search

HÅNDTÆMMET VAGTHUND

Nyhedschef Jens Gaardboe fik fjernet et interview og ændret speaken i en udgave af programmet Rottweiler, der så kritisk på TV 2/Nyhederne. “Jeg ville bare sikre den journalistiske redelighed i programmet,” siger han. Men ikke alle stoler på den udlægning af forløbet.

Nyhedschef Jens Gaardboe fik fjernet et interview og ændret speaken i en udgave af programmet Rottweiler, der så kritisk på TV 2/Nyhederne. “Jeg ville bare sikre den journalistiske redelighed i programmet,” siger han. Men ikke alle stoler på den udlægning af forløbet.

Måske var der lidt for meget bid i Rottweiler.
Det mediekritiske magasin på TV 2 kiggede den 8. juni nærmere på, hvordan tv-nyheder bliver til og konstaterede blandt andet, at kilderne i fire ud af otte indlands-indslag en tilfældig dag i TV 2/Nyhederne følte sig manipuleret med og misbrugt.
Som en del af et indslag i Rottweiler blev en journalist fra TV 2/Nyhederne derfor konfronteret med sine egne råbånd og spurgt om, hvorfor, hun havde gjort, som hun havde.
I hendes nyhedsindslag blev der vist billeder af en elefant, der var død. Elefanten skulle have været med i et teaterstykke, men døde under prøverne, og ejerne havde lagt en presenning over den. Pressenningen blev imidlertid fjernet af en fotograf, og på trods af ejernes ønske om ikke at vise billeder af den døde elefant, blev billederne bragt i TV 2/Nyhederne. Journalisten bag indslaget havde meget svært ved at svare på, hvorfor hun havde gjort, som hun havde, og bad om at få Rottweilers kamera slukket.
Holdet bag Rottweiler var godt tilfredse med indslaget, der kun var en del af udsendelsen. Programmet indeholdt også en studiediskussion.
Efter programmet var optaget, men inden Rottweiler flimrede frem på de danske tv-skærme, ringede TV 2s nyhedschef Jens Gaardboe dog pludselig til redaktionen. Som øverst ansvarlig for programmet krævede han, at Rottweiler skulle klippes om.
Selvom redaktionen prøvede at modsætte sig, var Jens Gaardboe ikke til at rykke. Interviewet med den kvindelige journalist, der svarede meget dårligt for sig, blev derpå klippet helt ud af programmet.
Men Jens Gaardboe krævede ikke kun interviewet klippet ud. Han fik også ændret i en speak, der opsummerede, at kilderne, der blev brugt i fire ud af de otte indslag i TV 2/Nyhederne, havde følt sig manipuleret med og misbrugt. Og han sad selv i den anden ende af telefonrøret og tjekkede, at den nye speak blev, som han ville have den.
Den fremfærd fik flere fra redaktionen til at fare i flint. Men det hjalp ikke.

Ventede en reaktion
“Jeg erkender, at det, jeg har gjort, er kontroversielt. Og jeg havde næsten ventet, at nogen ville reagere. Jeg var bare nødt til at gøre, som jeg gjorde,” siger Jens Gaardboe til JOURNALISTEN.
Han vil ikke gå i detaljer med, hvad han synes var galt med indslaget “af hensyn til dem, der står bag programmet”.
Men han mener, at det var indslagets journalistiske integritet, den var gal med.
“På visse punkter levede indslaget ikke op til de krav, vi stiller til journalistik på TV 2. Der var journalistiske redskaber i programmet, som jeg ikke kunne acceptere, og det havde med fairness og redelighed at gøre. Som det fremstod, ville jeg hverken lægge røv eller navn til.”
Journalist Jesper Nilausen fra TV 2/Nyhederne stod bag indslaget. Han er ikke enig i Jens Gaardboes kritik, men har endnu ikke drøftet indslaget med sin øverste chef Jens Gaardboe og vil derfor ikke kommentere forløbet.
Det vil reklamemanden Knud Romer Jørgensen, der var en af paneldeltagerne i studiet, dog gerne.
“Det er pudsigt, at udsendelsen endte med at være et eksempel på det, den selv skulle vise. Manipulation.”
Knud Romer Jørgensen deltog i studiedebatten på baggrund af det oprindelige indslag. Og han mener, at sekvensen med den kvindelige journalist, der efterfølgende blev klippet ud, var relevant og spændende.
“Jeg synes, det er noget fis, at det viser sig, at det i journalistik ikke er sandhed eller korrekthed, det kommer an på. Men politisk korrekthed. Det her er et eksempel på, at journalistik er lige så magtstyret som alt muligt andet.”

Journalistisk i orden
Jens Gaardboe siger, at han ville have fjernet interviewet og ændret i speaken, selvom indslaget ikke have handlet om TV 2/Nyhederne. Men flere medlemmer fra Rottweiler-redaktionen, som JOURNALISTEN har talt med, siger, at indslaget var journalistisk i orden.
Den påstand vil Jens Gaardboe ikke kommentere, men han afviser, at der blev lavet om på udsendelsen for at mildne kritikken af TV 2/Nyhederne.
“Hvis nogen tror det, så er det skudt helt ved siden af. Så havde jeg slet ikke tilladt programmet overhovedet. Faktisk har jeg selv været med til at sætte Rottweiler i gang i sin tid, og jeg har også hele tiden holdt fast i, at vi skulle være hårdest ved os selv.”
Undtagen i det her tilfælde?
“Substansen i programmet, og det var kritikken af Nyhederne, blev der ikke pillet ved. Det var kun et spørgsmål om journalistiske metoder.”
Er det smart at lægge et medie-kritisk magasin under sine egne vinger?
“Det er altid svært at vurdere den slags. Man kan være bange for, om selvkritikken bliver forloren, og om det overhovedet er troværdigt, at fjernsynet vurderer sig selv. Det mener jeg nu nok, at det er, og jeg har gjort meget ud af ikke at være overdommer. Men når min opmærksomhed nu bliver henledt på noget, som ikke er redelig journalistik, så reagerer jeg.”
Kan du ikke forklare, hvad du synes var uredelig journalistik?
“Nej, du får mig ikke til at tage en redaktionel diskussion i offentligheden. Det vil jeg simpelthen ikke,” siger Jens Gaardboe.
Programmet var det sidste i udsendelsesrækken, og det er et af anonymt medlem af redaktionen glad for.
“Så behøver jeg ikke at tænke over, om jeg vil fortsætte med at lave programmet på de vilkår her. Det var jo ikke et helt normalt forløb.”

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen