search

Gode redaktører søges

En ny pris skal hædre de dygtige chefer i mediebranchen. Men med 12 dage til fristen er nul ledere indstillet af deres egne medarbejdere. »Der er alt for lidt fokus på ledelse i mediebranchen,« mener stifter Janne Aagaard

Det er ikke, fordi det skorter på priser i mediebranchen. Som Journalisten kunne fortælle i december, har vi 121 af slagsen.

Alligevel har Janne Aagaard og Jan Kristensen – begge tidligere redaktører – stiftet en ny pris, som skal hædre mediebranchens bedste bosser. Årets Redaktør kåres på Redaktørernes Døgn i Svendborg.

Fristen er 18. marts – altså om tolv dage. Der er kommet en håndfuld indstillinger til prisen, men indtil videre er der ingen redaktører, der er blevet indstillet af deres nuværende medarbejdere, oplyser stifterne.

Det vil Janne Aagaard meget gerne lave om på.

»Vi vil meget gerne have, at medarbejderne indstiller den gode chef. Vi har stiftet prisen, fordi vi synes, der er alt for lidt fokus på ledelse i mediebranchen. Der er for mange af os, der har været redaktører uden først at få noget uddannelse eller fokus på, hvad god ledelse er. I mange år har det været sådan, at hvis du var en rigtig god journalist, så blev du redaktør,« siger hun.

Kan få de ukendte chefer frem i lyset

Hvis jeg sidder ude i branchen, hvad skal der så til, for at jeg skal indstille min chef?

»Det kan være, din leder er en god sparringspartner i forhold til det journalistiske, det kan være en ansvarshavende redaktør, der gør medarbejderne stolte, pejler skibet i land eller sørger for at det finansielle grundlag er på plads. Vi har også allerede fået et bud på en innovativ leder, der har leveret nytænkning. Eller det kan være en chef med et socialt ansigt. Vi har ikke meget fokus på CSR i vores branche, selv om udbrændthed og stress er et stort problem. Måske skal du indstille en leder, der har gjort en stor indsats for at fastholde en medarbejder efter sygdom.«

»De indstillinger, vi allerede har fået, er vidt forskellige. Vi har ikke nødvendigvis et ønske om at hædre en chefredaktør, der er kendt af alle – vi vil gøre opmærksom på alle de roller, man som redaktør har, og måske få nogle redaktører frem i lyset, som vi ikke kender. Der er også mange andre måder at være den gode chef end den klassiske journalistiske tilgang,« siger Janne Aagaard.

Mediebranchen har masser af priser i forvejen. Hvorfor er der brug for en mere?

»Vi har endnu ikke kunnet finde en pris, som hædrer den gode redaktør. Det er ikke, fordi det er dårligt, at der er mange priser til at hylde faget, men vi kan ikke se, at man priser god ledelse og redaktionel styring.«

Vinderen af Årets Redaktør udpeges af en jury. Mette Bock, folketingsmedlem for Liberal Alliance og tidligere programdirektør i DR, er formand. I juryen sidder også tidl. topchef i Metro og TV 2 Per Mikael Jensen, konsulent Ulla Bechsgaard, samt centerleder og professor ved SDU Peter Bro.

Fundatsen for prisen lyder:

Prisen går til en redaktør med ledelsesansvar, som har udmærket sig ved en inspirerende og forbilledlig udøvelse af redaktørjobbet det seneste år. Juryen vurderer de etiske, faglige og kommercielle udfordringer, som kandidaten som leder har stået over for og har håndteret. Derudover vurderer juryen kandidatens evne til redaktionel og/eller kommerciel nyskabelse i sine medier.

Du kan indstille din redaktør her.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen