search

Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Hvis ikke journalist Hanne Kaarsted får et job inden juli 2012, risikerer hun seks år uden indtægt. Hun kommer i klemme mellem to reformer. »Det er nærmest som om det hele forsvinder på målstregen,« siger hun til Journalisten.dk. Læs hendes historie her.

Hvis ikke journalist Hanne Kaarsted får et job inden juli 2012, risikerer hun seks år uden indtægt. Hun kommer i klemme mellem to reformer. »Det er nærmest som om det hele forsvinder på målstregen,« siger hun til Journalisten.dk. Læs hendes historie her.

Hanne Kaarsted skal finde sig et job inden 1. juli 2012, ellers risikerer hun seks år uden løn eller offentlige ydelser. Hun er nemlig 55 år og på dagpenge, og derfor kan hun komme i klemme.

Dagpengereformen træder i kraft 1. juli 2012, og så slipper Hanne Kaarsteds dagpenge op. Hun kan ikke få kontanthjælp, fordi hun ejer et hus. Men ifølge Hanne Kaarsted kan hun heller ikke få det såkaldte seniorjob, der ellers er lavet til at hjælpe seniorer i job de sidste fem år, inden de kan trække sig tilbage på efterløn.

Det skyldes, at tilbagetrækningsreformen flytter aldersgrænsen for efterløn to et halvt år frem, forklarer hun.

»Jeg har aldrig været arbejdsløs før. Men da det skete, havde jeg fire års dagpenge, fem års seniorjob som sikkerhedsnet, og efterløn som 60-årig. Med to politiske fingerknips har jeg nu to års dagpenge, intet seniorjob og efterløn som 62,5-årig. Og jeg kan se frem til seks år uden indtægt. Jeg tænker på det hele tiden. Det handler om at kunne sove om natten,« siger Hanne Kaarsted til Journalisten.dk.

Seniorjob er ellers skabt til folk som hende. Ordningen træder i kraft, hvis du har fem eller færre år til din efterløn, og du løber tør for dagpenge. Så fungerer seniorjob som et sikkerhedsnet, hvor du er garanteret et job i kommunen og løn, indtil du kan trække dig tilbage fra arbejdsmarkedet.

Men fordi aldersgrænsen for efterløn rykkes to et halvt år, er der mere end fem år til Hanne Kaarsted kan få efterløn, når hendes dagpenge slipper op. Derfor kan hun ikke få seniorjob.

»Det er nærmest som om det hele forsvinder på målstregen. Vi, der er i klemme, er mellem 55 og 57 år. Det er ikke en ordning, der bliver fjernet, som vi alligevel først kunne få om tyve år. Det er om to minutter. Jo tættere, man er på udbetalingstidspunktet, jo værre er det,« siger Hanne Kaarsted.

Hvad kunne politikerne gøre?

»Helt egoistisk for mig og de andre, der har mistet seniorjob – os kan de redde med et ekstra opsamlingsår på dagpenge. Så kan jeg, hvis jeg ikke finder et job, have fem år til efterløn, når dagpengene slipper op, og så kan jeg igen få et seniorjob. Men det redder jo ikke dem, der bliver 55 til sommer.«

Hanne Kaarsted er aktiv i netværket Senior Erhverv, der arbejder for at hjælpe seniorer tilbage på arbejdsmarkedet. Hun har derigennem været med til at arrangere over 400 virksomhedsbesøg, og netværket har hjulpet flere seniorer i arbejde. I den forbindelse har hun også mødt flere politikere, blandt andre fungerende beskæftigelsesminister Inger Støjberg.

»Men politikerne siger, at seniorjob skal være selvregulerende. Det betyder, at hvis der er mere end fem år, til du kan gå på efterløn, så skal du ikke have et seniorjob.«

Der blev før valget fundet flertal bag tilbagetrækningsreformen. Men i skrivende stund forhandler politikerne på Christiansborg om et grundlag for Helle Thorning-Schmidts kommende regering. Det er blandt andet inde over forhandlingerne, om der skal ske ændringer af dagpengesystemet – fx ved at indsætte et opsamlingsår.

Hvad gør du så, hvis du går fra dagpenge til at tjene 0 kroner?

»Jeg kan godt klare mig lidt tid, og der skal nok være nogen, der har det værre end mig. For hver enkelt er det jo en menneskelig tragedie først at miste sit job og derefter dagpengeretten. Men jeg har det lidt som om jeg svømmer i vandoverfladen og vinker til de andre. Men nedenunder kører musikken til Dødens Gab. Det er konstant, man tænker på det.«

Har du en tro på, at du får arbejde igen?

»Ja, og jeg har også uddannet mig løbende og lagt forskellige planer. Jeg har været i virksomhedspraktik, og lige nu er jeg i løntilskud. Jeg har også søgt som husholderske, og ment det. I aftes skrev jeg en ansøgning som receptionist med 12-timers vagter. Jeg kæmper med næb og kløer hver dag for at få et job. Jeg vil gerne arbejde, til jeg bliver 70 – bare giv mig et job!«

Hanne Kaarsted fortæller, at hun blandt andet har søgt et job som handicaphjælper.

»Det troede jeg var rimelig nemt at få. Men der var 200 ansøgere, og de endte med at ansætte en uddannet fysioterapeut.«

Tilføjelse: Dansk Journalistforbunds formand Mogens Blicher-Bjerregård har udtalt sig om sagen. Læs interviewet med ham her.

Kommentarer
29
Niels Stoktoft Overgaard
23.09.11 12:29
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år
Hanne kan vel heller ikke få efterløn som 62,5 årig, hvis hun ikke får job i mellemtiden? Kræver efterløn ikke, at man er dagpengeberettiget? Reformerne forværrer faktisk situationen endnu værre, end I beskriver?
Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
23.09.11 16:56
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Superglad for at se den gode case, superglad for at se Susanne Sayers skarpe pen, super glad for at forbundet fokus på hele det sociale felt.

Der er problemer med loven, der er problemer med udmøntningen af den lov der skulle gælde, der er problemer med særlige grupper i forbundet (freelancerne), der er problemer i hobetal.

 .. og dermed masser at skrive om .. !

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
23.09.11 20:22
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Til kritikerne:

Hanne - som jeg ikke kender - forekommer mig ikke at være klynkende. Hun fortæller sagligt om, hvordan forudsætningerne med ét har ændret sig, og hvordan hun stadig håber og satser på at komme i job, men savner sikkerhedsnettet, hvis det ikke skulle ske.

Som tidligere arbejdsgiver skulle jeg hilse at sige, at man sagtens kan være fuldt ud kvalificeret til et job uden af den grund af få det. Man er ikke den eneste kvalificerede, og med alderen bliver det dokumenterbart sværere. Retfærdigt? Overhovedet ikke. Men Hannes arbejdsløshed behøver altså ikke at være - som NRE ellers antyder - selvforskyldt.

Så er der antydningen af, at hun skulle have forventet seks år på fuld løn. Må jeg minde kolleger (eller hvad I nu er) om, at højeste dagpengesats end ikke kommer i nærheden af en løn. Den er 16.597 kroner om måneden FØR skat. Hvilket er cirka halvdelen af en relativt ringe journalistløn. Det er altså ikke en fest at være på dagpenge.

Det er vel helt fair, at man må gå ned i levestandard, hvis man i en årrække ikke kan få job. Jeg kender heller ikke nogen ledige (og jeg kender en del), der ikke er indstillet på det og ikke kæmper, alt hvad de kan for at få et nyt job. Det er rædselsfuldt ydmygende i dagens Danmark at være ledig. Man udsættes konstant for mistro, hån og en underforstået besked om, at man nok selv er ude om det, fordi man ikke er god nok. Hvis I ønsker bevis, så bare se nogle af kommentarerne ovenfor.

Men I kan være sikre på, at de fleste ledige er hårdere ved sig selv, end I er. Ledige har ikke brug for medynk, ledige har brug for et job! Men hvis det ikke er der - uanset hvad man gør - så er det vel rimelig nok at forvente, at sikkerhedsnettet trods alt griber én, før man rammer jorden helt.

 

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
24.09.11 02:41
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Jeg forsøger ikke at moderere debatten - jeg giver udtryk for min holdning, og det er vist cirka det modsatte. 

Jeg synes, du skal læse artiklen én gang til, der står intet sted, at Hanne forventer at være understøttet resten af sit arbejdsliv. Samtidig kan du læse op på mindstelønnen. Den er efter min mening urimeligt lav, men under alle omstændigheder over dagpengesatsen. Men skulle man følge din argumentation, så er det vel kasseassistenternes egen skyld, at de er lavtlønnede – de skulle bare finde en anden branche.

Mht efterløn: Psykisk nedslidning kan være fuldt ud lige så hårdt og invaliderende som fysisk nedslidning, så nej, den var ikke kun tiltænkt de fysisk nedslidte. Til gengæld har den været hyppigt brugt af de mennesker, der på grund af alder har haft svært ved at komme tilbage på arbejdsmarkedet. Analyser viser, at ældre medarbejdere har langt sværere ved at få nyt job, hvis de bliver arbejdsløse, end yngre. Og så er det vel helt fair, at man benytter de muligheder, der er for forsørgelse. Så kan vi altid diskutere, om de bør være der eller ej.

Tilbage står, at Hanne gerne vil arbejde, og at hun er blevet fanget mellem et par ændringer, der får sikkerhedsnettet til at forsvinde. Det står hun frem med uden at klynke. Jeg synes, hun får en urimelig behandling af flere debattører. 

Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
24.09.11 10:18
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Hvor er det vegørende, at Journalisten og Journalisten.dk er begyndt at skrive om faglige emner. Tak til den ny redaktør. Fortsæt med det. Her er f.eks. et tip: Der er 500 mio. kr. på vej til Videnpilotordningen, så man som højtuddannet (hvis man er så heldig at være det), kan dukke op til en arbejdsgiver med et løntilskud på 12.500 kr. om måneden.

Og til Hanne Kaarsted: Hvor er det stærkt, at du tør stå frem.

Og til de hånlige her på linjen: Det ER sværere at få job, når man har rundet de 50 år, det er dokumenteret. Og det skulle undre mig meget, at de + 50-årige journalister skulle være dårligere arbejdskraft end de yngre. Ergo er der en udbredt aldersracisme blandt ansætterne.

Fremhævet af Journalisten
Steen Voigt
24.09.11 13:36
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

arbejdsløshedsforsikring, forsikring, der administreres af en statsanerkendt arbejdsløshedskasse (a-kasse):
http://www.denstoredanske.dk/Erhverv,_karriere_og_ledelse/Erhvervsliv/Arbejdsl%C3%B8shed/arbejdsl%C3%B8shedsforsikring 

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
24.09.11 13:54
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Vi kan sikkert skændes om, hvorvidt arbejdsløshedsdagpenge er en forsikringsordning eller ej. Så vidt jeg husker, betales cirka 25 pct. direkte fra a-kasserne (via medlemmernes kontingent, altså ganske som i en forsikring), mens det resterende beløb kommer fra arbejdsmarkedsbidraget. Sidstnævnte er en slags særskat, som udelukkende betales af folk i arbejde - studerende, efterlønnere, pensionister m.v. betaler således ikke. Hvilket betyder, at ordningen dybest set fungerer som en forsikringsordning: er man i job, betaler man til dagpengene til de mennesker, der får brug for dem, herunder potentielt en selv.

Rent teknisk er det i dag kommunerne, der står for finansieringen, men det sker med en refusion fra staten.

Kontanthjælp betales derimod af en fælles velfærdskasse, som vi alle bidrager til i kraft af vores almindelige skattebetaling.

Vi har valgt - og en del samfundsøkonomiske analyser tyder på, at det er ganske fornuftigt - at der skal være et sikkerhedsnet under mennesker, som bliver arbejdsløse. Det er med til at sikre, at reglerne for fyringer i Danmark er langt mindre rigide end i de fleste andre lande, hvor den slags er helt anderledes besværligt og kræver lange varslinger. Det er jo et valg, hvad man foretrækker. Danske virksomheder har generelt hidtil været glade for vores såkaldte flexicurity.

I øvrigt er det en myte, at den danske beskatning af arbejde er specielt høj. Den ligger under EU's gennemsnit. Link: http://www.ugebreveta4.dk/2011/201121/Artikler/Dansk_skat_paa_arbejde_ligger_under_EU-gennemsnit.aspx

Men Rasmus - jeg går ud fra, at du aldrig har ligget den danske stat til last. Du har aldrig fået en lægebehandling, du har ikke fået en statsbetalt uddannelse (længe før du selv var begyndt at bidrage til statskassen), du har ikke gået i skole, du har ikke benyttet vores veje ... eller?  

 

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
25.09.11 08:23
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Hov - halvdelen af indlæggene er forsvundet, så nu taler jeg bare med mig selv her. Ikke topfedt, guys. Kom tilbage med resten, eller fjern venligst mine indlæg også, så jeg ikke bare står og brøler ud i intetheden :-)

 

Bedste hilsner

Susanne 

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
25.09.11 20:07
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

@ Susanne Sayers - emnet egner sig ikke til debat på nettet, derfor..

 Hvis der er medlemmer af forbundet, der gerne vil give den en skalle til støtte for forbundets arbejde, hører jeg gerne fra dem.

skriv til: michael.martensen@gmail.com

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
26.09.11 04:18
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Jojo, men så vil det være fint, hvis mine indlæg også bliver fjernet - nu står de ærlig talt lidt umotiverede ...

 Bedste hilsner

Susanne 

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
26.09.11 06:50
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Michael Bjørnbak Martensen skrev: "- emnet egner sig ikke til debat på nettet, derfor.."

Det er muligt at du selv mener, at det er en gangbar konklution, men jeg opfatter det som et slet skjult ønske om at fjerne alle de indlæg, der ikke passer ind de synspunkter, som du ønsker at fremme.

Jeg synes virkelig  det er skræmmende, at danske journalister ikke magter en åben og umodereret debat, og jeg kan faktisk ikke undgå, at komme til at føle mig som en dicident i det hedengangne Sovjetunionen...:-(((

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
26.09.11 08:01
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Kæe Susanne

Jeg har ryddet op i debatten og slettet alle indlæg, der ikke lever op til vores debatregler. Ud over almindelig god tone, så handler det blandt andet også om, at indlæg skal være navngivne.

Desværre betyder det også, at indlæg, der er direkte svar på slettede indlæg, ryger med ud - det er en rent teknisk konsekvent.

Hvis du fastholder, at jeg skal slette dine indlæg her i tråden, så gør jeg det gerne - jeg synes dog, de står fint for sig selv. Og kan tjene som inspiration til yderligere debat.

Tak for din deltagelse i tråden.l

med venlig hilsen

Øjvind Hesselager

Redaktør

Journalisten

Fremhævet af Journalisten
Kim Ravn-Mortensen
26.09.11 14:25
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Hvor ærgerligt at indlæggene fra díverse båtnakker uden indsigt i virkeligheden og evnen til at føle empati for andre i en sværere situation end dem selv er blevet fjernet - deres indlæg må jo have udstillet deres totale mangel på indsigt i dagligdagen for alt for mange i dagens DK.

Og Tak til Susanne, hvis beskrivelse af "livet" som arbejdsløs sidder lige i plet.

Fremhævet af Journalisten
Geert Mørk
28.09.11 08:57
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Fantastisk at der sidder en redaktør og sletter de indlæg, han ikke bryder sig om......

Hvor er det lige vi ellers oplever - og har oplevet - den slags?

Nu er det altså ikke medlemmernes debat, men redaktørens debat. Bvadrrr.....

Mvh Geert Mørk 

Fremhævet af Journalisten
Per Meinertsen
28.09.11 19:24
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Jeg er ikke journalist, og betragter mig derfor lidt som en udefra kommende gæst på denne hjemmeside. Jeg kigger dagligt ind, da der ofte foregår interessante debatter på et niveau, som oftest ligger et pænt stykke over hvad man ellers ser mange steder.

Dette er selvfølgelig i høj grad debattørernes fortjeneste, men det er også redaktørens, hvis opgave det jo bl.a. er at varetage, at det niveau man nu en gang tilstræber skal være gældende, også bliver holdt.

Jeg nåede at læse de slettede indlæg på denne tråd før de forsvandt og jeg må sige, at jeg har det fint med at de er væk. Niveauet var under middel, og matchede mere standarden på BT’s og Ekstrabladets debatsider, end det niveau man forventer at møde i dette forum.

Jeg spekulerede på om pågældende bidragydere mon var repræsentanter for blomsten af dansk journalistik, eller om de var udefra kommende gæster ligesom jeg selv. Jeg vil helst tro det sidste.

Konsekvensen er jo desværre at denne debattråd er blevet noget amputeret, også derved at Susanne Sayers indlæg, som i øvrigt altid er kloge og præcise, visse steder nu forholder sig til nogle ukendte, et eller andet sted i den digitale sfære svævende udgydelser.

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
29.09.11 16:38
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Det er godt nok et knæfald for smagsdommerne, som du her har fyret af, udgangspunktet må da være, at Journalisten.dk har valgt, at debatterne skal være åbne for alle dem der ønsker at deltage, det eneste krav er, at man med navn og e-mail adresse skal stå ved sine ytringer, og overholde nogle få og enkle debatregler.

Jeg har også læst alle de indlæg som er blevet slettet, og bort set fra et par enkelte stykker, som kun var noget knoldsparkeri, og med det forbehold, at jeg ikke har haft mulighed for, at kontrollere om alle skribenterne har opgivet deres rigtige navne, så kan jeg altså ikke se, at der er nogen af de slettede indlæg, som ikke overholdt debatreglerne.

Mine indlæg er også blevet slettet, og jeg er ikke en anonym bruger, der faker min identitet, og derfor er det både rystende og meget tragisk, at de journalister som med næb og klør burde kæmpe for det frie ord, at de begynder at slette indlæg, som ikke passer ind i den konklution, som redaktøren ønsker at denne politiske debat skal ende op med.

Det bør kun være indlæg der er postet af anonyme skribenter, eller indlæg som åbenlyst er i strid med lovgivningen, f.eks. racistiske ytringer, injurier, trusler eller opfordringer til kriminelle handlinger, som man sletter.

I et svar til Susanne Sayers begrunder Michael Bjørnbak Martensen sletningen med flg. udsagn - "emnet egner sig ikke til debat på nettet, derfor..". Længere nede i tråden skriver Øjvind Hesselager til Susanne Sayers - "Hvis du fastholder, at jeg skal slette dine indlæg her i tråden, så gør jeg det gerne - jeg synes dog, de står fint for sig selv. Og kan tjene som inspiration til yderligere debat."

Det viser kun, at Øjvind Hesselager krampagtigt forsøger at fastholde Susanne Sayers indlæg, da de grundlæggende støtter de budskaber og holdninger, som Andreas Marckmann Andreassens artikel forsøger at fremme.

Derfor er det hævet over enhver tvivl, at det blot er uønskede synspunkter, som der er blevet fjernet fra denne tråd. 

Og jeg vil gætte på, at dette indlæg også bliver slettet, med den begrundelse, at det er debat om debatten, men dit indlæg der også er debat om debatten får med garanti lov til at blive stående, da det er et skulderklap til redaktøren.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
29.09.11 17:17
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Det er jo blevet så moderne med fakta-tjek, så derfor synes jeg, at vi skal prøve at analysere præmisserne for Andreas Marckmann Andreassens artikel.

Lad os starte med at antage, at Hanne har levet et nogenlunde fornuftigt liv uden alt for mange usunde laster, for så kan hun med den nuværende gennemsnitslevealder for kvinder forvente, at hun bliver et sted mellem 85 og 95 år gammel.

De første 25 år af Hannes liv er gået med børnehave, folkeskole, gymnasium og journalistuddannelsen, og derefter har hun foreløbigt været erhvervsaktiv til hun blev arbejdsløs som 55-årig.

Hvis vi tager artiklen for pålydende, så forventer Hanne, at hun efter kun 30 år på arbejdsmarkedet, der skal hun have et berettiget krav på, at blive forsøget af samfundet i 30-40 år, hvoraf de første 10 år, til hun bliver 65 og kan få folkepension, skal være til de høje ydelser på h.h.v. arbejdsløshedsunderstøttelse og efterløn.

Man behøver vist ikke at være økonom eller borgerligt orienteret for at kunne se, at samfundet ikke har råd til, at personer som først har fået betalt en god uddannelse, kun arbejder og yder til fælleskabet i 30 år, og derefter forventer at blive forsøget resten af livet.

Og som jeg har skrevet i et andet indlæg, der ganske vist er blevet slettet, så mener jeg, at efterlønnen udelukkende skal være forbeholdt ufaglærte arbejdere, som er slidt op af hårdt fysisk arbejde, eller er skadet af mange års arbejde med farlige og giftige stoffer.

Men lad os også prøve at sammenlige Hanne med en ufaglært arbejder, der hedder Lotte og som er jævnaldrende men Hanne. 

Lotte gik ud af folkeskolen efter ottende klasse, og startede med at arbejde som rengøringsassistent på et plejehjem. Det vil sige, at Lotte havde været på arbejdsmarkedet i ca. 10 år, da Hanne tiltrådte sit første job som nyuddannet journalist, og når Lotte kan få efterløn som 62,5-årig, så har Lotte været på arbejdsmarkedet i ca. 48 år. 

Hvis vi antager, at Hanne er aktiv på arbejdsmarkedet fra hun som 25-årig blev færdiguddannet som journalist, og arbejder til hun kan få folkepension som 65-årig, så når Hanne kun op på at ha' været erhvervsaktiv i 40 år.

Og hvad slider hårdest på kroppen, at vaske gulve og gøre rent hver dag i 48 år, eller at sidde på en redaktion og skrive nyheder og artikler i 40 år.

Jeg ved godt, at Susanne Sayers har argumenteret med, at en journalist kan være psykisk nedslidt, det argument køber jeg ikke, for jeg nægter simpelthen at tro på, at veluddanne mennesker med en magtfuld fagforening i ryggen vil acceptere et arbejdsmiljø, der påfører medarbejderne mentale skader og psykisk nedslidning.

Nu kan det ganske vist forholde sig sådan, at der er nogle enkelte journalister med en meget svag psyke, som brækker ned og bliver psykisk syg, men i den situation har vedkommende jo mulighed for at søge førtidspension.

Så summa summarum er, at selv om man er politisk orienteret til venstre for midten, så virker det altså meget provokerende med en artikel, hvor en veluddannet kvinde giver udtryk for, at hun havde forventet, at hun som 55-årig kunne få offentlig forsørgelse resten af livet.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Fremhævet af Journalisten
Per Meinertsen
29.09.11 21:46
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Jeg mener nu stadig det er rart, at en kvalificeret person luger ud i evt. underlødige indlæg – det er med til at kvalificere debatten. Men det er selvfølgelig overhovedet ikke acceptabelt, hvis essentielle synspunkter derved undertrykkes. Det mener jeg nu heller ikke er tilfældet her, men ind i mellem kan det selvsagt være en delikat balancegang.

Og såfremt nogen mener at de har noget relevant at meddele, kan de jo bare gøre det på en ordentlig måde. Så nemt er det. 

Til Niels skal jeg undskylde, at mine betragtninger over niveauet på de slettede indlæg nok var for generelle. Det var vist mest nogle af de første indlæg jeg havde i tankerne.

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
30.09.11 07:15
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Det er ligegyldigt hvordan du vender og drejer det, der er ikke noget som kan retfærdiggøre, at man sletter indlæg i en offentlig og fri debat. Og nej der er ikke nogen undtagelser, for det vil altid kunne misbruges til at undertrykke de synspunkter, som man ikke bryder sig om.

Jeg har deltaget i on-line debatter siden Pol On-Line åbnede i første halvdel af 90'erne, og allerede dengang lærte jeg, at det er de bedste argumenter, som vinder på den lange bane, man lærer også ret hurtigt at springe over og se bort fra knoldsparkerne, som ikke kan ramme bolden.

Og jeg kan love dig, at jeg aldrig vil glemme, at en stribe af mine indlæg blev slettet i denne tråd, for der var ikke nogen af dem, der ikke overholdt debatreglerne, og de var allesammen affattet i et pænt og sobert sprog. 

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
01.10.11 09:02
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Hej Niels

 Nu er du rimeligt sober, og jeg synes også, det er okay at være imod den tankegang, at vi ikke først og fremmest skal klare os selv. "Staten" har ikke råd til at forsørge os alle, det er Grækenland et sørgeligt eksempel på. Sagen er bare, at personer som Hanne risikerer at lande i et stort, sort hul uden indtægt, fordi loven måske laves om og rammer nogle grupper urimeligt hårdt, og fordi arbejdsgiverne ganske enkelt meget nødigt vil ansætte folk over 49 år. Hun kan så forsøge at sælge sit hus, ja, men hvem siger, der er stor friværi i det? Og hvad så, hvis hun om halvandet år har spist pengene op, og arbejdsgiverne stadig ikke vil ansætte hende? Flexicurity-modellen misbruges for tiden af arbejdsgiverne. Derfor må der gøres noget særligt for dem, det går ud over. Og det skal ikke være forsørgelse i 40 år, det skal være hjælp til at komme tilbage på arbejdsmarkedet. Seniorjobordningen kunne være en hjælp her. Så får det offentlige da noget for pengene. Og det er jo ikke forbudt at droppe et seniorjob i kommunen, hvis de private arbejdsgivere pludselig får øjnene op for den erfarne arbejdskrafts værdi. Dyrere opsigelsesvarsler for personer over 49 år kunne også være et probat middel, når nu arbejdsgiverne misbruger flexicurity-modellen.

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
01.10.11 20:27
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Hej Finn, du kan bare ta' en tur rundt til landets arbejdsformidlinger og bistandskontorer, der kan du uden besvær finde i hundredevis af sagsbehandlere, som hver især kan fortælle dig om stribevis af sager, hvor menesker har stået i situationer, som er meget værre end den som Hanne står i.

Jeg bestrider ikke, at Hanne er arbejdsløs, og at hun har været så uheldig, at krisen i samfundet har medført, at hun ikke kan være langtidsarbejdsløs på 1. klasse, men i det danske samfund har vi jo stadig et sikkerhedsnet som sikrer, at folk ikke behøver at sulte og bo på gaden, det hænger bare så langt nede, at Hanne først skal sælge sit parcelhus og flytte i en almennyttig bolig, før end at hun vil kunne få bistandshjælp. 

Jeg vil i øvrigt tillade mig at påstå, at det er noget sludder, at Hanne ikke kan finde et nyt job, det er muligvis korrekt, at hun ikke kan finde et som journalist, men så er Hannes problem kun, at hun ikke kan se sig selv i et andet job til en meget lavere løn, end den hun har været vant til som journalist.

En helt anden snak er påstanden om, at de 50 og 60-årige skulle være dygtigere og mere erfare end de unge og nyuddannede kollegaer, den holder jo ingen steder, på alle typer arbejdspladser har der desværre været rigtig mange medarbejdere, der allerede i 50-års alderen har rettet blikket stift mod efterlønnen, og er stoppet med at udvikle sig fagligt.

En ung nyuddannet journalist er meget mere alsidig og energisk end flertallet af ældre journalister, de unge journalister kan arbejde med video, foto, lyd og redigering af disse medier, de har stor erfaring med produktion på CMS-systemer, og de tager gerne et par ekstra timer på pinden, hvis det kan styrke deres karriere. Mange ældre journalister kan max klare at skrive artikler i Word, surfe på Internettet, og sende en e-mail. Og derfor er det da klart, at arbejdsgiverne foretrækker de unge frem for de ældre journalister, de får jo meget mere for de samme penge.

Jeg vil endda være så grov, at jeg vil komme med den påstand, at langt de fleste topper arbejdsmæssigt når de er omkring de 45 år, og herfra daler deres konkurrenceevne, og det hjælper ikke noget, at de ældre medarbejdere udvikler nogle andre dyder, for de bliver ikke værdsat af arbejdsgiverne.

Men en løsning kunne være, at de ældre medarbejde frivilligt accepterede, at fra de fylder 50, så skal de hvert år gå 1-2 procent ned i løn ind til de går på pension, på den måde vil de ældre medarbejdere bevare deres konkurrenceevne, og kunne fastholde deres job.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
02.10.11 06:53
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Finn Arne Hansen er inde på flexicurity-modellen, hvor jeg såre undrer mig over, at mange lande - også udenfor EU - kigger Danamrk over skulderen for at kopiere. Og det undrer mig også såre, at Danmark skal give køb på en model, som man har udviklet i en lang periode inden man kom ind i EU, og når man så skal høste de økonomiske fordele af at være med i fællesskabet begynder man at tætbarbere modellen. Det virker ulogisk.

Og som flere politikere har sagt er de seneste opstramninger lavet i en periode, hvor stort set alle der kunne tælle til 10 kunne få et job, hvilket jo ikke er tilfældet for øjeblikket. 

Ift forbundet skal vi tage den aktuelle situation ganske alvorligt, hvilket jeg fornemmer at formanden også  gør - og på det lange stræk skal vi have styr på karrieveje, for de unge bliver jo også 50 år på et eller andet tidspunkt. Samfundsmæssigt er der ikke meget idé i at uddanne de unge i meget langt tid med fine akademikse titler og så bare bruge dem 10 år for så at smide dem ud igen. 

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
02.10.11 08:39
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

NRE - jeg synes, du giver udtryk for en nærmest skræmmende kynisme, en alderdiskrimination og mangel på forståelse for, hvad der får en arbejdsplads til at fungere.

Nogle af branchens bedste journalister har forlængst passeret 55. Andre af branchens bedste er knap fyldt 30. Det er ikke alderen, der er afgørende, men en lang række karaktertræk og sammensætningen af dem på den enkelte arbejdsplads. 

Og så vil jeg endnu engang bede dig om at læse (og prøve at forstå) den oprindelige artikel. Det fremgår intet sted, at Hanne regner med at kunne tilbringe resten af sit liv som 'arbejdsløs på 1. klasse', og det er heller ikke det, hun giver udtryk for at have lyst til.

Bedste hilsner

Susanne  

Fremhævet af Journalisten
Torben Cederholm Krogh
03.10.11 12:48
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Niels Riis Ebbesen -  Hanne skal ikke bare sælge sit hus og flytte i en almennyttig bolig, for at få kontanthjælp. Hun skal der ud over bruge hele sin formue, sælge sin evt. bil og endelig lade være med at være gift/samboende med en person med en bare nogenlunde normal indtægt...

For mig at se, tyder intet på, at Hanne ikke kan se sig selv som andet end journalist. Læs artiklen, hvor hun gør opmærksom på, at  hun har søgt flere job som alt muligt andet end journalist. Og det er bestemt ikke noget sludder, at det er svært at finde et job. Du skulle næsten prøve selv..

Og endelig: Jeg har da haft jobs, hvor en sikkert energisk ung kollega med lyst til masser af interessetimer ville være kommet til kort på grund af manglende erfaring. Som med så meget andet lærer man også noget efter Journalistuddannelsen.

 Men med lønnen har du måske ret - i hvert fald vil mange arbejdsgivere hellere betale 10.000 kr. mindre om måneden til en, energisk kollega med sans for interessetimer, end til en ældre kollega, der kan få noget fra hånden... 

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
03.10.11 18:48
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Hej Susanne, start med at læse overskriften, og læs så artiklen en gang til, af den fremgår det da helt klart og tydeligt, at Hanne har haft en forventning om, at hun først kunne gå to år på dagpenge, og allerede som 60-årig gå på efterløn. Det vil sige, at hun havde regnet med, at hun kun med et gab på kun tre år, kunne få offentlig forsørgelse resten af livet.

Og præmissen i overskriften som oplyser, at Hanne ikke kan tjene noget de næste seks år er jo i bund og grund noget sludder. Hvis Hanne virkelig vil ha' et job, så kan hun sagtens finde et, men det bliver helt sikkert ikke et job, hvor hun får 30-35.000 om måneden i løn.

Problemet er jo, at der hen over de sidste 10-20 år er blevet uddannet alt for mange journalister, og den pukkel falder tillige sammen med, at Internettet og den digitale nyhedsformidling løbende skaber en effektivisering af produktionen, så mængden af journalistiske jobs falder konstant.

Og for at gøre ondt endnu værre, så er der jo også en masse af dem der har læst retorik på Københavns Universitet, som har snuppet en del af de ledige journalist-job.

Lad mig til slut runde af med at oplyse dig, at jeg er oprindeligt uddannet inden for grafisk design og pre-press, så jeg har virkelig oplevet de store omvæltninger som digitaliseringen af pre-press skabte i starten af 90'erne, dengang var der også en økonomisk krise og stor arbejdsløshed, så vilkårene var faktisk meget vanskeligere end de er i dag, hvor vi ikke er i nærheden af massearbejdsløshed. 

Og for at mane dine påstande om kynisme og aldersdiskrimination i jorden, så kan jeg da lige oplyse dig den detalje, at jeg er ældre en Hanne. 

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
03.10.11 22:17
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Hej igen Niels.

Fint, at du gider være djævlens advokat, ellers var der ingen debat. Det er også derfor, jeg stiller mig op på delegeretmødet og påpeger, at vi bruger for mange penge i DJ...

Nej, Hanne kan ikke sagtens få et job. Når hun søger et job som receptionist på Hotel Domir i Odense til måske 110 kr. i timen, så er der 150 andre ansøgere, og når der i opslaget står, at det er et ungt team, så har aldersdiskriminationen allerede slået til.

Prøv at komme med nogle forslag til, hvad de ledige på over 49 år skal gøre.

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
04.10.11 20:23
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Du har fuldstændigt ret, Hanne får ikke jobbet som receptionist på Hotel Domir i Odense, for arbejdsgiveren er godt klar over, at Hanne aldrig bliver tilfreds med kun at få 15-16.000 kroner i løn om måneden. Og netop derfor vælger han en helt ung pige, som er mere end godt tilfreds med den løn.

Og nej det er ikke aldersdiskrimination, det er nemlig Hanne som har så høje krav til løn og arbejdsforhold, at hun har ekskluderet sig selv fra en meget stor del af arbejdsmarkedet.

Men en lang række skribenter i denne tråd har jo gentagne gange argumenteret med, at ældre journalister som Hanne er meget mere effektive, målrettede og erfarne end deres yngre kollegaer, så en mulighed kunne jo være, at Hanne satte sig ned foran sin computer og producerede en masse artikler. Disse artikler kan hun så tilbyde til forskellige udgivere, i den situation, skal hun kun konkurrerer på artiklernes kvalitet og pris.

En anden mulighed er, at Hanne begynder at skrive nogle bøger, så vidt jeg ved, så har forlagene en liste over de emner, hvor de ved, at der er stor efterspørgsel.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Fremhævet af Journalisten
Kim Ravn-Mortensen
05.10.11 08:08
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Det er da utroligt som Niels Riis Ebbesen bliver ved med at fremture i sin grænseløse uvidenhed. Hvor er det lige, at Hanne udtaler, at hun ikke vil gå ned i løn?

Ydermere viser samme skribent en mangel på indsigt i tilværelsen som freelanceskribent, hvor ALLE, som arbejder freelance jo ved, at den sikreste måde IKKE at tjene en krone er at faldbyde historier, man allerede har produceret.

Niels Riis Ebbesen - du er jo selv selvstændig grafiker og webdesigner. Du sidder så altså og designer en masse flotte hjemmesider, som du så bagefter går ud og tilbyder potentielle kunder, eller hur? 

 Ydermere fortæller alle de, der skriver bøger, som vel at mærke ikke er bestsellere, at det på det nærmeste er ren con amour og ikke tiden værd i penge.

Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
25.09.12 17:56
Re: Hanne kan tjene 0 kroner de næste seks år

Jeg kunne tænke mig, at Journalisten fulgte op på Hanne's historie. 

Jeg er træt af, at se mennesker blive affejet som tal i debatten om de langtidsledige, der mister dagpengeretten. Det er på tide, at man begyndte at sætte navne og billeder på de mennsker, som det går ud over. Det er på tide at folk reagerer imod en lovgivning, der sætter så mange mennesker i en fuldstændigt uoverskuelig situation og smadrer deres liv og deres helbred. Det er på tide, at nogen skriver om det. Ikke også, Journalisten?

Fremhævet af Journalisten