search

Google får dig til at miste koncentrationen

Hjernen vænner sig til at modtage informationer på samme måde, som nettet distribuerer dem - uroligt og hastigt.

Hjernen vænner sig til at modtage informationer på samme måde, som nettet distribuerer dem – uroligt og hastigt.

Bare rolig. Denne historie er så kort, at du nok skal få den læst.
Til gengæld kan længere skrifter og bøger give store problemer, hvis du plejer at surfe, google, browse og downloade dig frem til det, du ønsker at vide.

Den amerikanske forfatter Nicholas Carr mener, at internettet svækker evnen til dyb læsning, hvilket gør google-mennesket overfladisk og endimensionelt.
»Engang var jeg en scubadykker i ordenes ocean. Nu surfer jeg på overfladen som en fyr på vandski,« skriver Nicholas Carr i magasinet The Atlantic ifølge Kristeligt Dagblad. Forfatteren er overbevist om, at nettet hakker koncentrationsevnen i stykker. Noget tyder på, at han kan have ret. Der er tegnet nye kort over de neurologiske kredsløb, som viser, at menneskets hukommelse er blevet omprogrammeret. Hjernen forventer at modtage informationer på den måde, nettet distribuerer dem. Det vil sige i en urolig, hastig og evig strøm af løsrevne partikler.

Kommentarer
9
Helle Nissen Kruuse
08.08.08 18:10
Re: Google får dig til at miste koncentrationen

mit maveindhold vender sig...

vh Helle

Fremhævet af Journalisten
preben nyborg madsen
09.08.08 05:32
Re: Google får dig til at miste koncentrationen
Trist læsning...
Fremhævet af Journalisten
El Bee Jay
09.08.08 15:27
Re: Google får dig til at miste koncentrationen

Jeg håber virkelig ikke min hjerne ligefrem vender sig af det. Men det kan man måske også vænne sig til :-(

Fremhævet af Journalisten
Morten Gliemann
10.08.08 09:18
Tilvænning

Jeg har svært ved at vænne mig til det googleri, men det går da hurtigere end at vende blade i ordbøger og leksika. Mister vi mon lysten til dybere læsning, eller oplever vi bare, at vi ikke har tid? "Bogfolket" taber tilsyneladende til de hurtige og overfladiske surfere på Intetnettet (slåfejl). På en måde er det ikke så trist, for så har vi det at skrive om. Kurser i genoptræning af tabt læselyst og evne til refleksion er en oplagt mulighed. Google kunne passende sponsorere...

Bedste søndagshilsner fra MG

Fremhævet af Journalisten
Line Pedersen
10.08.08 11:45
Re: Google får dig til at miste koncentrationen
Dét er meget interessant læsning - og jeg er ikke langt fra at mene, at min hjerne/opmærksomhed/orienteringsevne/forventning faktisk er blevet googlificeret og har undergået denne omstrukturering. Jeg har ikke taget stilling til om det er godt ellers skidt, men blot at der er sket en ændring af min folkeskoleindlærte A til Å-orientering; det har jeg ganske enkelt slet ikke tålmodighed til mere. Mit blik springer rundt på orienteringspunkter og fremhævelser hvad end jeg læser nettekster, e-mails, papiraviser, bøger, brugsanvisning eller lignende. Jeg skimmer eller kaster sådan et scannerblik ned over tekstmængden og danner mig lynhurtigt et indtryk - og en mening om, hvorvidt jeg vil læse i dybden eller ej.
Fremhævet af Journalisten
Rasmus Westh
10.08.08 20:46
Re: Google får dig til at miste koncentrationen
Gode gamle zapperkultur.
Fremhævet af Journalisten
Helle Nissen Kruuse
12.08.08 14:05
Rettet uden besked

Flere kommentarer forekommer uforståelige nu, men bygger på, at artiklens oprindelige start lød "Hjernen vender sig til..." Siden er sætningen åbenbart blevet forbedret til "vænner" -  uden at læserne har fået besked om rettelsen.

Fremhævet af Journalisten
Morten Gliemann
13.08.08 21:07
Mistede koncentrationen

Det er jo helt indlysende rigtigt, hvad Helle Nissen Kruuse skriver. Præmissen for indlægs indhold blev ændret. Lidt af sammenhængskraften er væk, og det kan måske være en pointe, når vi skriver om flygtighed. Se bare hvor svært vi har ved at forholde os til substansen: At vi mister koncentrationen. Det er så mange aspekter i det. Lader jeg mig forstyrre? Forvirre? Er det søgemaskinens skyld – eller min egen? Jeg ved det ikke.

Bedste hilsner fra Morten G

Fremhævet af Journalisten
Jakob Elkjær
15.08.08 08:26
tak
Tak for de vågne kommentarer. Det er rigtigt, at vi rettede en fejl – fra ’vende’ til ’vænne’. Vi har såkaldt sidemandslæsning, inden artiklerne bliver lagt på, men først egentlig korrektur efterfølgende. Derfor kan det smutte, og det kommer det til igen. Vi tillader os også at rette og forbedre på webhistorier i løbet af dagen ved for eksempel at tilføje links eller citater og rette formuleringer samt slå og stavefejl etc. Vi ser det at skrive til webben som en dynamisk proces.

Med venlig hilsen

Jakob Elkjær, ansvarshavende redaktør

Fremhævet af Journalisten