Der er en tæt sammenhæng mellem folks søgning på Google og guideartiklerne på b.dk. Hvis folk vil vide, om de skal hæve deres efterløn, eller hvordan de forbereder sig til Berlin Marathon, så laver Berlingske guidehistorien
Googles stigende andel af annoncemarkedet bliver i dagbladskredse ofte set som en af de største trusler mod avisernes overlevelse. Men nu kan Google måske betale lidt tilbage. Ifølge mediekonsulenten Jon Lund bliver Google-søgninger nemlig brugt til at lave guide-artikler, der kan sælges af netaviserne mod betaling.
I sin faste klumme i Politiken skriver Jon Lund, at modellen kan være et af mange små bidrag til at finansiere fremtidens medier.
For eksempel har Berlingske lavet en guideartikel, der for kun 10 kroner forklarer forskellen mellem socialisme og kommunisme. Forklaringen er, at hver forår boomer antallet af ' kommunisme socialisme'-søgninger på Google. Søgninger bliver lavet af eksamensskrivende elever og studerende, og det behov vil Berlingske gerne tilgodese.
»Den viste sig at være skrevet af Berlingske Research, men fin. Hvad den manglede i dybde, havde den til gengæld i hurtigt overblik,« skriver Jon Lund.
Han opdagede også, at Berlingskes guide 'Skal du hæve din efterløn' rimede med et massivt søgeboom i hele september på efterløn. Det samme gjaldt 'Gør dig klar til Berlin Marathon'.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.