search

Gratisavisernes annoncesalg overrasker

De nye gratisavisers annonceindtjening overgår annoncørernes forventninger. Indtjeningen er dog stadig alt for lav, og 24timer har tabt, hvad der svarer til en tredjedel af JP/Politikens egenkapital. 

De nye gratisavisers annonceindtjening overgår annoncørernes forventninger. Indtjeningen er dog stadig alt for lav, og 24timer har tabt, hvad der svarer til en tredjedel af JP/Politikens egenkapital. 

Økonomi. Ved årsskiftet bad bladet Markedsføring landets 400 største annoncører spå om de nye gratisavisers annonceindtjening i 2007. De vendte tommelfingrene nedad, spåede uændret lavt annoncesalg – og tog fejl.

Baseret på tal fra TNS Gallup viser Journalistens beregninger, at 24timer allerede ved sommerferiens start har tjent 28 millioner annoncekroner i 2007, hvilket er en tredjedel mere end det forventede resultat for hele året. Nyhedsavisen tjente i samme periode 27 millioner kroner, og annoncesælgerne i hangaren på Holmen når dermed med god sandsynlighed over de 47 millioner, som Journalisten spåede i vinter.

Trods de stigende indtægter lå 24timers ugentlige tab i årets første halvdel fortsat på omkring 6,5 millioner kroner, og dermed havde JP/Politikens Hus frem til starten af august sat 314 millioner til på sit gratisavisprojekt. Det svarer til ikke mindre end en tredjedel af avishusets samlede egenkapital, viser Journalistens beregninger.

24timers direktør Torsten Bjerre Rasmussen ønsker ikke at kommentere Journalistens beregninger, men siger, at projektet har været dyrt og stadig er det.

»Jeg vil ikke sætte måneder eller år på, men der er tale om en forholdsvis lang tidshorisont, inden vi får overskud,« siger han.

Da JP/Politiken i foråret fremlagde sin årsrapport, kunne man læse, at koncernen forventer, at 2006-overskuddet på mere end 100 millioner bliver afløst af røde tal i år på grund af 24timer.

De glade nyheder fra gratisavisernes annonceafdelinger betød, at Journalisten tog fejl, da vi i januar spåede, at Nyhedsavisens fond ville have behov for nye midler i løbet af juli. Da sommerferien startede, havde avisen i alt tabt 355 millioner kroner. Kombineret med en fire uger lang sommerferielukning og lavere trykomkostninger har de ekstra indtægter gjort, at justerede beregninger nu viser, at tabene på mere end 8 millioner kroner om ugen vil gøre det nødvendigt at få tilført flere penge fra de islandske investorer i starten af oktober.

Både Gunnar Smári Egilsson fra avisens bestyrelse og administrerende direktør Morten Nissen Nielsen siger til Journalisten, at beregningerne er forkerte, men ingen af dem ønsker at forklare hvorfor. På spørgsmålet om, hvad der kommer til at ske, når de første 406 millioner slipper op, svarer Morten Nissen Nielsen blot: »Vores økonomi er helt afklaret.«

Tidligere har islandske Baugur Group, der er avisens hovedinvestorer, da også meddelt, at man er parat til at lægge op mod 800 millioner kroner, hvis det bliver nødvendigt. /

Kommentarer
2
Christian Michelsen
20.09.07 07:25
Morten Nissen Nielsen har ret !

For en gang skyld må man medgive Nyhedsavisen, at de oplyste tal er ukorrekte. Det er vist en offentlig hemmelighed at annoncer i de "nye" gratisaviser (24timer, Nyhedsavisen) købes ind til rabatter mellem 50-75% ! De tal som journalisten forholder sig til, er bruttotal.

Der er ikke mange professionelle reklameindkøbere, der seriøst kan nikke genkendende til ovenstående regnestykker, hvilket snart burde stoppe snakken om deres berettigelse på markedet - så meget lærte det Berlingske Officin dog efter fiaskoen med Dato.

Så med mindre Journalisten har fratrukket brancherabatterne, så må ovenstående tal være drømmescenarier.

Fremhævet af Journalisten
Mikkel Arre
20.09.07 13:39
Rabatter er trukket fra

Kære Christian Michelsen

Beregningerne af 24timer og Nyhedsavisens annonceindtjening bygger ikke på de annoncepriser, der figurerer på avisernes prislister - hvilket må være de bruttotal, du henviser til. Derimod har vi løbende været i kontakt med en række mediebureauer, der har givet deres skøn på den reelle pris pr. spaltemillimeter.
Det er således gennemsnittet af bureauernes skøn - nettotallet, om du vil - der er brugt som millimeterpris i vores beregninger.

Venligst,
 -/Mikkel Arre

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen