Google-chef: Medierne bør udnytte de digitale værktøjer

Googles europæiske kommunikationsdirektør opfordrer de danske medier til at se ud over landets grænser, hvis de vil tjene penge.
01.05.2012 · 09:00

Googles europæiske kommunikationsdirektør opfordrer de danske medier til at se ud over landets grænser, hvis de vil tjene penge.

Medierne skal være bedre til at udnytte internettet, og mulighederne det tilbyder.
Det siger Googles kommunikationsdirektør for Europa, Mellemøsten og Afrika, Peter Barron, til Mediawatch.

»På bare 20 år er medielandskabet ændret totalt. Ofte hører man meget pessimisme, når det gælder nutidens journalistik og ikke mindst inden for dagbladene. Men hvis man træder et skridt tilbage og tænker på alle de redskaber, som er kommet i løbet af den tid, så er der i dag virkelig enorme muligheder for journalister for at bedrive god journalistik,« siger Peter Barron, der tidligere har været redaktør på BBC's Newsnight-program.

Englænderen var i Danmark for at tale ved Information og DONA's Nyhedshacker 2012-konference, hvor Anders Pedersen løb med førstepræmien.

»De digitale værktøjer kan bruges til at løsne tingene op. Folk taler om, hvor dyrt det er at lave undersøgende journalistik, og det er også rigtigt. Men hvis nyhedsorganisationer kan bruge digitale medier til at lave noget af rugbrødsjournalistikken, så ressourcerne kan kanaliseres over på kvalitetsjournalistikken, så bør de gøre det«

Google-chefen mener, de danske medier bør satse på udlandet.

»Hvor danske medier tidligere har været begrænset til Danmark og måske kun til lokale steder i Danmark, så har også danske medier i dag muligheden for at sprede forretningen ud og levere nyheder til udlandet, hvad enten det er på dansk, eller hvis det bliver oversat til andre sprog. F.eks. er der mange flere oversættelsesmuligheder i dag, og derfor er det ikke umuligt for danske medier at blive læst og værdsat i udlandet. ,« siger Peter Barron til Mediawatch.

Kommentar

Seneste jobopslag

Kommunikationschef

Gribskov Kommune
Ansøgningsfrist: 13.01

Journalist til digitalt fagmedie i vækst

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 04.01

Reporter til DR Nyheder på Messenger

DR
Ansøgningsfrist: 07.01

Digital Storyteller

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 17.12

Kommunikationsmedarbejder/ journalist til Danske Erhvervsakademier

Danske Erhvervsakademier
Ansøgningsfrist: 20.01

Ugeskrift for Læger søger erfaren og ambitiøs journalist

Lægeforeningen
Ansøgningsfrist: 07.01

Bliv pressekonsulent på Københavns Professionshøjskole

Københavns Professionshøjskole
Ansøgningsfrist: 21.12

Initiativrig presserådgiver til Ejendomsforeningen Danmark

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 06.01

Områdechef for Forskning og Viden på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 02.01

SoMe-stærk kommunikatør med talent for video

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 02.01

Fordelingsansvarlig til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 10.01

Egnsredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 12.12

Erhvervsjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 12.12

Content specialist

Zoologisk Have København
Ansøgningsfrist: 13.01

Bladredaktør søges til barselsvikariat

Astma-Allergi Danmark
Ansøgningsfrist: 02.01

Journalist

SOS International
Ansøgningsfrist: 14.12

Samvirke søger Danmarks bedste madredaktør

COOP
Ansøgningsfrist: 28.12

P3 Nyheder søger nyhedsvært

DR
Ansøgningsfrist: 14.12

Presse- og kommunikationsrådgiver til Finans Danmark

Finans Danmark
Ansøgningsfrist: 13.12

Pressechef til Finans Danmark

Finans Danmark
Ansøgningsfrist: 13.12

Vi søger en erfaren kommunikationskonsulent

GULDBORGSUND KOMMUNE
Ansøgningsfrist: 12.12