Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Gyldendal har besluttet at nedlægge Gyldendals Bogklubber i sin nuværende form. I stedet omdannes det til en digital læseklub.
Det fremgår af en selskabsmeddelelse fra forlaget.
Gyldendal har otte bogklubber for voksne og tre for børn. De fungerer som postordre-medlemsklubber.
”Forandringen gennemføres ved årsskiftet og indebærer afvikling af de fysiske bogklubmagasiner, samt at Gyldendal ikke længere vil sælge direkte til kunden,” lyder det.
Det betyder, at alle særlige klubpriser bortfalder. Men Gyldendal vil tale med forhandlerne om at indgå i et muligt samarbejde om markedsføring af bøger, lyder det.
Som en del af abonnementet har medlemmer også automatisk fået tilsendt en udvalgt bog til særpris hver måned. Det bortfalder.
Ifølge Hanne Salomonsen, der er konstitueret administrerende direktør, er tiden løbet fra bogklubberne.
”Gyldendals bogklubber har haft en stor historisk betydning, men de er ikke længere økonomisk bæredygtige. Med det nye læseklub-koncept samler vi kræfterne om at inspirere vores 80.000 medlemmer, profilere Gyldendals forfattere og samtidig stimulere salget af bøger og lydbøger hos vores samarbejdspartnere,” står der i meddelelsen.
Gyldendal oplyser til Ritzau, at forandringerne betyder, at 13 medarbejdere er blevet opsagt mandag formiddag. En enkelt er stoppet frivilligt.