Halvhjertet dansk indsats på nettet

De danske netaviser imponerer ikke Torry Pedersen, administrerende direktør for VG Multimedie.

De danske netaviser imponerer ikke Torry Pedersen, administrerende direktør for VG Multimedie.

»Det virker, som om de holder igen med at udnytte de muligheder, der er for kommunikation med brugerne. De er heller ikke hurtige nok med nyheder og specielt opdateringer, og så burde de generelt arbejde meget mere med alternative indgange til historierne,« lyder det fra nordmanden.

For ham ser det ud, som om satsningen på netaviser i Danmark har været halvhjertet.

»Det er mit indtryk, at netaviserne har været underlagt moderavisen, og så har man stadig en overdreven tro på, at man kan tage betaling for stof på nettet, og det går ikke,« fastslår han.

Direktøren kigger ellers ikke meget på andre netaviser, men henter idéer fra blandt andet YouTube, Facebook og Google. /

VGs fem trin til succes

  • Der skal være afsat penge til udvikling
  • Selvstændig redaktion – uafhængig af avis eller andet medie
  • Netavisen skal være hurtigst med opdatering og sidste nyt
  • Hver historie skal have flere indgange og skal opdateres
  • Tænk på brugerne som ressourcer og aktive brugere

FAKTA

VG.no

Lanceret i 1995

Antal ansatte:

2007: 83

2008: 100

Unikke brugere per dag: 1.100.000

Unikke brugere per uge: 2.690.000

Omsætning 2007: Cirka 250 millioner NoK

Indtjening 2007: Minimum 100 millioner NoK

Mål for 2010: En halv mia. NoK i omsætning

0 Kommentarer