Det skal være slut med, at DR annoncerer historier, som bliver trukket tilbage i sidste øjeblik. Det siger nyhedsdirektør Ulrik Haagerup efter, at DR to søndage i træk reklamerede for indslag i lækage-sagen – men endte med at fjerne indslagene.
Når DR reklamerer for kommende indslag i TV Avisen, skal seerne kunne vurdere historien med egne øjne. Det skal være slut med spots for historier, som ikke bliver bragt. Det lover Ulrik Haagerup efter DR søndag den 7. februar annoncerede et indslag i 21 Søndag om pressechef Jacob Winthers rolle i lækage-sagen og søndag den 14. februar om TV 2-journalist Rasmus Tantholdts rolle i samme sag. Begge indslaget blev pillet af, skriver Jyllands-Posten.
»Vi er ikke fejlfrie i vores dækning af denne sag. To gange har vi kørt spot for et indslag, som vi ikke bragte. Første gang fordi en kilde trak sig i sidste øjeblik, og så besluttede redaktøren at tage indslaget af. Næste søndag gentog vi samme fejl. Det giver et rodet indtryk for vores seere, og det har fået os til at ændre procedurer, så vi fremover sikrer os, at det ikke sker. Kontroversielle indslag eller indslag med kilder, som – vi vurderer – muligvis vil springe fra, skal vi ikke reklamere for,« siger Ulrik Haagerup til Jyllands-Posten.
Til avisen siger Ulrik Haagerup, at han gerne ville høre den lydoptagelse, som muligvis afslører, hvem der lækkede Jægerkorpsets udsendelse i 2007. Men Haagerup har besluttet, at han ikke både kan være en del af DR's ledelse, der behandler personalesagen og kræver lydfilen tilbage – og samtidig være chef for den nyhedsafdeling, der skal orientere offentligheden om sagen.
»Jeg har i modsætning til Plummer ikke hørt lydfilen og har derfor ingen holdning til hans beslutning. Men rollefordelingen i DR er, at generaldirektøren er ansvarlig udgiver. Journalistisk vil vi fortsat dække sagens kerne, hvor nøglen ligger hos TV2. Ikke i DR,« siger Ulrik Haagerup til JP.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.