search

Grønt lys til at forsøge at købe domænet dj.dk

Efter at Dansk Journalistforbunds forretningsudvalg først sagde nej til at bruge maksimalt 100.000 kroner på at købe dj.dk, har hovedbestyrelsen nu givet mandat til, at DJ fortsætter forhandlingerne

DJ's kommunikationsafdeling har fået mandat af hovedbestyrelsen til at gå videre med købet af domænet dj.dk, der i dag er i privat eje hos advokat Dennis Jakobsen.

Det sker, efter at forretningsudvalget tidligere har afvist en indstilling fra formand for DJ Lars Werge, der ønskede, at DJ skulle afsætte en ramme på 100.000 kroner for køb af domænet.

»Domænenavnet dj.dk vil være med til at brande, at vi er et forbund, der ikke længere udelukkende er for journalister, men også for andre fagligheder,« har Lars Werge blandt andet forklaret.

For mange penge

En af skeptikerne i forretningsudvalget er Lars Lindskov, formand for Pressefotografforbundet, der finder timingen forkert, fordi Dansk Journalistforbund overvejer sit fremtidige navn.

»Derfor er det ikke det rigtige tidspunkt at gå ud og bruge så mange penge,« har Lars Lindskov blandt andet sagt.

"Journalistforbundet.dk er ekskluderende"

Efter omtale i Journalisten og efterfølgende debat ønskede blandt andre hovedbestyrelsesmedlem Karen Hedegaard, at sagen blev taget op i hovedbestyrelsen.

»Det kan godt være ret ekskluderende med et domæne, som hedder journalistforbundet.dk,« har hun blandt andet udtalt.

Hovedbestyrelsen skal behandle sagen igen

Torsdag behandlede hovedbestyrelsen sagen. Drøftelserne blev af hensyn til forhandlingerne lukket for Journalistens referat, ligesom Journalisten ikke kan citere fra indstillingen.

Når kommunikationsafdelingen i DJ har et konkret resultat af forhandlingerne, skal sagen igen behandles i hovedbestyrelsen.

Kommentarer
11
Hans Lauring
09.10.15 09:14
Argumentet om at et
Argumentet om at et domænenavn kan være for ekskluderende, når man stadig beholder forbundets navn, giver ikke mere mening af at blive gentaget.

Brandingværdien af en tobogdtavskombination giver jeg heller ikke meget for, og så jan man vel nærmest garantere, at hvis DJ melder offentligt ud, at der er en beløbsgrænse på 100.000, så sætter sælger prisen lige omkring 99.999 kr.

Men måske regner man med, at han har lige så svært ved at finde journalisten.dk som de potentielle kommende kommunikationsmedlemmer, der tilsyneladende går helt døde i forsøget på at indtaste forbundets nuværende lange URL.
Fremhævet af Journalisten
Ulrik Baltzer
09.10.15 10:00
Det er da lidt morsomt, at DJ
Det er da lidt morsomt, at DJ, som står for Dansk Journalistforbund, skulle være mindre ekskluderende end Journalistforbundet. Det er vel så kun dem, der ikke forstår forkortelsen, der ikke længere vil føle sig ekskluderet. Branding er en sjov størrelse.

Det ville måske være relevant at bruge 100.000 kroner på at få undersøgt, hvor mange nye medlemmer et domæneskift kan generere. For hvis navnet ikke udgør en håndgribelig barriere, og der ikke er noget trafik at hente, fordi alle alligevel let kan finde forbundet via Google, hvad er så problemet?

Dennis Johansen, hvis du læser med, så tillykke og glædelig jul til dig :-)
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
09.10.15 10:09
Kære Hans

Kære Hans

For god ordens skyld: Der står i Journalistens referat fra hovedbestyrelsens beslutning intet om en konkret beløbsgrænse.

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Tobias Dinnesen
09.10.15 12:22
Jeg skal ikke gøre mig klog
Jeg skal ikke gøre mig klog på, om forskellige domæner ekskluderer mere eller mindre end andre.

Jeg kan kan dog konstatere, at mit forbund ikke skifter navn, så uanset hvor kort en forkortelse der forelås, så vil den stadig i sin grundsubstans stå for Dansk Journalistforbund.

Så måske vi skal skifte navn til Dansk Journalist-, Pressefotograf- og Kommunikationsforbund? Så kan vi også købe DJPK.dk. Det er ledigt og koster 100 kr. om året.

På plussiden kan jeg med det nuværende forslag måske få tilskud til det mobile diskotek, jeg altid har ønsket mig?
Fremhævet af Journalisten
Jeppe Øvig
09.10.15 16:47
Det var da tåbeligt mange
Det var da tåbeligt mange penge. Og en ret dårlig forhandlingsstrategi at melde et beløb ud, hvis det viser sig, at Dennis Jakobsen har internet.
Fremhævet af Journalisten
Erik Rasmussen
09.10.15 20:41
Men det er et 2 bokstav
Men det er et 2 bokstav domæne.
Og de fås altså ikke billigt.
Prøv selv at søg på hostmaster om du kan finde et sådan domæne.
Fremhævet af Journalisten
Glenn Sthyr Jonassen
09.10.15 21:18
Det giver da meget god mening
Det giver da meget god mening.

I dag hedder fotograferne allerede DJ:Fotograferne, så hvorfor ikke?

Man kunne hermed sammenlægge Kommunikatørerne og Journalisterne til DJ:Medier og smide Pressefotograferne ind under Fotograferne (for det er jo det de er) På den måde er der så kun 2 forbund at forholde sig til og fotograferne kunne måske begynde at fungere som et rigtigt forbund der sætter retningslinier, uddannelser og kvalitetsstyrring/branchestandarder på programmet.

DJ:Fotograferne & DJ:Medier finder man på dj.dk, -det da enkelt!

Alternativt, Medieforbundet - mefo.dk (højst sandsynligt et billigt domæne)
Lader til at det er 4-5 år siden der sidst var aktivitet på den webside.
Fremhævet af Journalisten
Hans Lauring
11.10.15 11:59
Kære Øjvind

Kære Øjvind

Nej, det kan jeg godt se nu. Jeg læste referencen til formandens tidligere ønske forkert. Jeg tror dog stadig, det kan blive svært at komme under de beløb, der har været nævnt offentligt tidligere. Men hatten af for DJ's forhandlere, hvis det lykkedes.

PS Jeg ønsker mig, at forbundet sætter penge af til et debatsystem på journalisten.dk, hvor man bl.a. kan gå tilbage og rette sine mange tastefejl. Det kan garanteret gøres for langt under 100.000 kroner.
Fremhævet af Journalisten
Anders Stoffer
12.10.15 07:03
Måske man skal undersøge om
Måske man skal undersøge om spildafmedlemmerneskontingentkroner.dk er ledigt.
Fremhævet af Journalisten
Erik Jensen
14.10.15 09:16
Eller

Eller

http://www.detkosterspidsenafenjetjager.dk/

som er ledigt.

Erik J.
Fremhævet af Journalisten
Jonny Carstensen
16.10.15 11:34
Spild af penge. Lige nu er
Spild af penge. Lige nu er siden en mindeside for en afdød kvinde. Lad den hvile i fred. I bedste kinesiske stil kan I vælge djdk.dk. Dét er ledigt.
Fremhævet af Journalisten