Onsdag frigav TNS gallup læsertal for den seneste halvårsperiode for printudgaverne af de danske aviser, ugeblade og magasiner.
Perioden dækker 2015's fjerde kvartal samt første kvartal af 2016 og byder på fremgang til de fleste landsdækkende aviser. Dermed fortsætter tendensen fra især den seneste halvårsmåling, der også bød på læserfremgang til flere landsækkende dagblade.
Størst er læserfremgangen i denne omgang for Kristeligt Dagblad, der har fået 18 procent flere læsere sammenlignet med efterårs- og vintermånederne 2014/2015. Også Weekendavisen går frem og øger læsertallet med 16 procent. Begge aviser kunne også notere sig en læserfremgang ved seneste halvårsopgørelse.
Jyllands-Posten og BT mister som de eneste landsdækkende betalingsaviser læsere i perioden. Størst er tilbagegangen for BT, men begge dagblade bløder trods alt mindre end ved sidste måling.
Fyens Stiftstidende mister stadig læsere
Ser man på regionalavisernes læsertal, er billedet til gengæld mere broget.
Flere øger læsertallet – herunder blandt andet Århus Stiftstidende og Herning Folkeblad – men til gengæld mister flere af de store regionalaviser læsere i perioden.
Det gælder især Jydske Vestkysten og Fyens Stiftstidende, der har fået henholdsvis 11 og 12 procent færre læsere. Ved seneste halvårsmåling kunne Fynes Stiftstidende notere sig en læsertilbagegang på hele 28 procent sammenlignet med året inden.
Ugebladene bløder
Læsertallene fra TNS Gallup viser også, at alle de store ugeblade som Billedbladet, Familie Journal, Se og Hør og Ude og Hjemme mister læsere.
Dermed fortsætter tendensen til læserflugt fra ugebladene, som man også har kunnet se ved de seneste målinger.
Til gengæld holder de fleste store magasiner herhjemme endnu engang skansen og bevarer eller øger deres læsertal en smule.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.