search

Google går nu ind i journalistikken

Utallige gange har Googles topchef, Eric Schmidt, afvist, at Google ville begynde at producere journalistisk indhold. Nu har internetgiganten så alligevel valgt at satse på journalistikken. Dog lidt ad omveje. Det sker via multimedieprojektet Futuroom.

Utallige gange har Googles topchef, Eric Schmidt, afvist, at Google ville begynde at producere journalistisk indhold. Nu har internetgiganten så alligevel valgt at satse på journalistikken. Dog lidt ad omveje. Det sker via multimedieprojektet Futuroom.

Der er foreløbig stadig ikke tale om, at Google selv skal til at lave medieindhold. I stedet skal den globale webgigant til at træne journalister i Tjekkiet.

Google er således gået sammen med en række journalistiske fora om opbygningen af FUTUROOM, som er et uddannelsescenter for multimedia-produktion.

Blandt de øvrige deltagere finder man World Editors' Forum (WAN) i Paris, Masaryk University, investerings- og medie-koncernen PPF og teleselskabet O2.

Tanken med Futuroom er at tilbyde professionelle journalister træning i produktion af nye media. Desuden skal centret hjælpe den almindelig offentlighed i brugen af internet.

Googles rolle består i at bistå med lokale folk, der så skal træne de journaliststuderende i at bruge alt fra Google Maps, Google Translate og YouTube i deres journalistiske arbejde.

Projektet omfatter desuden etableringen af en række nyhedslignende internet-cafeer, som skal danne basis for forsøg med hyperlokal journalistik, skriver the Guardian. Brugerne af cafeerne vil således få tilbudt hjælp fra journalister, hvis de har interesse i selv at lege reportere og sammensætte deres egen avis.

Det overordnede håb er, at man kan knytte journalisterne så tæt sammen med dets brugere, at man dermed kan udvikle et loyalt tillidsforhold som kan understøtte lokaljournalistikken.

PFF har investeret 10 mio. euro i projektet.

Mere på Futuroom's hjemmeside.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen