search

Gratis til Norge eller i Tivoli

 

 

Selv om der er langt til tyske tilstande, følger der også gratis muligheder med det danske pressekort. Både Tivoli, Legoland og Zoologisk Have i København lukker journalister gratis ind – uanset om de er på arbejde eller på familietur. I Tivoli og Legoland må de endda tage en ledsager med gratis.

"Journalister er jo sådan set altid på arbejde, og vi vil gerne give dem muligheden for at opleve parken gennem deres børns øjne," forklarer Annemarie Kvist fra Legolands presseafdeling.

Ingen af forlystelserne har nøjagtige tal på, hvor mange der bruger pressekortet til at komme gratis ind. Zoologisk Have vurderer, at det er omkring 100 om året, mens Tivoli ved, at det sker hver dag.

Reaktionen kom da også promte, da Tivoli i 1998 skar i presserabatten, så der kun var gratis adgang for pressekortets ejermand og ikke længere også for en ledsager.

"Vi fik virkelig mange klagebreve over det," fortæller Lene Brock. Derfor ændrede Tivoli atter reglerne, og i dag kan man igen tage en ledsager med på sit pressekort.

Ingen af forlystelsesstederne mener, at den gratis entre giver dem venligere omtale i pressen

"Jeg tror ikke på, at man kan købe journalister. Men på grund af den gratis entre kommer journalister måske lidt oftere i Tivoli, end de ellers ville synes, at de havde råd til som privatpersoner. Og så får de måske øje på flere ting, de kan skrive om: En ny type lampe eller en kunstner, der optræder på Plænen," siger Lene Brock.

 

Gratis til Norge
Hos de store passagerrederier er der kun et, hvor det automatisk giver bonus at vifte med pressekortet. Color Line giver overfarten inklusiv kahyt for pressekortets ejer plus kæreste, hjemmeboende børn og bilen.

"Mange af journalisterne laver jo historier, når de er af sted. For os er det vigtigt, at Norges turist-attraktioner bliver omtalt, så folk bliver opmærksomme på landet," forklarer marketingschef Vita Wolder Mathiasen.

Rabatten gælder dog ikke i ju-le-, påske- og vinterferien og juli måned, og der er et begrænset antal gratis billetter per dag.

Hos både DFDS og Stena Line er der kun rabat, hvis en journalist skal lave en relevant historie.

"I dag er det jo sådan, at både Per, Poul og Jens har et pressekort, også selv om de sidder som tekstforfattere på et reklamebureau, så vi giver ikke automatisk rabat," fortæller bookingchefen i Stena Line, Anne-Grethe Kramme.

Selv om nogle danske journalister altså rejser gratis med familien til Norge og kommer gratis i Tivoli og Legoland, giver det ikke Journalistforbundets formand, Mogens Blicher Bjerregård, moralske kvaler.

"Min holdning til pressekortet er, at det skal bruges professionelt. Og jeg har ikke hørt nogen steder fra, at der skulle være problemer," siger han og henviser til en undersøgelse fra 2000, som viser, at pressekortet har en god status.

-Men der er netop en del journalister, som ikke bruger pressekortet professionelt?

"Ja, men jeg vil ikke gå ind og vurdere, om det bliver brugt rigtigt eller forkert i forskellige sammenhænge. Det kan være meget svært," siger formanden.

Mogens Blicher Bjerregård har i øvrigt svært ved at se, hvad problemet er ved, at journalister kommer gratis ind i Tivoli.

"Jeg tror ikke, det har nogen betydning. Men den dag, nogen kan fortælle mig, hvilke problemer det giver, så lytter jeg," siger han.

Læs også: Pressekort eller gavekort og Moral i fjeldhøjde

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen