search

Gratisaviser kritiserer også mediestøtte

Gratisaviserne metroXpress og Nyhedsavisen bakker op om medieforsker Preben Sepstrups kritik af mediestøtten. De kræver radikal omlægning og en del af kagen forud for ny masterplan.

Gratisaviserne metroXpress og Nyhedsavisen bakker op om medieforsker Preben Sepstrups kritik af mediestøtten. De kræver radikal omlægning og en del af kagen forud for ny masterplan.

I sidste uge kaldte den danske medieforsker Preben Sepstrup, der skal være med til at stå i spidsen for en ny masterplan for dansk mediestøtte, den nuværende støttemodel for et kludetæppe af hovsaløsninger. Det fik i denne uge adm. direktør på JP/Politikens Hus Lars Munch til at kalde Preben Sepstrups udmeldinger for upassende, fordi de kommer knap et halvt år inde i et to-årigt forskningsprojekt.

Men nu slutter flere gratisaviser sig til Preben Sepstrups kritik.

»Jeg vil give ham fuldstændig ret. Jeg mener, at mediestøtten er gammeldags sat sammen og bærer kraftigt præg af, at nogle få personer på de danske dagblade har fordelt kagen mellem sig på en sådan måde, at de holder konkurrencen udenfor,« siger Søren Riis, adm. direktør på metroXpress, til Journalisten.dk.

Han mener, at gratisaviserne bliver forbigået med den nuværende støtteordning, og at det skader de danske mediers alsidighed.

»Modellen er skruet sammen, så den primært tilgodeser de gamle læsere. De nye medier har været med til at inddrage nye læsere som unge og indvandrere, men de kan ikke få støtte,« siger Søren Riis.

Nyhedsavisens adm. direktør, Morten Nissen Nielsen, støtter også kritikken af mediestøtten.

»Preben Sepstrup lægger op til nytænkning, og det er jeg enig i, at der er behov for. Vil man støtte medier, bør man gøre det uden at skabe konkurrenceforvridning,« siger han.

Den undersøgelse, som Preben Sepstrup er i gang med sammen med professor ved Handelshøjskolen i København Anker Brink Lund, munder ud i en større rapport i 2009. Den skal ligge til grund for en ændring af mediestøtten i Danmark. Gratisaviser-cheferne er mindre enige om, hvordan støtten skal omrokeres. På Nyhedsavisen så direktør Morten Nissen Nielsen helst støtten fjernet:

»Hvis andre aviser får støtte, vil vi naturligvis også have det. Men principielt så jeg helst, at aviserne var uafhængige af statsstøtte. Statsstøtte til aviser lyder som noget fra Sovjet-tiden i mine ører,« siger han.

Preben Sepstrup foreslog i sidste uge, at blandt andet udgivelseshyppigheden eller mængden af selvstændigt journalistisk stof kunne være nogle af de nye kriterier for at modtage støtte. MetroXpress-direktør Søren Riis har et andet og noget mere simpelt forslag:
»Jeg mener, at læsertal burde være kriteriet for støtte. Læsertallene bliver beregnet på en for alle accepteret måde. Det er vigtigt, hvor mange der er interesseret i at læse nyheder fra det enkelte dagblad,« mener Søren Riis.

Det tilgodeser i høj grad gratisaviserne. Hvilke andre kriterier, synes du, kunne være rimelige?
»I bund og grund mener jeg, at læsertal må være mest fair. Hvad er formålet med mediestøtten? At give kunstigt åndedræt til medier, der ikke ville kunne overleve uden? Eller at inddrage læserne?« spørger Søren Riis retorisk.

Om timingen i Preben Sepstrups kritik af den danske mediestøtte siger Søren Riis:
»I min optik behøver man ikke fire måneder til at finde ud af, hvor håbløs mediestøtten er. Den er så åbenlyst utidssvarende, at man kan se det på 10 minutter.«

Læs Preben Sepstrups kritik her.

Læs Lars Munchs reaktion her.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen