Gratisavis skaffer flere avislæsere

I 1995 startede den første metroavis. Det var i Stockholm. I dag læser knap halvdelen af byens indbyggere metro. Gratisavisens succes gavner hele avisbranchen, mener svensk forsker.

"Der er mange mennesker, der i dag læser en avis, som ikke gjorde det, før metro kom." Det siger Ingela Wadbring, der er massemedieforsker ved Gøteborg Universitet, og som har lavet adskillige undersøgelser af gratisavisen metro i Sverige. Hendes tal viser, at avisfænomenet har fået unge mennesker, indvandrere og svage samfundsgrupper til at læse avis. Grupper som tidligere har været uden for morgen- og formiddagsavisernes rækkevidde. "Metro har udvidet læserkredsen som helhed. Det er en positiv gevinst for alle aviser," mener Ingela Wadbring. Det i dag verdensomspændende metro-koncept blev introduceret i Stockholm i 1995. I 1998 kom Gøteborg til og i 1999 Skåne. Tal fra 1999 viser, at 66 procent af befolkningen i Stockholms-området læser morgenavis. Medregner man metro kommer tallet op på 82 procent. I Stockholm er hele 45 procent af befolkningen faste metro-læsere. Det vil sige, at de læser avisen mere end tre gange om ugen. "Det er mange," konstaterer Ingela Wadbring, der mener, at metro som fænomen har givet aviserne et andet image. "Mange unge mennesker mente tidligere, at aviser var noget støvet og kedeligt. Nu er der en avis, de kan bruge," siger Ingela Wadbring. Det er dog svært for andre svenske aviser at glæde sig over metros publikumssucces. Af to grunde. For det første har især tabloidaviserne mistet katastrofalt mange læsere de senere år. Især det svenske svar på Ekstra Bladet, Expressen, er i krise. Wadbring tror dog ikke, at oplagsfaldene skyldes metros fremgang, men snarere en generel aviskrise. "Vi ved, at mange af metros læsere er helt nye," siger hun. Metro er knap så uskyldig, når det handler om annoncer. Her stjæler de nemlig rask væk fra andre aviser. "De har helt klart taget annonceindtægter fra os," siger markedschef for morgenavisen Gøteborgposten, Lars Rundblom, der dog ikke vil afsløre hvor meget. I Gøteborg, der har 600.000 indbyggere, er metro nået op på 30 procents læserdækning. Gøteborgposten, der er byens eneste morgenavis, bliver læst af 70 procent af indbyggerne. "Metro er klart en stor konkurrent. Jeg ved godt, at man siger, at metro gavner alle aviser, fordi de unge metro-læsere senere vil gå over til morgenaviserne. Det kan man håbe, men jeg er nu ikke så sikker," konstaterer Lars Rundblom.

Læs også: Den trykte radioavis,MetroXpress' bagside og A-Pressens nye satsning

0 Kommentarer