De seneste læsertal afslører markant læserfremgang hos de tre store gratisaviser, mens betalingsdagbladene går tilbage.
Da selskabet bag metroXpress i sin tid overtog gratisavisen 24timer, var der mange, der blot så det som et spørgsmål om tid, før de to aviser reelt ville blive til en. Lige så vel var der mange, der havde svært ved at se konkurrenten Urban leve i mange år fremover.
Men ud fra de seneste læsertal fra Gallup er der stadig et læsermarked for 3 gratisaviser. I hvert fald kan alle tre titler konstatere en markant fremgang på december måneds læsertal, både sammenlignet med de foregående måneder og med december-tallene fra sidste år.
Især Urban markerer sig positivt med et læsertal på 276.000, hvilket er det højeste i over et år og 70.000 højere end det tilsvarende tal sidste år. MetroXpress er med 437.000 landets mest læste avis, og 24timer følger med 359.000 læsere også pænt med.
Anderledes negativt ser det ud for betalingsaviserne, hvor især Ekstra Bladet taber læserterræn og med 255.000 læsere cementerer den negative udvikling, der har været i 2011.
Traditionen tro er det niche-dagbladene Børsen, Kristeligt Dagblad og Information, der bedst holder skansen, sidstnævnte med 115.000 læsere hvilket faktisk er en pæn fremgang i forhold til sidste år.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.