search

Gitte Tækker: »Jeg tror ikke, det går så godt i mime-branchen«

TIL CITAT: Gitte Tækker har forladt DR efter 17 år og er startet i produktionsselskabet Heartland.

Til Citat – I serien Til Citat møder Journalisten en kollega og stiller tre spørgsmål: Hvorfor blev du x? Hvad er den største udfordring, branchen står over for? Og hvad er løsningen?

Hvordan fandt du ud af, at du ville være journalist?
Jeg boede i en etværelses lejlighed med Mikkel Hertz og Michael Klint. De gik på Journalisthøjskolen. Jeg gik på Århus Teaterakademi og ville være mimiker. Jeg forsøgte at overbevise dem om, at ord var overflødige, så jeg mimede for dem hver dag, når jeg kom hjem. En dag tog de ansøgningspapirerne til Journalisthøjskolen med hjem, og i ren trods udfyldte jeg ansøgningen og tog prøven. Og kom ind. Det er jeg fandme glad for i dag. Jeg tror ikke, det går så godt i mime-branchen.

Hvad ville du lave, hvis du ikke lavede tv?
Så var jeg nok blevet smykkedesigner. Det kribler i mig, hver gang jeg træder ind på et smykkeværksted og ser, hvad man kan skabe med hænderne. Min mor lavede smykker, og jeg er vokset op i et meget kreativt hjem. Min far havde et væveri, så design var en del af vores hverdag. Så hvis jeg skulle have valgt en anden vej, skulle det have været noget med hænderne.

Du har været i DR i 17 år. Hvorfor skiftede du til Heartland?
Det var rigtig svært at beslutte. De sidste år har været mind-blowing på DR. Det skete, da vi fik lov til at rykke TV Avisen og relancere hele primetime. Vi fik programmer i fladen, som gav mening for seerne og fik danskerne til at debattere. DR tordnede pludselig frem på alle parametre, hvilket ingen medieforskere havde troet kunne ske for en hovedkanal. Men da Merete (Mortensen, tidl. direktør på Metronome, red.) spurgte mig, om jeg ville være med til at starte et nyt tv-produktionsselskab, tænkte jeg, at det var den helt rigtige mulighed for at prøve noget nyt og bygge et selskab op fra bunden sammen med hende. Merete er en enormt dygtig direktør, og det her er en enestående mulighed for at skabe noget nyt, hvor jeg kan gøre brug af alt det, jeg kan som tidligere broadcaster og faktaredaktør. Og det er det helt rigtige tidspunkt at gøre det på, fordi der er så stor efterspørgsel på faktaprogrammer.

Vil I gerne levere til DR?
Ja, hellere end gerne. Det står højt på ønskelisten. Vi har allerede været med i en større pitchrunde til DR1.

Var alt bare sjovt på DR?
Det var knap så sjovt, da hele vores redaktørgruppe blev splittet i atomer midt i “festen”, og min fantastiske kanalchef og planchef gik til TV 2. Det var en hård skilsmisse. Og selvfølgelig har der også programmæssigt været ting, der gik galt i relanceringen. Men når man skal relancere en stor kanal, skal man vise mod. Når man viser mod, fejler man også nogle gange. Så skal man være stor nok til at ryste pelsen og komme videre. Da jeg tog ’Mit publikum’, var det bare en dummy. Det kunne have gået fuldstændigt galt, men vi endte med at udvikle noget super originalt indhold. Så jeg har heldigvis fået lov til at tage masser af chancer i DR.

Før var du køber, nu skal du være sælger – hvordan er det rolleskift for dig?
Det er en kæmpe forskel. Nu skal jeg sidde på den modsatte side af bordet og levere det originale indhold, som broadcasterne efterspørger. Det handler i høj grad om at forstå deres behov. Det mener jeg, at jeg har en god forudsætning for at spørge ind til, fordi jeg har siddet på deres side af bordet i så mange år. Jeg ved, hvor vigtigt det er, at man rammer deres programstrategi. Så jeg har været rigtig spændt på at komme i gang.

Hvad synes du om dansk tv i dag?
Det har et enormt højt niveau. Det står jo midt i en fest. Der er aldrig blevet produceret og efterspurgt så meget tv herhjemme som nu, så det har faktisk aldrig været sjovere at være i branchen. Der er måske lidt langt imellem ’kapow’-oplevelserne, men sidste år var det for eksempel DR1’s ’Mit publikum’. Det blev i den grad en tv-darling. I efteråret var det ’Gift ved første blik’ på DR3. Fælles for de to programmer er, at de er mega originale, stærkt formaterede og har en høj grad af autenticitet. Det er sådan noget tv, man drømmer om at opfinde igen. Jeg bliver så glad i min tv-milt, når jeg ser sådan noget.

Hvilken form for tv vil I lave på Heartland?
Vi vil lave faktaprogrammer – ikke store underholdnings- og quizshows. Vores spænd går fra livsstilsprogrammer, funny factual-programmer a la ’Gintberg på Kanten’ til de journalistiske debatskabende serier og events. Det er der, vi vil specialisere os. Det er der ikke mange, der gør. De fleste vil lave det hele. Men vi har ikke ambitioner om at vokse os kæmpestore. Så risikerer vi, at det bliver for meget tv-fabrik. Du kommer for langt væk fra produktionerne. Vi har som ambition at være tæt på vores produktioner.

Hvad er den største udfordring, branchen står over for?
Det er fornyelse og kreativitet. Hvordan bliver man ved med at sikre det? Seerne vil have originale programmer, hvor autenticiteten er til stede. Det skal være ægte, og man vil ikke gå i andres fodspor. Man vil være ’first mover’.

Hvad er løsningen?
Jeg tror, anerkendelse er nøgleordet. Det er ikke et spørgsmål om penge, for det bliver du ikke mere kreativ af, men det er et spørgsmål om konstant feedback og om at give plads til møder ude af kontoret, hvor der bare udveksles ideer for eksempel. Derudover tror jeg på teams. Det er også det, der har drevet mig igennem min karriere. Teams, der har en stærk og klar mission med det, de laver. Hvis man er så heldig at opleve det, har man mulighed for at skabe noget helt unikt. Det kan du ikke alene.

[[nid:31141]]
Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen