Grafikere: Kvaliteten taber ved at layoute i Letland

»Det kan umuligt blive lige så kreativt,« siger grafikernes formand, Karen Hedegaard, til Journalisten.dk om, at Aller flytter layout til Letland. Hun afviser, at grafikerne opfører sig, ligesom syersker og typografer gjorde førhen.

»Det kan umuligt blive lige så kreativt,« siger grafikernes formand, Karen Hedegaard, til Journalisten.dk om, at Aller flytter layout til Letland. Hun afviser, at grafikerne opfører sig, ligesom syersker og typografer gjorde førhen.

 »Vi er lige så gode som danskerne,« lød meldingen fra en lettisk grafiker i et tv-indslag på Journalisten.dk i forgårs. Indslaget sætter fokus på, at Aller har outsourcet layout af en række magasiner til Letland, hvor grafikerne koster langt mindre.

Tv-indslaget åbner en vigtig debat, som den danske mediebranche bliver nødt til at forholde sig til. Det mener formanden for de danske grafikere, grafiske designere, illustratorer og andre medlemmer af Dansk Journalistforbund, der er organiseret i undergruppen Visuelt Forum.

Journalisten.dk har interviewet formand Karen Hedegaard, der selv er freelancegrafiker og -layouter.

Er det i orden, at Aller outsourcer layout til lande, hvor det kan gøres billigere?

»Det kommer jo an på, hvad de vil have. Man kan ikke forbyde at lægge layout over i Letland, men jeg mener simpelthen ikke, man kan få samme kvalitet,« siger Karen Hedegaard.

Hvorfor ikke?

»Fordi den måde, vi arbejder på herhjemme, og som Aller i øvrigt producerer sine blade på, bygger på, at layouteren sidder på redaktionen. Layouteren deltager i redaktionsmøderne, indgår i det tværfaglige samarbejde, er med til at udvikle ideerne og ping-ponger med for eksempel journalisterne.«

I eksemplet i tv-indslaget får layouterne på skrift ideer, krav og et resume af indholdet fra redaktionen i Danmark. Hvad er konsekvenserne af den praksis?

»Layouterne får det, man kan kalde 'tygget mad'. De får instrukser om, at sådan og sådan skal det være, og så sidder de og følger de instrukser. Jeg kan også se i indslaget, at de enten taler lettisk eller halvgebrokkent engelsk, og det betyder, at de ikke forstår den tekst, de sidder med. Når jeg selv sidder og arbejder på en rubrik, så får jeg måske en sjov ide til, hvordan jeg kan fremhæve et ord for at understrege noget fra teksten. Layoutet bliver mere standardiseret og mindre kreativt, når det ikke foregår herhjemme.«

Aller har udvalgt nogle medier, som layoutes i Letland. Er der forskel på forskellige mediers behov for den ping-pong med resten af redaktionen, som du taler om?

»Det kommer an på, hvilke ambitioner man har. Jeg synes generelt, at Aller laver nogle rigtig flotte ting og står for et rigtig højt ambitionsniveau inden for layout. Derfor er det både lidt synd og lidt uforståeligt, at de sender arbejdet ud af landet. De siger selv, at de sparer penge på det, og det er også den eneste grund, jeg kan se til at gøre det.«

Dansk Journalistforbund har også kritiseret outsourcing af layout. Men det møder modkritik, blandt andet fra en af Journalisten.dks læsere, Jan Eskildsen. Han skriver i en kommentar:

»DJ-formandens udtalelse kunne have været trukket i en automat. For mange år siden forsvandt de danske systuer, fordi der nu skulle sys i Østen. Men det ville aldrig gå godt, for de kunne ikke lave den rigtige kvalitet. Avisannoncer er blevet lavet i udlandet i årevis og adskillige virksomheders grafiske arbejde er foregået i udlandet i årevis, hvor kommunikationen klares nemt via internettet, om det så er via mail eller video, eller man tager fax til hjælp.«

Den kritik afviser Karen Hedegaard.

»Det er egentlig et meget godt eksempel med systuerne: Der skal man have lavet 5000 skjorter, der er ens, og det er jo ikke helt det samme, når vi snakker layout. Den sammenligning holder ikke. Men det her sker, og det er ikke noget, vi kan forhindre eller forbyde. Vi vil bare gerne have skabt en debat om, hvad der sker, hvis man får lavet sit layout i udlandet,« siger hun og fortsætter:

»Hvis du flytter layout til et land, hvor layouterne ikke forstår det sprog, de arbejder med, eller kender indholdet ordentligt af de historier, de sidder og formidler, og hvor de har en anden kultur end den, vi har her – så kan det umuligt blive samme kreative layout.«

Visuelt Forum har også tidligere kritiseret outsourcing af layout til Letland i et læserbrev i Journalisten.

0 Kommentarer