: 22.06

DELUCA DOKUMENTARisten søger tilrettelægger

DELUCA DOKUMENTARisten
Ansøgningsfrist: 22.06

Webredaktør til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 28.06

PRINTREDIGERENDE - PRINTCENTRALEN ESBJERG

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 29.06

Webskribent til TV 2 Vejret

TV 2
Ansøgningsfrist: 25.06

Visuel historiefortæller der vil ændre verden

Oxfam IBIS
Ansøgningsfrist: 24.06

Læger uden Grænser søger en erfaren Social Media medarbejder

Læger uden Grænser
Ansøgningsfrist: 25.06

Digital journalist til SoMe

Udenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 25.06

Presse- og kommunikationsrådgiver til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 21.06

Pressechef til Ledernes Hovedorganisation

Ledernes Hovedorganisation
Ansøgningsfrist: 01.08

DR Nyheder søger freelancejournalister

DR
Ansøgningsfrist: 20.06

Pressemedarbejder til Dansk Sygeplejeråd

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 22.06

Presse- og kommunikationsmedarbejder til HK HANDEL

HK Handel
Ansøgningsfrist: 24.06

Tandlægebladet søger journalist

Tandlægeforeningen
Ansøgningsfrist: 18.06

Dagsordensættende pressekonsulent

HK Privat
Ansøgningsfrist: 21.06

Corporate Visual Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 20.06

LEDENDE REDAKTØR TIL VICE.COM

VICE Danmark
Ansøgningsfrist: 19.06