search

Grænsehandel boomer efter heftig medieomtale

Grænsehandel har »fået omtale som aldrig før«, og det har betydet et strålende 2012 for grænsekæden Fleggaard, fortæller direktør Jens Klavsen: »Det er nok ikke enhver kommunikationsrådgiver, der vil give mig ret her, men jeg tror ikke på, at vi aktivt skal opsøge historier i medierne.«

Grænsehandel og fedtafgift har optrådt i utallige overskrifter i løbet af det seneste år. Flere artikler har handlet om, at politikerne advarer om, at grænsehandel gør ondt på dansk økonomi, imens andre har handlet om, at fedtafgiften jager danskerne til grænsen.

Uanset hvad har grænsehandel fyldt meget i medierne. Og om det er god eller dårlig omtale, så har det haft en klokkeklar konsekvens: Indtægterne hos Fleggaard-koncernen, der driver en række grænsebutikker, ser strålende ud for 2012.

Koncernen har haft en stigning i omsætningen på 18 procent, hvilket blandt andet skyldes succes i grænsebutikkerne. Fleggaard har også en stigning på 70 procent på bundlinjen, men det skyldes først og fremmest engros-salg.

Adm. koncerndirektør Jens Klavsen forklarer, at medieomtalen har været afgørende for de pæne tal for grænsesalget.

»Fedtafgiften har været rigtig meget i medierne i 2012, og derfor tror folk, at det er fedtafgiften, der gør, at alle kører ned til Fleggaard. Men den afgift er altså kun på 25 eller 50 øre. Det er omtalen af grænsehandel, og ikke afgiften, der gør udslaget,« siger han til journalisten.dk.

»Når man hele tiden i aviser og fjernsyn hører om, hvor billigt det er i Tyskland, så tænker folk "det skal vi da også prøve".«

Jens Klavsen forklarer, at der er to årsager til, at Fleggaard-koncernen har haft et rigtig godt år i forhold til grænsebutikkerne.

»2012 var et rigtig fint år for grænsehandel. Det er der to forklaringer på: Vi havde næsten intet snevejr. Det betyder meget. Og så har grænsehandel fået omtale som aldrig før.«

Overrasker det dig, at omtale i medierne betyder så meget?

»Nej, det har vi sådan set altid vidst. Vi fandt ud af det første gang, da vores daværende butik i Padborg pludselig blev udnævnt til den billigste på et eller andet produkt i et landsdækkende tv-program. Det var første gang, vi for alvor mærkede, hvad omtale betyder. Da vi begyndte at reklamere i tv, kunne vi mærke det igen.«

Du fortæller, at omtale er afgørende for forretningen. Gør I selv noget for at få omtale i medierne?

»Ja – vi har et kæmpe markedsføringsbudget, men det er annoncering og markedsføring i mere traditionel forstand. Det er nok ikke enhver kommunikationsrådgiver, der vil give mig ret her, men jeg tror ikke på, at vi aktivt skal opsøge historierne i medierne. Vi lever faktisk en meget beskeden tilværelse,« siger Jens Klavsen og fortsætter:

»Vi er heldige at blive brugt i medierne en gang imellem, men jeg tror, folk som dig har en grænse for, hvornår det er for meget. Derfor udnytter vi ikke omtalen i en grad, hvor det bliver slidt eller selvfedt.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen