Retsdokumenter fra USA viser, at den amerikanske søgemaskine Google i årevis skulle have snydt udgivere med annoncefinansierede hjemmesider og apps for op til 40 pct. af indtjeningen.
Det skriver Politiken på baggrund af en artikel i Wall Street Journal.
I perioden 2010 til 2019 skulle Google ved hjælp af hemmelige programmer have fiflet med annoncesalget for udvalgte udgivere, der finansierer hjemmesider og apps gennem annoncekroner, for op til 40 pct. af deres indtjening.
Wall Street Journal har set dokumenter fremlagt i en amerikansk retssal, der omfatter mails sendt mellem Googles ansatte. Her fremgår det, at mens salget for nogle virksomheder blev bremset, blev annoncepriserne sat op for købere.
Differencen mellem den lavere pris, som udgiverne troede, deres annoncer blev solgt for, og den højere pris, annoncekøberne betalte, skulle ifølge Wall Street Journal være strøget direkte i Googles lommer.
Ifølge Google bør sagen afvises, fordi den er baseret på ”unøjagtigheder”.