search

Håndskrevne breve skaber begejstring

Forsikringsselskabet Tryg soler sig i glade tilbagemeldinger, efter at de er begyndt at skrive til kunderne i hånden. »Ved at skrive i hånden viser vi, at der sidder et menneske i den anden ende,« siger kundedirektør

”Havde aldrig i livet regnet med at få et personligt og håndskrevet velkomstbrev – TAK.”

Denne FB-hilsen og mange tilsvarende glade tilkendegivelser kan medarbejderne i forsikringsselskabet Tryg i disse måneder gå og sole sig i. Og bagved ligger et ganske enkelt kommunikativt greb: håndskrevne breve.

Siden juni har Tryg forsøgsvist opfordret alle medarbejdere med kundekontakt til at bruge håndskrevne breve til eksempelvist velkomstbreve eller personlige hilsner. Og standard-formuleringerne er også smidt i den virtuelle skraldespand. Medarbejderne skal selv finde på ordlyden. En ubetinget succes, siger kundedirektør i privat-afdelingen Malene Mølgaard.

»Det skaber åbenbart et kæmpe indtryk at få noget, der er håndskrevet, fra sit forsikringsselskab. De fleste kunder vender faktisk tilbage for at kommentere vores henvendelse, enten på mail eller også skriver de selv i hånden. Og det er jo super givende for medarbejderne at få de her tilfredse tilbagemeldinger fra kunderne,« fortæller hun.

Tilfældig idé

Det er naturligvis hverken for sjov eller hyggens skyld, at de mange Tryg-medarbejdere nu fatter pennen, når de skriver til kunderne. Det handler om kommunikationsstrategi.

»Generelt er tilliden til forsikringsselskaber rimeligt lav. Og tit er udfordringen, at kunderne føler sig som David mod Goliat – den lille mand mod det store system. Det vil vi gerne gøre op med, og ved at skrive i hånden viser vi, at der sidder et menneske i den anden ende,« siger Malene Mølgaard.

Idéen til de håndskrevne breve opstod lidt tilfældigt på en stor workshop for alle medarbejdere med kundekontakt. Og selv om det er frivilligt, om man som medarbejder vil skrive i hånden eller lade være, har de fleste ifølge Malene Mølgaard valgt at se stort på kragetæer og manglende stavekontrol og genopdage egen håndskrift.

Uperfekt gør menneskelig

»Pointen er, at det er et levende menneske. Så det gør ikke noget, at der er stavefejl, eller at det ikke er smukt. Det uperfekte gør det netop menneskeligt. Jeg tror, vi er oppe på, at 90 procent af medarbejderne gør det,« siger hun, men slår dog også fast, at der ikke bruges håndskrift, når der er tale om formelle papirer og behandling af skadesager.

Hun tror på, at den ekstra tid, der nu bruges på de mange håndskrevne og personligt formulerede breve, er en investering, der vil trække gode renter.

»Det er langt billigere at passe godt på sine kunder frem for at skaffe nye. Og vi vurderer, at kunderne bliver længere, hvis de har en god oplevelse. Og så tror vi også, det giver medarbejderne øget arbejdsglæde, frem for at de bare skal være maskiner,« siger Malene Mølgaard.

Kommentarer
36
Niels Kjeldsen
06.10.15 19:58
Det er mig en gåde, at man
Det er mig en gåde, at man skal læse sådan en artikel i Journalisten. Dette har ikke en fløjtende fis med journalistik at gøre. Sørgelig udvikling.
Fremhævet af Journalisten
Marie Irgens
06.10.15 20:29
For mig var den nu super
For mig var den nu super-interessant. Jeg er selvstændig kommunikatør med speciale i finanssektoren - og har været medlem i DJ siden 1997.
Fremhævet af Journalisten
Christian Kloster
06.10.15 21:30
Du godeste en omgang bullshit
Du godeste en omgang bullshit i sødsuppe. Skadelidte kan desværre være helt trygge ved, at hardcore jurister afviser at dække. Uden at rødme. Uden smileys. Afvisningen sker med garanti med ufattelige juridiske undvigemanøvrer skrevet maskinelt på brevpapir i rudekuvert. Journalisten bør seriøst også skamme sig over sin pludrende rubrikannonce.
Fremhævet af Journalisten
Lene Rimestad
07.10.15 06:27
Jeg vil gerne bede om, at
Jeg vil gerne bede om, at Journalisten peger på en af jeres artikler om et journalistisk produkt, som er
1) rosende
2) en-kildet
3) kilden er klart partisk
4) og omtaler sit eget produkt rosende

Det er superfint, at vi skal være en stor familie, men kan I ikke være lidt mere kritiske over for kommunikationsmedlemmerne også.

Hvis man laver en indholdsanalyse af Journalisten det seneste år, så er jeg helt overbevist om, at Journalisten har flere mikrofonholderinterviews med kommunikationsfolk/fotografer og grafikere end med Journalister.


Fremhævet af Journalisten
Per Roholt
07.10.15 07:15
En interessant og relevant
En interessant og relevant vinkel, så tak for artiklen. Jeg var ikke klar over, at Tryg forsøger sig med håndskrevne breve. Der findes flere interessante eksempler på, hvordan netop den form for kommunikation i øjenhøjde kan være med til at nedbryde modtagernes barrierer for modtagelse af budskabet.

vh Per Roholt/formand DJ Kommunikation
Fremhævet af Journalisten
Rasmus Løppenthin
07.10.15 07:25
Jeg er meget enig med Lene.
Jeg er meget enig med Lene. Artiklerne om kommunikation har meget ofte en lalleglad og jubeloptimistisk vinkling.

For de der breve der er jo intet andet end hardcore manipulation.
Fremhævet af Journalisten
Peter Astrup
07.10.15 07:27
Hvorfor bringer fagbladet en
Hvorfor bringer fagbladet en gratis reklame for et privat firma, hvor eneste kilde er direktør i firmaet selv? Det må kommunikationsfolk, såvel som journalister, da kunne se er langt under lavmålet for almindelig kritisk journalistik?

Uanset om det var en kæmpe succes eller en dundrende fiasko, så ville Malene Mølgaard sige det var en succes. Det er hendes job.

Hvorfor er denne historie blevet bragt?
Fremhævet af Journalisten
Hans Sørensen
07.10.15 07:29
Nu er Journalisten(.dk) også
Nu er Journalisten(.dk) også fagblad for de 20% af DJ's medlemmer, der arbejder med kommunikation. Hvis du ikke har interesse i kommunikationsfaget, så står det dig frit for at undlade at læse. Jeg er sikker på, at artiklen er interessant for mange af DJ's kommunikatører, og at de sætter pris på den øgede interesse for faget.
Fremhævet af Journalisten
Peter Astrup
07.10.15 07:38
Hans Sørensen:

Hans Sørensen:
Artiklen handler ikke om kommunikation. Den er et fuldstændigt ukritisk omgang snik-snak fra et forsikringsselskab, som er holdt op med at printe deres breve til kunderne.

Man kan sagtens skrive om fagligt om kommunikation på en fornuftig måde, hvor man ikke tilsidesætter helt basale og etiske hensyn.

Det er jo faktisk vanærende for journaliststanden, at denne artikel er på deres eget fagblads site.
Fremhævet af Journalisten
John Jørgensen
07.10.15 07:52
Lene Rimestad forklarer
Lene Rimestad forklarer glimrende, hvorfor artiklen ikke lever op til de journalistiske krav og konventioner. Formand Per har dog gjort mig nysgerrig: Hvad er forskellen på journalistik og kommunikation, mener du?
Fremhævet af Journalisten
Hans Sørensen
07.10.15 07:54
@Peter: Så er vi uenige. Det
@Peter: Så er vi uenige. Det Tryg har gjort ved at benytte håndskrevne breve har ALT med kommunikation at gøre. Jeg kan ikke se, hvordan et håndskrevent brev - der ser ud til at gøre (nogle) kunder endnu mere glade - "tilsidesætter helt basale og etiske hensyn". Men jeg glæder mig da til at læse en Cavling-artiklen om det i Ekstra Bladet eller Søndagsavisen.
Fremhævet af Journalisten
Hans Sørensen
07.10.15 08:00
Så hvis vi ikke kan være sure
Så hvis vi ikke kan være sure over andet, så kan vi i det mindste være sure over, at der kun benyttes en kilde i historien. Christ, hvor kan man sætte overliggeren højt. Scroll lige igennem jeres karrierer som netjournalister. Har I nogensinde lavet en enkildehistorie? Ja eller nej. Er det bedre at få to eksperter (helst en tvekønnet eller i det mindste en af hvert køn og gerne en indvandrer (måske endda tidligere flytning) som kilde. Ja, det er måske nok, men hey: It's the internet. Kom nu videre i stedet for at være mavesure over, at der er noget, der hedder kommunikation og at dem, der arbejder med det også er medlemmer af DJ. Vi ved godt, der er nogle få, der ikke ønsker kommunikatører i DJ, men behøver I at trolle enhver artikel med tilløb til at handle om kommunikation?
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
07.10.15 08:30
Kære debattører

Kære debattører

Tak for jeres bidrag, jeg forsøger at nå hele vejen rundt i det følgende.

Til dem, der måtte mene, at nye initiativer i kommunikationsbranchen slet ikke hører hjemme i fagbladet Journalisten, må jeg skrive, at I lever i en fortid, hvor DJ var en tilstræbt standsforening for journalister, med en måske lidt ”undertrykt” eller overset masse af andre fagligheder.

Som jeg noterede i seneste nummer af magasinet – no. 9 – efter en læserundersøgelse, er vi i dag der som medie, hvor en konkret faggruppe – kommunikation – har nået en så betragtelig størrelse i læsersegmentet, at den skal dækkes uden skelen til, om enkelte repræsentanter for andre grupper ikke synes det er så interessant.

Men vi vil selvfølgelig fortsat bestræbe os på, at formidle historierne, så flest mulige medlemmer læser med.

Jeg varslede også, at vi sågar kommer til at skrue op for stof, der handler om kommunikation, hvilket nummer 10 af magasinet, der ruller ud i landet i disse dage, også vidner om.

DJ har i dag et andet strategisk sigte end for 10 år siden. Og Journalisten (i flere år med subtitlen ”Medier & kommunikation” under bladhovedet på den trykte udgave) følger selvfølgelig med på alle platforme.

Er vi samlet for ukritiske over for kommunikation? Nej!

Jeg hører oftere det modsatte standpunkt: At Journalisten altid dækker kommunikation som ”the dark side”.

Har vi løbende historier, også om journalistik, hvor vi uden at slibe Cavling-sablen fortæller om nye initiativer i branchen? Ja!

Da kulturmagasinet Doxa i september 2014 breakede med et ”frækt” initiativ, der skulle udfordre branchen, stillede vi fem spørgsmål til 1 redaktør. Senere gik vi så mere kritisk til dem.

Artiklen om Status:15, hvor fotografer viser deres bedste arbejde frem, har kun 1 talende kilde.

Historien om ny deltagerrekord ved Spadestiksprisen. 1 ny kilde.

Dansk politi føler sig hængt ud i amerikansk presse. 1 talende kilde.

BT fjernede artikel i stedet for at rette den. 1 talende kilde.

Ekstra-Bladet interviewede den forkerte kilde. 1 talende kilde.

Det er ikke et isoleret netfænomen. Og det er ikke målestok for et kvalitetstab:

Min morgenavis, der koster godt 30 kroner i løssalg, har på de første fem sider af dagens avis fire historier med en interviewet kilde.

Og hvis jeg klikker over på fx Finanswatch finder jeg masser af enkildede historier. Fx den om Trygs håndskrevne brev. Kilden er Journalisten :-)

http://finanswatch.dk/Finansnyt/article8091274.ece

Kort sagt: Man kan ikke måle kvaliteten af en historie ved banal kildeoptælling.

Hvorfor overhovedet historien om Tryg og de håndskrevne blade?

Det er redaktørens skyld. En af mine venner på Facebook har uploadet et foto af et af de håndskrevne breve. Nedenunder takker vedkommende spontant Tryg for en kundebehandling, der overgår det meste vedkommende tidligere har prøvet.

Andre navngivne kilder stemmer i og bifalder projektet.

Tryg svarer også i tråden.

Det virker altså. Det er god markedsføring. Og det behøver ikke være farligt, fordi kunderne er glade.

Derfor!

Jeg supplerer så vores dækning med et tweet:

"
Der er lidt @RokokoPosten over forsikringsbranchens ide: Håndskrevne breve til kunderne. https://journalisten.dk/haandskrevne-breve-skaber-begejstring … #djkommunikation #dkmedier
"
Fordi det jo netop også lidt er den flade tallerken, der genopfindes i en tid, hvor ungerne dårligt nok må aflevere en håndskrevet stil i skolen længere.

Den skal være i 12 punkt og med ligestillet højre margen.

Et potentielt kritisk spor er lagt ud i en flermedial virkelighed.

Tak for bidragene. Jeg iler videre. Ud til kilderne. Eller kilden!

Mvh Øjvind
Fremhævet af Journalisten
Troels Leth
07.10.15 08:32
Hvis Journalistens journalist
Hvis Journalistens journalist havde kontaktet en ekspert i skriftlig kundekommunikation kan jeg overhovedet ikke forestille mig, at denne ville have gjort andet end at støtte selskabet i sit nye tiltag: "Spændende." "Anderledes." "Vil helt sikkert blive taget godt imod af nogle kunder." Det er fint, at artiklen bringes - og fint at den ikke er længere.
Fremhævet af Journalisten
Peter Astrup
07.10.15 08:33
Hans Sørensen:

Hans Sørensen:

Det er ikke uetisk, at Tryg sender håndskrevne breve ud til deres kunder.

Den måde, som emnet behandles på her på sitet er uetisk. Det er uetisk, fordi det ikke lever op til de helt basale krav til almindelig journalistik, som Lene Rimestad beskriver ovenfor.

Lever ens arbejde ikke op til de krav, så binder man simpelthen folk noget på ærmet.

Det ærgrer mig, at du - og i særlig grad Per Roholt - ikke kan se forskellen på denne artikel og en artikel, som lever op til basale journalistiske krav.
Fremhævet af Journalisten
Lene Rimestad
07.10.15 08:49
Hej Øjvind, tak for lang
Hej Øjvind, tak for lang forklaring. Jeg synes, at artikel er relevant, men jeg synes også, at den er meget ukritisk.

Jeg bad jer om et eksempel på en artikel, hvor en journalist eller journalistens chef får masser af plads til at rose sig selv for noget, de gør.

A la en Haagerup, der helt uimodsagt får lov til at udbrede sig om, hvor godt et koncept Bagedysten er, og hvor glade modtagerne er, og hvor dejligt det hele er i det hele taget.

Når vores fagblad laver PR for et forsikringsselskab, så er vi på vej ud i det groteske.

Jeg har ikke noget imod kommunikationsfolk, men deres liv og levned skal bare behandles på samme måde som alle andres.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
07.10.15 08:55
Kære debattører

Kære debattører

Flere kilder?

Undskyld mig, men man kan altid "perspektivere" en historie ved at ringe til en ekspert.

Men hånden på det fagkritiske hjerte: Har I aldrig oplevet, at I kunne have skrevet citatet før I ringede til den ekspert, der var artiklens alibi?

Her nogle bud på kompetent bla bla:

"Det håndskrevne brev er en tilbagevenden til en mere autentisk kommunikationsform og samtidigt et opgør med den fremmedgørelse mange oplever ved for eksempel digital post."

"Præcis som det fysiske møde vinder frem, fordi den ægte sociale interaktion fremmer relationen mellem parterne, så udløser modtagelsen af et håndskrevet brev, at du i højere grad føler dig set og hørt."

"Der er ingen tvivl om, at Tryg er fuldt bevidste om, at de her investerer medarbejdernes tid i kundernes tilfredshed. Det er nødvendigt i et transparent marked, hvor produkterne - også forsikringer - reelt ikke adskiller sig fra hinanden. Kunderne får en oplevelse - forsikringen havde de i forvejen. Det er godt set."

Udtaler Øjvind Hesselager, cand. comm og ansvarshavende redaktør

:-)
Fremhævet af Journalisten
Lene Rimestad
07.10.15 08:56
Og Lasse, undskyld, du er
Og Lasse, undskyld, du er hamrende dygtig. Jeg elsker din pen. Det er ikke personligt, og jeg kunne reagere på alle mulige andre i stedet for dig. Nu går det bare helt tilfældigt ud over dig.
Fremhævet af Journalisten
Peter Astrup
07.10.15 09:10
Øjvind Hesselager:

Øjvind Hesselager:

Balladen ved denne artikel er jo ikke alene, om der er flere kilder på. Det er mere, at vi ikke aner om håndskrevne breve er en succes. Det siger Tryg. Men de er jo en partskilde og derfor ikke troværdige i denne sammenhæng.

En ekspert ville jo heller ikke vide det?

Hvis du havde lavet en rundspørge fra et uafhængigt analysebureau, der havde fanget de kunder, som har fået brev fra Tryg, så kunne vi komme det nærmere. Eller hvis vi kunne se om Tryg havde øget omsætningen i forbindelse med deres breve. Et eller andet.

Ellers er det bare digteri og snak.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
07.10.15 09:28
Kære Peter

Kære Peter

Jeg er som dig stor tilhænger af dokumentation. Men uafhængigt analysebureau, det er måske lidt overkill?

Og om Tryg har øget omsætningen, kan måske ikke måles endnu, tænker jeg. Og målet er vel lige så meget fastholdelse af omsætning.

Vi vinder ikke en Bording på artiklen. Men vi fangede den som en nyhed på dagen, og sådan blev den serveret.

Hvem ved: Måske vi senere følger op med en mangekildet sag om god kundekommunikation. Eller elendig kundekommunikation.

Tak for kritikken!

Mvh

Fremhævet af Journalisten
Peter Astrup
07.10.15 09:36
Hej Øjvind,

Hej Øjvind,

Tak for svaret. Jeg ville også synes det var overkill at finde analysebureauer og lignende.

Og så ville jeg ud fra det lade være at lave artiklen.

Du - og læserne - aner simpelthen ikke om det er rigtigt, at det er god kommunikation. Det kan sagtens være, at det er fremragende. Vi ved det ikke.

Der er tilsyneladende nogle herinde, der synes det virker som en god ide, at skrive håndskrevne breve til folk - og det alene er nok til at skrive en artikel.

Det er det desværre ikke. Det er nok det, som de mere kritiske journalister herinde stejler over.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech
07.10.15 09:56
Øjvind Hesselager - jeg
Øjvind Hesselager - jeg oplever faktisk jævnligt, at en ekspert mener/siger noget andet, end det jeg på forhånd havde forventet.

Jeg kan godt se, at dit forslag om, at man lige så godt kan droppe at spørge en ekspert, fordi man tror, man kan gætte svaret på forhånd, er skrevet halvt i spøg... men det ændrer ikke på, at den omtalte artikel er ren mikrofonholderi.

Jeg personligt kunne i hvert fald godt tænke mig en ekspert til om ikke andet så at bekræfte det, som partskilden siger.

Du har ret i, at denne slags énkildes hurra-historier også slipper gennem filteret ude i det virkelige liv, men er det for meget forlangt, hvis vi forventer, at vores journalistiske fagblad holder en højere standard? Eller må vi kun forvente det af historier, der handler om ren journalistik?
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
07.10.15 10:12
Kære Jesper

Kære Jesper

Point taken.

Jeg lover at kæmpe for et mix, hvor der også skrives kritisk om kommunikation.

:-)

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Vibeke Toft-Nielsen
07.10.15 10:12
Øjvind Hesselager:

Øjvind Hesselager:

Det er simpelthen ikke noget argument, at man ikke skal ringe til en 'ekspert', fordi man kan skrive citatet på forhånd. Og så er jeg fuldstændig enig i Jespers argument om, at man ofte bliver overrasket over, hvad vedkommende rent faktusk mener om det, man ringer om.

Og hvis ikke, så er det jo bare med til at bakke artiklens vinkel op. Og så er alle glade. Eller i hvert fald gladere.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
07.10.15 10:41
Kære Vibeke

Kære Vibeke

Jeg udelukker ikke at der er mange gode eksperter, jeg påpeger bare, at ekspertgrebet ikke altid er løsningen. Og at det kan være en dårlig automatløsning.

Andre gange er eksperter meget, meget berigende.

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Ulrik Baltzer
07.10.15 10:41
Malene Mølgaard »Og tit er
Malene Mølgaard »Og tit er udfordringen, at kunderne føler sig som David mod Goliat – den lille mand mod det store system. Det vil vi gerne gøre op med, og ved at skrive i hånden viser vi, at der sidder et menneske i den anden ende«.

Men mennesket i den anden ende arbejder vel stadig for en gigantisk, stenrig virksomhed, der først og fremmest skal varetage sine investorers interesser og polstre deres lommer? Så i virkeligheden er verden vel akkurat den samme, som den var, før Tryg begyndte at skrive håndskrevne breve til sine kunder; vi har bare pakket kendsgerningerne ind på en ny måde. Dét er da god kommunikation, så kudos til Tryg!
Fremhævet af Journalisten
Tommi Falk
07.10.15 11:06
Så forstår jeg da bedre, at
Så forstår jeg da bedre, at de efter halvanden måned og 3 henvendelser stadig ikke har givet mig tilbud på bil- og knallertforsikring!
Jeg skal bare vente, til det kommer med posten, og SÅ kan jeg køre i og på mine indkøb!
Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
08.10.15 04:17
Jeg læser gerne historier om
Jeg læser gerne historier om god kommunikation. Og hvis det er en trend med håndskrevne breve, er det interessant.
Men som andre har nævnt, så er det en omgang ukritisk halløj. Er Tryg steget i kundetilfredshed? Er der færre klager? Andet som kan give en slags belæg for påstanden om, at brevene virker, og alle er glade? Er der slet ingen kritiske spørgsmål, man kunne have stillet den glade eneste kilde?
Jeg ville selv blive irriteret over et håndskrevet brev. Det ville på mig virke, som det, det er: et markedsføringsstunt. Det er den skriftlige udgave af de her irriterende typer, som for at gøre det personligt gentager ens fornavn konstant: "Men nu skal du bare høre, Susanne, vi har lige nu et tilbud, Susanne, som vil give dig en langt bedre dækning, Susanne" ...
Jeg er ikke venner med mit forsikringsselskab, jeg er ikke interesseret i, at det er personligt, jeg er interesseret i, at det er professionelt og giver mig det, jeg betaler det for. Jeg er kunde. Ikke personlig ven med 'Malene' eller andre. Og jeg gider ikke at læse stavefejl fra et foretagende, jeg betaler for at være professionelt.
Jeg er så åbenbart den eneste, som sidder og vrisser gammelsurt over den her form for kommunikation og ikke kan se det smukke i det uperfekte. Men hvis andre i kommunikationsbranchen skal kunne bruge artiklen, kræver det vel, at man som minimum også får overvejelserne imod beskrevet. Hvornår er det f.eks. en dårlig idé at sende et håndskrevet brev? Når man sender 'tillykke med din erstatning på grund af hjerneskaden. Knuzz, Søsser'?
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
08.10.15 06:30
Kære Susanne

Kære Susanne

Tak for replik. Det meste har jeg vist svaret på tidligere :-)

Men du efterlyser refleksion over hvornår det er en dårlig idé at sende et håndskrevet brev:

"Når man sender 'tillykke med din erstatning på grund af hjerneskaden. Knuzz, Søsser'?" spørger du.

Som det fremgår af artiklen, har selskabet selv denne sondring:

"Men slår dog også fast, at der ikke bruges håndskrift, når der er tale om formelle papirer og behandling af skadesager."

Jeg vil tro at Søssers hjerneskade kommer ind under det forbehold.

;-)

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Christian Gabriel
08.10.15 07:45
Hej Øjvind

Hej Øjvind
Super interessant debat , og godt at I ikke sidder på den høje, journalistiske hest, men beretter om et (ud af myriader) af eksperimenter med kommunikationsudvikling blandt kollegerne i den kommercielle verden.

Synes, du forklarer godt, hvorfor artiklen er som den er, og tydeligt illustrerer, at den ikke ville blive et hak bedre med udtalelser fra hverken eksperter eller forbrugere. Vi kan alle selv tænke os til argumenterne for og imod.

Den eneste relevante kritiske perspektivering af Trygs eksperiment set ud fra et kommunikationsfagligt synspunkt (og det er vel det, der er hensigten og ikke en moralsk vendetta mod de grumme kommercielle virksomheder), er vel kritisk at undersøge, om håndskrevne breve rent faktisk, målbart, får kunderne til at blive eller forlade virksomheden.

Men det er til gengæld garntrisset en forretningshemmelighed
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
08.10.15 09:12
Kære Christian

Kære Christian

Tak for det. Du har ret, det er interessante tal. Og vi får dem helt sikkert ikke at se :-)

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Mikkel Andersen
08.10.15 09:24
Jeg synes, det lyder
Jeg synes, det lyder spændende med håndskrevne breve. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det har en positiv effekt - og jeg nyder faktisk også selv at modtage et håndskrevet brev fra forretningsforbindelser, kunder, leverandører og andet godtfolk.

Tænk på julekortet eller postkortet... Vi er ofte ikke så gode til at få dem skrevet men glade for at modtage (også selv om jeg udmærket godt ved, at det da er salgsgas og kundepleje).
Fremhævet af Journalisten
Rasmus Løppenthin
08.10.15 13:27
Hej Øjvind,

Hej Øjvind,

Det er ikke helt klart for mig: Hvad er dokumentationen for, at "Håndskrevne breve skaber begejstring"?
Fremhævet af Journalisten
Mathias Landbo
09.10.15 13:52
Hej Rasmus,

Hej Rasmus,

Jeg ved det ikke var henvendt til mig, men jeg tror jeg kan svaret. :)

Jeg går ud fra at dokumentationen ligger i kundernes efterfølgende henvendelser.

Øjvind skriver selv: "En af mine venner på Facebook har uploadet et foto af et af de håndskrevne breve. Nedenunder takker vedkommende spontant Tryg for en kundebehandling, der overgår det meste vedkommende tidligere har prøvet.".

Bh Mathias
Fremhævet af Journalisten
Finn Arne Hansen
11.10.15 11:08
Hold da op for en flod at
Hold da op for en flod at brok! Det var jo bare en hurtig, sjov historie om et interessant forsøg. Nu mangler vi bare, at Uffe Gardel kommer ridende på den uskyldshvide hest og tilbyder at overtage redaktørposten... (Uffe har humor, så den går nok ;-D )
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
11.10.15 18:57
Kære Finn Arne

Kære Finn Arne

Det var da en god idè med Uffe Gardel på redaktørposten.

Og som du skriver, så har Uffe humor, så det går nok.

Det har også været interessant at følge udviklingen i vort fagblad Journalisten.

Igennem flere år har man som journalist haft en fornemmelse af, at bladet har haft en skjult dagsorden, der gik ud at fortælle, hvor gode folk, der arbejder med kommunikation, er, og hvor mindre gode journalister er.

Det skaber selvfølgelig ubehag og gør, at der bliver en kløft mellen DJ-medlemmer, som gerne vil arbejde sammen.

Venlig hilsen
Bodil Rohde

Fremhævet af Journalisten