search

Hadeord: Godt og vel

"Godt og vel” eller bare “godt” er et pendulord på linje med bjørnetjeneste, virak og forfordele. Ord, som i den ældre generation betyder det stik modsatte, end den yngre generation synes." Stine Bolther både hader og elsker 'godt og vel'

Jeg har godt og vel 500 kroner på lommen. I mine ører betyder det, at jeg ikke har 500 kroner. Men ja, jeg ved godt, at for nogen betyder det, at jeg har lidt mere end en plovmand.”

Godt og vel” eller bare “godt” er et pendulord på linje med bjørnetjeneste, virak og forfordele. Ord, som i den ældre generation betyder det stik modsatte, end den yngre generation synes. Det er interessant og kan give en livlig snak omkring bordet til familiefester. Af og til også højlydte skænderier og belæringer om, at jeg altså ikke har ret.

Inderst inde smiler jeg bare af de ophidsede ældre, som hårdnakket påstår, at jeg tager fejl. For jeg ved, at jo flere år der går, jo mere får jeg ret, fordi ordet har skiftet betydning hos de yngre.

Jeg både hader og elsker pendulord.

Og vigtigst af alt: Jeg passer på med at bruge dem. Jeg finder hellere et andet ord, for at undgå misforståelser.

For måske har modtageren endnu ikke lært, at godt og vel altså betyder lige knap nok.

Stine Bolther er forfatter og journalist med to egne kommunikationsvirksomheder. 

Kommentarer
14
Günther Kipp
14.11.17 11:13
Sådan noget sludder:

Sådan noget sludder:
Godt og vel betyder - lidt mere end - hør da lige efter, og lad være med at mene, at det burde betyde noget andet, hvad så med knap og nap, er det så lidt mere end eller!!!
Fremhævet af Journalisten
Per Nørsten
18.05.19 13:43
Håbløs forkvaklet fortolkning af det danske sprog.
Fremhævet af Journalisten
Christian Kallenbach
11.07.20 01:30
Interessant betragtning om sprogets udvikling/afvikling!

Den officielle betydning er som regel et godt sted at begynde.
Sproget.dk (de danske ordbøger samlet ét sted):

Godt og vel: Lidt mere end

Så måske har den yngre generation endnu ikke lært det...

Kram og glimt i øjet fra den gamle garde :-)
Fremhævet af Journalisten
Niels R. Laugesen
11.07.20 15:58
Naturligvis betyder godt og vel lidt mere end. Hvordan kan man dog postulere noget andet?
Et andet problem er, at næsten ingen journalister åbenbart kender forskel på forholde og foreholde - der jo faktisk betyder det modsatte. Den forkerte brug af de to ord kan desværre daglig opleves i radio og tv. Det er en ynk!
Fremhævet af Journalisten
Thomas Jørgensen
14.07.20 09:42
Her er lige en kort kommentar til Stine Bolther (og brug det evt. som pendulord i dit eget hoved):

Din ignorant
Fremhævet af Journalisten
Troels Leth
16.07.20 10:43
Det er trist, hvis forfattere systematisk begynder at fravælge gamle ord og vendinger. Skal ord og udtryk virkelig uddø, fordi det angiveligt er den vej udviklingen går over tid? Jeg vil da gerne kunne åbne en ny bog om 30 år og stadig møde udtryk som "godt og vel" - OG meget gerne anvendt i den gode gamle betydning.
Fremhævet af Journalisten
Kim Siefert
27.07.20 16:25
Kommer aldrig til at benytte Stine Bolthers kommunikationsvirksomheder
Fremhævet af Journalisten
Dorte Quist
28.07.20 14:58
Mon forfatteren ikke lige netop har ret?! Navnene på de ovenstående indlæg giver et hint om at dåbsattesterne er godt gulnet.
“Hvis du synes, musikken er for høj, er det dig, der er blevet for gammel” er et ordsprog jeg ofte tænker på, når jeg læser sådan nogle kommentarer her.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech Pedersen
28.07.20 16:00
Det er mærkværdigt, hvordan 'godt og vel' er kommet til at betyde 'knap og nap' hos de forbaskede yngre generationer.

Jeg testede det lige af på redaktionen forleden. Her mente 3 yngre mænd - en på cirka 25 og to på 35-40 år - til min store forbløffelse alle, at det betød 'lidt mindre end'.

Fandens til unge brushoveder!

Jeg selv er godt og vel 36 år (36 og et halvt!) og hører til de, der bruger udtrykket i dets oprindelige betydning.

Og skru så ned for den musik ;-)
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
29.07.20 08:59
Det er da egentligt kækt nok ment og formuleret af Stine - selv om jeg ikke synes, hun har ret. Sproget skal udvikle sig naturligt. Sproget skal - i mine ører - ikke udvikle sig bevidst på trods, for så bliver tingene jo ligegyldige. Men vi gamle - og jeg er ved at blive gammel som godt 50-årig - skal jo også acceptere yngre generationers sprogbrug og måske blive fascineret af det. Ikke fordi vi skal begynde at bruge det, for jeg lærer det aldrig. Men det er på en måde bred ymer at lytte til Radio Loud, som er ung med og for de unge. Ikke alene er der faktisk ok programmer - prøv det - men ind imellem bliver der også brugt ord og vendinger, jeg bare fatter nada af, og så kommer de mange danske musiknavne, der præsenteres: Jeg anede ikke, der var så mange upcoming artister. Summa summarum: Vi gamle skal ikke være så sure igen, men vi kan godt sige fra og sætte på plads på en pæn måde.
Fremhævet af Journalisten
Søren Birkelund
29.07.20 15:05
Hvad betyder så 'knap og nap'?
Fremhævet af Journalisten
Thomas Jørgensen
30.07.20 11:26
@ Søren

Knap og nap = ikke helt, men næsten

....du kunne jo evt. selv google udtrykket
Fremhævet af Journalisten
Thomas Jørgensen
30.07.20 11:40
@ Dorthe

Du kobler så frejdigt ulysten til radikale , ofte diamentrale ændringer af ord og vendinger i sproget, til alder. Meget forudindtaget holdning.

Samtidig kobler du alder til intolerance overfor høj musik.
Nu er det bare sådan at høretab kan være aldersbetinget (jo højere alder, des dårligere hørelse). Samtidig er der en stigning i høre "skader" blandt unge.

Hvis du mener at det der kaldes vaneændringer i sproget er helt fint og logisk, så kan vi jo over tid ændre ordet "Krig" til "Fred" og evt. "Støj" til Stilhed"
Fremhævet af Journalisten
Niels R. Laugesen
30.07.20 22:47
Helt rigtigt! Hvorfor vil man partout give ord en helt anden betydning end den, der er alment anerkendt som den
rigtige? For at vise, hvor ung og “progressiv” man er? Og uvidende!
Fremhævet af Journalisten