Google-chef: Medierne bør udnytte de digitale værktøjer

Googles europæiske kommunikationsdirektør opfordrer de danske medier til at se ud over landets grænser, hvis de vil tjene penge.
01.05.2012 · 09:00

Googles europæiske kommunikationsdirektør opfordrer de danske medier til at se ud over landets grænser, hvis de vil tjene penge.

Medierne skal være bedre til at udnytte internettet, og mulighederne det tilbyder.
Det siger Googles kommunikationsdirektør for Europa, Mellemøsten og Afrika, Peter Barron, til Mediawatch.

»På bare 20 år er medielandskabet ændret totalt. Ofte hører man meget pessimisme, når det gælder nutidens journalistik og ikke mindst inden for dagbladene. Men hvis man træder et skridt tilbage og tænker på alle de redskaber, som er kommet i løbet af den tid, så er der i dag virkelig enorme muligheder for journalister for at bedrive god journalistik,« siger Peter Barron, der tidligere har været redaktør på BBC's Newsnight-program.

Englænderen var i Danmark for at tale ved Information og DONA's Nyhedshacker 2012-konference, hvor Anders Pedersen løb med førstepræmien.

»De digitale værktøjer kan bruges til at løsne tingene op. Folk taler om, hvor dyrt det er at lave undersøgende journalistik, og det er også rigtigt. Men hvis nyhedsorganisationer kan bruge digitale medier til at lave noget af rugbrødsjournalistikken, så ressourcerne kan kanaliseres over på kvalitetsjournalistikken, så bør de gøre det«

Google-chefen mener, de danske medier bør satse på udlandet.

»Hvor danske medier tidligere har været begrænset til Danmark og måske kun til lokale steder i Danmark, så har også danske medier i dag muligheden for at sprede forretningen ud og levere nyheder til udlandet, hvad enten det er på dansk, eller hvis det bliver oversat til andre sprog. F.eks. er der mange flere oversættelsesmuligheder i dag, og derfor er det ikke umuligt for danske medier at blive læst og værdsat i udlandet. ,« siger Peter Barron til Mediawatch.

Kommentar

Seneste jobopslag

Studentermedhjælp til presse, web & kommunikation

Roskilde Kommune
Ansøgningsfrist: 22.06

DELUCA DOKUMENTARisten søger tilrettelægger

DELUCA DOKUMENTARisten
Ansøgningsfrist: 22.06

Webredaktør til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 28.06

PRINTREDIGERENDE - PRINTCENTRALEN ESBJERG

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 29.06

Webskribent til TV 2 Vejret

TV 2
Ansøgningsfrist: 25.06

Visuel historiefortæller der vil ændre verden

Oxfam IBIS
Ansøgningsfrist: 24.06

Læger uden Grænser søger en erfaren Social Media medarbejder

Læger uden Grænser
Ansøgningsfrist: 25.06

Digital journalist til SoMe

Udenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 25.06

Presse- og kommunikationsrådgiver til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 21.06

Pressechef til Ledernes Hovedorganisation

Ledernes Hovedorganisation
Ansøgningsfrist: 01.08

DR Nyheder søger freelancejournalister

DR
Ansøgningsfrist: 20.06

Pressemedarbejder til Dansk Sygeplejeråd

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 22.06

Presse- og kommunikationsmedarbejder til HK HANDEL

HK Handel
Ansøgningsfrist: 24.06

Tandlægebladet søger journalist

Tandlægeforeningen
Ansøgningsfrist: 18.06

Dagsordensættende pressekonsulent

HK Privat
Ansøgningsfrist: 21.06

Corporate Visual Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 20.06

LEDENDE REDAKTØR TIL VICE.COM

VICE Danmark
Ansøgningsfrist: 19.06