search

Giv mig Berlingske Tidende

Berlingske.dk mangler en sportsprofil. Jeg savner sport på Berlingske Tidendes online-udgave.

Berlingske.dk mangler en sportsprofil. Jeg savner sport på Berlingske Tidendes online-udgave. Ved godt, den både i princippet, reelt og som integreret offensiv er at finde på portalen, men alligevel.

Ingen tvivl om, at Sporten.dk, som trafiktallene underbygger, har bidt sig fast i brugernes bevidsthed, selv om der eksempelvis på kommentatorfronten godt nok er langt mellem opdateringsfrekvensen. Da jeg selv og ofte bruger Sporten.dk i citatsammenhæng, forvirrer det mig, og og sikkert også mine læsere, hvorfra historierne har deres oprindelse. Om de stammer fra B.T. eller Berlingske Tidende – eller Sporten.dk.

Noterer mig ligeledes, at man er begyndte at differentiere stoffet på papir, og det synes jeg er en rigtig god idé, ikke mindst for Berlingske-læsere. Men online mangler jeg identifikation i forhold til aviserne. Savner tilhørsforhold. Akkurat som spn.dk i JP-sammenhæng. Det fungerer i min optik ganske enkelt ikke. Der forefindes givetvis en vis brancheempiri og økonomisk belæg for sammensmeltningen af Berlingske og B.T.s sportsredaktioner. En synergibeslutning, som på overfladen tager sig helt rigtig ud.

Som tilstræbt almindelig medieforbruger og ud fra en helt og aldeles personlig og følelsesmæssig opfattelse fungerer Sporten.dk ikke som brobygger mellem Berlingske og B.T. Den går efter trafikken, fair nok, og ender måske endda ufrivilligt som indædt og daglig kombattant med Ekstra Bladets onlinesport. Ikke noget forgjort i den mission, for den konkurrence lever og har det i sig selv godt på de branchevilkår, der nu engang gælder for infight på hurtigt og serveringsklart sportsstof på nettet. Det har bare ikke det fjerneste med Berlingske Tidende at gøre, og det er synd.

Jeg vil læse Berlingske Tidendes reportere, jeg vil læse Berlingske Tidendes klummer og kommentarer, jeg vil identificere mig med Berlingske Tidende – også på nettet. I det grafiske og redaktionelle univers, Berlingske agerer og reflekterer i. Det kan godt være, at både Sporten.dk og spn.dk ligger i overhalingsbanen i nettrafikken og langt hen ad vejen i virkeligheden kan klare sig som selvstændige sportssites. Fri mig blot fra at blive jaget derover inde fra Berlingske.dk.

Når jeg læser Poul Høi eller Mads Kastrup, en baggrundshistorie på Spindulla eller en politisk analyse af Thomas Larsen, vil jeg pinedød blive i samme univers, til nøds Business.dk, når jeg også skal have min sportsdosis med i pakken. I en uoverlagt håndbevægelse vil jeg ikke med et klik kastes over i barmen på en flok halvnøgne hunulve i en kalender fra FC Midtjylland eller de fem smækreste tennisspillere på scenen lige nu på Sporten.dk. Det vil jeg så gerne i andre, selektive sammenhænge 🙂

Som professionel udøver i branchen er jeg helt med på forandrings- og omstillingsevnens nødvendighed. Også hvis man vil med på vognen, og det vil man i sagens natur som toneangivende medievirksomhed. Dynamik og fremsyn, Facebook og Twitter, nettets hæsblæsende uforudsigelighed prædiker konstant tilpasning og satsning. Og samtidig økonomisk mådehold eller den på overfladen offensive men indadvendte defensive synergi.

Men hvis man også vil fastholde en vis position i det traditionelle nyhedsbillede, fastholde sin rolle som såkaldt troværdig omnibus-udgiver, selv om tiden tilsiger nichen, spiller sport efter min bedste overbevisning en væsentlig rolle i den del af paraplyen. En identitet og et tilhørsforhold, man også bør pleje online ved at holde fast i takten, tonen og indsigten i egen uforfalsket indpakning.

Så giv mig Berlingske Tidende og -.dk. Med sport…

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen