search

GRATIS PRODUKT-OMTALE I JP

Jyllands-Posten harcelerede over, at Aalborg Stiftstidende var med til at »undergrave troværdigheden i dansk presse«, fordi avisen lod annoncørerne købe sig til redaktionel omtale. Nu har Jyllands-Posten selv skrevet to pressemeddelelser af og bragt dem på forsiden af et tillæg. Helt gratis. Annoncører jubler – redaktøren rødmer.

Jyllands-Posten harcelerede over, at Aalborg Stiftstidende var med til at »undergrave troværdigheden i dansk presse«, fordi avisen lod annoncørerne købe sig til redaktionel omtale. Nu har Jyllands-Posten selv skrevet to pressemeddelelser af og bragt dem på forsiden af et tillæg. Helt gratis. Annoncører jubler – redaktøren rødmer.

»En meget enklere og billigere løsning er udviklet af firmaet DK-Miljø i Års. Det er en relativt enkel indsats, som monteres i cisternen, hvorefter det gamle umoderne toilet er forvandlet til et moderne toskyls-toilet for under 700 kroner.«
Denne rosende produkt-omtale kunne Jyllands-Postens læsere finde på forsiden af tillægget Ejendomme Privat den 15. april. Over to spalter blev den vandbesparende dims, DK 2-skyl, beskrevet og anbefalet.
På samme forside fik producenten af ovenlysvinduer, Velux, fire spalter og et fabriksfoto i farve til at prise det seneste nye inden for solafskærmning: »Der er tale om et helt nyt og særdeles inspirerende program af designs,« lyder det fra Velux-direktøren i artiklen, der sågar kan oplyse om, hvor læserne kan besigtige produkterne.
De to artikler er stort set identiske med de pressemeddelelser, som virksomhederne hver især har sendt til avisen. Dog er enkelte sproglige detaljer rettet, og virksomhedernes telefonnumre og adresser på hjemmesider er fjernet.
Direktøren for DK-Miljø, Jørgen Bøgel, er begejstret:
»Vi har haft mellem 50 og 70 henvendelser på halvanden uge, og telefonen bliver ved med at ringe.«
Jyllands-Postens chefredaktør Ulrik Haagerup kaster straks håndklædet i ringen.
»Jeg var ved at sluge hele cornflakes-pakken, da jeg så dén forside. Det er meget pinligt og naturligvis ikke udtryk for den redaktionelle linje på avisen,« siger han.

Åbent for pressemeddelelser
Jørgen Bøgel har hyret firmaet AvisRedaktionen i Greve til at udforme sin pressemeddelelse og sende den til 40 dagblade og 300 lokalaviser. AvisRedaktionen har gennem ti år specialiseret sig i denne type markedsføring.
»Flere og flere dagblade bruger pressemeddelelserne. Enten skriver aviserne dem af, eller også bruger de dem som afsæt til selv at behandle produktet journalistisk,« siger indehaveren af AvisRedaktionen, typograf Henning Brams.
Han benytter en håndfuld freelancejournalister til at skrive pressemeddelelserne og abonnerer på Observer Presseklip, så han kan holde øje med, hvor pressemeddelelserne bliver trykt. Dernæst giver han kunderne besked om, hvor deres produkter er blevet omtalt.
DK-Miljø har benyttet sig af AvisRedaktionens tilbud syv-otte gange.
»Jeg betaler 10.000 kroner plus moms for at få sendt pressemeddelelsen ud, og for de penge får jeg ikke meget annonceplads i Jyllands-Posten,« siger Jørgen Bøgel, der også har fået omtale af DK 2-skyl i foreløbig seks lokalaviser – men ingen andre dagblade.
JOURNALISTEN har regnet ud, at Jørgen Bøgel skulle have betalt mellem 10 og 20.000 kroner alene for en annonce på forsiden af Jyllands-Postens tillæg i samme format som artiklen. Og så ville hans budskab ikke have fremstået i skikkelse af en artikel.

JP i gråzonen
Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen er knap så begejstret som de firmaer, der får deres produkter omtalt i aviserne.
»I takt med at aviserne sender flere og flere tillæg på gaden, ser jeg også en øget brug af pressemeddelelser,« siger Hagen Jørgensen.
Han mener, at eksemplet fra Jyllands-Posten er ude i markedsføringslovens gråzone.
»Pressemeddelelser betragtes normalt som markedsføring, og derfor er det meget betænkeligt, at avisen kritikløst skriver af uden at gøre opmærksom på kilden,« siger Hagen Jørgensen.
Han mener dog ikke, Jyllands-Postens forseelse er lige så grov som sagen om Aalborg Stiftstidende. Avisen har tilbudt annoncørerne, at de kan være med til at udforme den redaktionelle tekst i særlige annoncetillæg, hvis de samtidig køber annonceplads.

JP-leder fordømmer nordjyder
De stærkeste kritikere af Aalborg Stiftstidendes sammenblanding af journalistik og reklame finder man hos – Jyllands-Posten.
Avisen brugte i december sidste år sågar lederplads på at fordømme den nordjydske metode.
»Fremgangsmåden, der heldigvis er et særsyn i dansk presse, er med til at undergrave troværdigheden i dansk presse, som dybest set er mediernes eksistensgrundlag,« står der i lederen.
Jyllands-Postens forbrugerredaktør, Tage Clausen, der sidder i Pressenævnet, var endnu skarpere i sin nedvurdering af nordjyderne.
»Det, Aalborg Stiftstidende har gjort, er noget værre svineri. Det er sammenblanding af kommercielle og redaktionelle interesser,« sagde han til JOURNALISTEN i januar.
Men når det angår Jyllands-Postens direkte afskrift af pressemeddelelser er Tage Clausens mundtøj knapt så kækt. På trods af, at netop han har ansvaret for artiklerne på forsiden af Ejendomme Privat, afviser han at kommentere:
»Det kan jeg ikke udtale mig om. Du skal henvende dig på et højere niveau,« siger forbrugerredaktøren og pressenævnsmedlemmet.

Kun tre minutter
Ulrik Haagerup forklarer baggrunden.
»Der er tale om en nødløsning. Den artikel, der skulle have været på forsiden, dukkede på grund af en kommunikationsfejl aldrig op. Derfor var der kun tre minutter til at finde på noget, hvis vi skulle undgå en blank forside.«
– Men I havde da tid til at læse stoffet igennem og rette sproglige fejl – kunne I ikke have brugt den tid til at finde en mere fornuftig løsning?
»Stoffet blev kun lige løbet hurtigt over – som sagt havde vi kun tre minutter – måske et kvarter,« siger Ulrik Haagerup.
I øvrigt mener han, at teksten intet har med journalistik at gøre, og at læserne er »stupide«, hvis de ikke kan gennemskue, hvem, der har ført pennen i artiklerne.
Men reaktionen blandt Jørgen Bøgels kunder underbygger teorien om, at produktomtale, der er pakket pænt ind i journalistisk forklædning, skaber stor troværdighed hos læserne.
»Kunderne har bestilt DK 2-skyl over telefonen, uden at kræve en demonstration af det,« siger en overrasket Jørgen Bøgel.
Og AvisRedaktionens chef, Henning Brams har en anden opfattelse af Jyllands-Postens modtagelighed over for pressemeddelelser, end Ulrik Haagerup giver udtryk for.
»Jyllands-Posten er lige så nem at komme igennem til som de andre dagblade, selv om det ikke er hver dag, mine pressemeddelelser får så flot en placering som på forsiden af Ejendomme Privat,« erkender Henning Brams.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen