Google Fusion Tables lukker: Medierne mister et enkelt og gratis værktøj

Google lukker værktøjet Fusion Tables, som har gjort det nemt for journalister at omdanne datasæt til f.eks. interaktive kort. Det betyder, at der vil opstå huller i artikler med kort. Men specialist i datajournalistik Tommy Kaas ser det som en mulighed for, at flere medier lærer at programmere
  • Foto: Willi Hansen
    I går meddelte Google, at de lukker programmet Fusion Tables, som af journalister og medier oftest bruger til at omsætte data til interaktive kort. ”Nyheden bredte sig som en løbeild i miljøet,” siger Tommy Kaas, der er specialist i datajournalistik.
13.12.2018 · 07:30

Et fleksibelt, nemt og gratis værktøj. Sådan beskriver specialist i datajournalistik Tommy Kaas værktøjet Google Fusion Tables, som er blevet brugt af mange journalister og medier til at omdanne store datasæt til mere overskuelige interaktive kort.

Men værktøjet har nu en udløbsdato. Tirsdag modtog brugerne af programmet en besked om, at det er slut med Fusion Tables til december næste år.

”Nyheden bredte sig som en løbeild i miljøet,” siger Tommy Kaas, der fortæller, at det kan være svært at finde alternativerne.

”Det koster kun penge, hvis der er virkelig meget trafik på et kort. Det er derfor så godt som gratis. Og det altså meget begrænset, hvad der er både gratis og som ikke kræver kodning,” siger han.

Men lukningen kan være et tiltrængt skub til medierne.

”Der er nok nogle medier, der vil lade være med at bruge kort fremover. Men jeg tror også, der er nogen, der vil bruge det som en anledning til at sige: Ok, nu skal vi måske til at lære noget mere programmering og gå et skridt videre. Det er måske ikke så dårligt,” siger Tommy Kaas.

Et hul i markedet

Tommy Kaas fortæller, at han selv har undervist flere hundrede journalister i at bruge værktøjet.

”Og jeg kunne også i går se, at mange af mine amerikanske kolleger sagde: Årh, vi bruger det i vores undervisning. Hvad skal vi nu gøre?” siger han.

Men tiden er efterhånden løbet fra Fusion Tables, mener han, og derfor underviser han næsten ikke længere i programmet.

”Det er stadig et fint værktøj, men der er mange, der er begyndt at blive lidt træt af det, fordi man uden programmering ikke kan variere særlig meget i kortenes udseende,” siger han og forklarer, at mange af de interaktive kort rundt omkring i mediebilledet derfor har lignet hinanden.

Blandt andet derfor er han selv gået over til at undervise i det tyske værktøj Datawrapper.

”Det kan noget af det samme. Men der er nogle krav om, at data ikke må fylde særlig meget, som kan gøre det besværligt at arbejde med. Men det kan være, at det gror og overtager et publikum, for nu kommer der et hul i markedet,” siger han.

Kortene forsvinder fra artiklerne

De kort, der lige nu figurerer rundt omkring i mediernes online-artikler vil forsvinde 3. december. Artikler kan derfor pludselig fremstå hullede og uforståelige.

”Det kan godt være, medierne skal ind og rydde lidt op i deres sites og slette nogle kort eller lave dem på andre måder. Men det gør nok ikke så meget, for de er højst sandsynligt ikke så aktuelle mere alligevel,” siger Tommy Kaas.

Bør det her sætte nogle tanker i gang hos datajournalister om, hvor meget man skal bruge eksterne værktøjer i sine online produktioner, hvis de pludselig kan forsvinde?

”Måske lidt. Men færre bygger sine egne værktøjer, fordi de er dyre at holde ved lige. Det betyder, at vi bruger eksterne tjenester til vores produktioner mere og mere. Og så må man leve med risikoen for, at de pludselig forsvinder,” siger han.

Her kan du se et eksempel på et kort i den enklere afdeling, som Tommy Kaas har lavet i samarbejde med Ugebrevet A4 ved hjælp af Fusion Tables.

Og her er et eksempel på et kort, der har krævet lidt mere programmering, som Tommy Kaas har lavet til BAT Kartellet og 3F - også ved hjælp af Fusion Tables.

Kommentar

13/12/2018 - 08:30

Ulrik Baltzer

Datawrapper er et godt alternativ, og Tommy Kaas har helt ret i sin antagelse om, at de vil gribe muligheden for at vokse. De har ansat nogle mennesker, der ved, hvad det handler om.

DW har i et blogindlæg reageret på FTs død med et løfte om, at det samme ikke vil ske hos dem.

"Our users should see their embedded charts working on their websites, no matter what happens to us."

https://blog.datawrapper.de/keep-charts-online/

Derudover kan CartoDB anbefales, hvis det er interaktive kort, man vil dyrke. Mange er gennem tiden skiftet fra FT til CartoDB. Hvis nogen vil vide mere om CartoDB eller Datawrapper i praksis (betaler for begge ting), så skriver I bare.

RIP Fusion Tables. Må Journalistens CAPTCHA-modul snart lide samme skæbne.

13/12/2018 - 15:11

Mads Nyvold

"RIP Fusion Tables. Må Journalistens CAPTCHA-modul snart lide samme skæbne."
Ugens ROFL ;-D Tak, Ulrik Baltzer!

14/12/2018 - 16:34

Henrik Lilholt

Det er da ret pænt af Google, at give et helt års varsel. Egen programmering er oftest afhængigt af enkeltpersoner, der kan finde på at sige op og efterlade løsningerne underlige steder på serveren og uden dokumentation. Skulle man have betalt et firma, så er der jo ingen garanti for, at de ikke går konkurs eller bare stopper suppporten.

Seneste nyheder

21.03.2019 · 14:23

Hvis bare DJ ikke fandtes …

Øjvind Hesselager
21.03.2019 · 13:04

Berlingske-redaktør optrådte i marketing for Ford og Renault

Thomas Møller Larsen
21.03.2019 · 11:43

Danmarks nye røde netmedie: Medierne er for borgerlige

Jakob Albrecht

Seneste jobopslag

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 07.04

Projektleder til Politiken Live

Politiken Live
Ansøgningsfrist: 07.04

Ingeniøren søger dagsordensættende journalist

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 02.04

Sjælden journalist-stilling er ledig

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 26.03

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

Kommunikatør til A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 22.03

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Magasinlayouter til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03