Graverjournalist angriber citatreglerne: “Utidssvarende”

Der er brug for nye citateregler, hvis det skal give mening at lave tidskrævende journalistik og kræve betaling for det. Det mener graverjournalist Caspar Birk fra Nordjyske, der af læser blev beskyldt for at snyde og bedrage, fordi en artikel krævede abonnement. “I dag er der absolut intet fint ved at få sin historie citeret,” siger han
  • Nordjyske Medier
    Trykkeriet på Nordjyske Medier.
06.03.2019 · 14:51

Citatreglerne er forældede og koster medierne dyrt. Det mener graverjournalist Caspar Birk fra Nordjyske Medier.

Han oplever ofte, at originale historier fra Nordjyske bliver citeret i andre medier. Det giver citatreglerne lov til. Men det er i sig selv et problem, at der er så store muligheder for at citere andre mediers historier, mener han.

“Når vi laver en god historie, kan et andet medie på kort tid lave et skrab af den med hovedessensen. Så er der ingen grund til for læserne at betale penge hos os, der har afdækket en historie,” siger Caspar Birk.

“Derfor synes jeg, vi har behov for at tage en principiel debat om citatreglerne. For vi taber på det som medie, og dem, der citerer, skraber kun nogle få annoncekroner sammen på det.”

“I snyder og bedrager jeres kunder”

Caspar Birk er særligt blevet frustreret, efter han fik en vred mail fra en læser som reaktion på en graverhistorie, Nordjyske bragte i sidste uge, hvor Nordjyske afdækkede CV-fusk hos en direktør for et flyselskab.

“Nu laver I det igen. Man skal betale for artiklen med det nye flyselskab. Men det er gratis at læse i B.T. Jeg synes efterhånden, I snyder og bedrager jeres kunder,” skrev læseren.

Caspar Birk kan på en måde godt forstå læserens undren over, at det kræver abonnement at læse originale historier på Nordjyske, som kan læses hos andre medier - men han føler egentlig, at det er Nordjyske, der et eller andet sted bliver snydt.

“Vi er blevet beskyldt for at snyde, fordi læseren hos B.T. har kunnet læse en citathistorie på en artikel om CV-fusk, som vi har brugt mere end en uge på at lave. Han forstår ikke, at de kan bringe historien gratis, fordi der findes noget, der hedder citatregler,” siger Caspar Birk.

Han har sendt Journalisten tal, der viser, at artiklen er blevet åbnet over 10.000 gange på nordjyske.dk - 322 af de åbninger er kommet fra personer, der har klikket sig videre til Nordjyske fra B.T.’s citathistorie. Derudover har han også sendt Journalisten tre andre eksempler på artikler, der viser, at forsvindende få af Nordjyskes læsere på citerede historier kommer fra citathistorierne.

“Det her er ikke et angreb på B.T. Alle medier laver citathistorier, og det giver citatreglerne dem også lov til. Det her er et angreb på selve citatreglerne. De er utidssvarende.”

DJ og Danske Medier skal lave nye regler

Caspar Birk mener konkret, at muligheden for at lave citathistorier skal strammes gevaldigt.

“Selvfølgelig. Forstået på den måde, at reglerne til gavn for alle skal sørge for, at der er ræson i at investere i god journalistik,” siger han.

Graverjournalisten mener, citathistorier er gået fra noget positivt til noget overordnet negativt for branchen.

“Der var engang masser af penge i journalistik. For vores eget vedkommende var det en ære, hvis vi fik citeret en historie i et stort medie. Som radioavisen eller på en landsdækkende tv-kanal. Men i dag er der absolut intet fint ved at få sin historie citeret, for det minimerer vores mulighed for at tjene penge, som vi i den grad har brug for,” siger Caspar Birk og peger på, at Nordjyske så sent som i sidste uge var ramt af en fyringsrunde på grund af faldende omsætning.

Hvad skal ændres?

“Der er ikke et quickfix på det. Jeg mener, at DJ og Danske Medier skal sætte sig sammen og revidere reglerne. Det er både i arbejdsgivernes og journalistforbundets interesse, at mediehusene samlet set kan få så god en økonomi som muligt og dermed kan ansætte så mange journalister som muligt,” siger han.

“Jeg tror, der er brug for en større granskning.”

Der er vel også væsentlige historier, hvor det kan være vigtigt for offentligheden, at det bliver taget op af flere medier. Mister vi ikke noget, hvis ikke man kan citerer det?

"Hvordan citatereglerne bør være, har jeg som sagt ikke et bud på her og nu. Men hvis der er et medie, der har bragt en historie, der af andre medier vurderes så væsentlig, at deres læsere eller seere bør kende til det, bør de afsætte ressourcer til at få den historie frem i stedet for at lukrere på andres arbejde," siger Caspar Birk.

"Det kræver et større benarbejde, men i andre brancher kan man heller ikke bare tage det, andre har lavet, og sælge i sin egen butik,” siger han.

Caspar Birk har efterfølgende været i dialog med læseren og forklaret, at Nordjyske altid tager penge for deres selvstændige, journalistiske arbejde - blandt andet fordi Nordjyske har mistet tusindevis af læsere på print, og fordi mediehuset generelt har tabt mange annoncekroner til Google og Facebook. Dertil svarer læseren:

“Takker for svaret. Nej, det er ikke som at være journalist i gamle dage.”

Journalisten har skrevet til B.T.s chefredaktør, Michael Dyrby, for en kommentar. Han er ikke vendt tilbage på Journalistens henvendelse.

Du kan læse Danske Mediers vejledende regler for god citatskik her.

Kommentar

07/03/2019 - 12:41

Peter Lind Nielsen

Det er træls, men skal man så kunne få eneret på en historie eller fakta?

07/03/2019 - 15:22

Jesper Bech Pedersen

Synes Caspar Birk rejser nogle meget valide pointer. Og nej, Peter Lind Nielsen, der er jo ikke tale om, at det enkelte medie får eneret på en historie. Men hvis andre medier vil bringe den, må de smøge ærmerne op, så de skaber sig et ejerskab.

I eksemplet med CV-fusk ville det jo så betyde, at BT skulle kaste reelle journalistiske kræfter i at ringe til kilder, fremskaffe dokumentation og så videre.

Eller måske citere så ultrakort, at det nærmest kun bliver en rubrik og underrubrik. Så brugerne bliver nødt til at søge videre mod den fulde historie, hvis de vil finde hoved og hale i det.

Jeg kan sagtens se, at det virker som spildt arbejde at bruge 40 timer på en historie, som andre så kopierer i løbet af 30 minutter. Læserne føler jo ingen loyalitet overfor den, der har gravet hullet. De vil bare kigge ned i det og se, hvad der ligger på bunden.

Seneste jobopslag

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

Kommunikatør til A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 22.03

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Magasinlayouter til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 22.03

Udviklingsorienteret Financial controller

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Udviklingsorienteret økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Ansvarshavende redaktør til Uniavisen på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 19.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03