Gratisavisen Metro i Sverige og den norske mediegigant Schibsted får nu myndighedernes accept af deres strategiske alliance. Konkurrenter frygter en alt for dominerende rolle.
Den nye toneangivende alliance på det nordiske mediemarked mellem norske Schibsted og MTG i Sverige er netop blevet godkendt af det svenske Konkurrensverket, KKV.
Dermed er der grønt lys for den historiske aftale, som indebærer, at Schibsted får 35 pct. af den svenske del af MTGs gratisavis Metro. En aftale, som i øvrigt førte til, at Schibsted valgte at stoppe udgivelsen i Sverige af den ellers konkurrerende gratisavis Punkt SE.
Konkurrenterne har da også været stærkt provokeret af fremfærden og advaret mod, at Schibsted og MTG nu sætter sig totalt på markedet. Men ifølge Konkurrensverket, som har undersøgt, hvordan alliancen påvirker ejerkoncentrationen på markedet, er der ikke grund til at stoppe samarbejdet.
Med myndighedernes accept går Metro og Schibsted derfor nu i gang med at lancere et omfattende annoncesamarbejde, som vil blive rullet ud i den nærmeste fremtid.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.