search

Gratis bjørnebilleder sælger budskab om global opvarmning

Skandinavisk Dyrepark har med den seks måneder gamle isbjørneunge Siku sat dagsorden i medierne verden over om den globale opvarmning. Medierne får billederne af bjørnen gratis.

Skandinavisk Dyrepark har med den seks måneder gamle isbjørneunge Siku sat dagsorden i medierne verden over om den globale opvarmning. Medierne får billederne af bjørnen gratis.
En lang række medier – herunder Journalisten, der omtaler sagen i det seneste nummer – har accepteret en studehandel om en bjørn for at få en god historie.

Siku-manien brød løs omkring juletid sidste år, da Skandinavisk Dyrepark valgte at gå i medierne med historien om isbjørneungen, som blev flasket op med sutteflaske af dyreparkens personale.

Idylfortættede videoer med den baby-gryntende Siku blev nummer 1 på BBC's site, hvor videoen genererede 174.000 klik på fem timer.

NBC, ABC, CNN, Fox News, Bild og en lang række andre mediemastodonter verden over kastede sig også over historien om isbjørneungen.

Seks minutter live på NBC Today

Omtalen kulminerede, da direktøren for dyreparken, Frank Vigh-Larsen, fik direkte adgang til millioner af amerikanske seere i et seks minutter langt indslag i NBC Today, hvor han til sidst i live-interviewet fik lov til at sende et nytårsønske på vegne af Siku:
"Alle mennesker skulle gøre en indsats for at begrænse CO2-udslippet."

De mange medier, der har omtalt Siku, har alle accepteret, at de kun må bruge billeder – der så leveres gratis – hvis billederne kobles direkte på omtalen af buskabet om den globale opvarmning, der truer bjørnene.

EB: "Lidt betænkelig måde at pushe billeder på."

Ekstra Bladet var et af de danske medier, der tog imod tilbuddet.

»Hvis man har alle de journalistiske spejdersensorer ude, så kan man godt sige, at det er en lidt betænkelig måde at pushe billeder på, men jeg vurderede, at budskabet var fint nok til vores artikel. Den handlede jo om, at Siku skulle være ambassadør for kampen mod global opvarmning. Havde formålet været, at der skulle sælges flere billetter til dyreparken, havde jeg sagt nej tak,« siger journalist Jesper Nielsen.

Reuter sagde nej – men fortrød

Indtil nu er missionen med at skabe opmærksomhed på klimaforandringerne lykkedes. 
»De eneste, der i første omgang ikke ville acceptere vilkårene, var Reuters i USA, men efter at have snakket med folkene fra vores pr-bureau Edelman gik de alligevel med til det. Selv det stærkt konservative Fox News har fortalt om Siku – og CO2-problematikken,« siger Frank Vigh-Larsen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen