Giese gider ikke være Google-robot for skoleelever – Mistrati vil gerne

"Hvordan er det at være journalist?" og "hvordan forløber uddannelsen?" Sådan lyder et par af de spørgsmål, jeg indimellem får fra skoleelever. Politikens Ditte Giese får mange flere og orker dem ikke rigtigt. Miki Mistrati synes bare, det er fedt:  ”Det tager vildt lang tid, men jeg svarer på alt”
  • Jesper Nørgaard Sørensen / Ritzau Scanpix
    ”Hvordan er det at være journalist?” og ”hvad synes du om journalistik?”. Sådan lyder et par af de mange spørgsmål fra landets skolelever, som Journalistens redaktion har modtaget.
02.02.2018 · 12:43

”Hvordan er det at være journalist?” ”Hvad synes du om journalistik?” ”Hvordan forløber uddannelsen?” ”Hvad er lønforholdene?” ”Hvad mener du om presseetik?”

Sådan lyder nogle af de spørgsmål, jeg som reporter på Journalisten de seneste år har fået fra skoleelever i landets 9. og 10. klasser.

De spørger typisk i forbindelse med den såkaldte OSO-opgave, hvor de har valgt at skrive om det at være journalist. Og nu er det vist OSO-sæson igen – det mærkes så småt i mailbakkerne her på redaktionen.

Men andre er mere ramt end os. I et opråb til landets skolelærere skriver Politikens debatredaktør Ditte Giese i dag, at hun i disse dage bliver kimet ned af skoleelever. Hele 27 skolepiger har kontaktet hende, primært fordi de skriver om feminisme.

”Jeg er glad for, at feminisme er hot hos de unge. Problemet er bare, at disse elever spørger i øst og vest og aldrig selv har forsøgt at tilegne sig viden først. De vil bare gerne have deres research serveret af mig. Det er nemlig nemt. Faktisk skal jeg helst lave deres lektier for dem,” skriver hun.

Mistrati: Forbandet vigtigt at svare dem

Anderledes positivt forholder journalist Miki Mistratis sig til de mange spørgsmål fra skoleelever, som han får.

”Jeg får flere gange om ugen henvendelser fra elever på skoler over hele verden. De stiller ofte mange og meget tekniske spørgsmål. Det tager vildt lang tid, men jeg svarer på alt,” siger Miki Mistrati til Journalisten.

Spørgsmålene til ham handler typisk om chokoladeproduktion og børnearbejde, som han har lavet tv-dokumentarer om. Han gætter på, at han gennem årene har fået over 2.500 af den slags henvendelser fra skoleelever.

”Selvfølgelig kunne de godt have googlet sig til svaret på nogle af spørgsmålene. Men jeg synes bare, det er sindssygt fedt, at nogen interesserer sig for det, jeg laver. Og jeg synes, det er forbandet vigtigt at svare dem,” siger Miki Mistrati.

Et opkald tikker ind...

Mens jeg taler med Miki Mistrati, får jeg et andet opkald ind på telefonen. Det viser sig at være fra en skoleelev, som gerne vil interviewe mig om sociale medier.

”Bruger du sociale medier?” spørger hun blandt andet. Jeg svarer beredvilligt og forklarer, hvordan jeg mest bruger Twitter som et journalistisk arbejdsredskab, mens jeg omvendt bruger Instagram mere privat.

Hendes næste spørgsmål lyder: ”Hvad synes du om børn og unges adfærd på sociale medier, hvor de deler nøgenbilleder osv.?”

Her bliver jeg lidt forvirret og spørger, hvorfor hun egentlig har valgt at spørge lige netop mig om det. Det er ikke noget, jeg har skrevet om eller ytret en holdning til tidligere.

”Jamen det er bare helt tilfældigt. Vi spørger alle mulige tilfældige,” svarer hun.

Kommentar

02/02/2018 - 14:04

Ulrik Baltzer

”Jeg får flere gange om ugen henvendelser fra elever på skoler over hele verden. De stiller ofte mange og meget tekniske spørgsmål. Det tager vildt lang tid, men jeg svarer på alt,” siger Miki Mistrati til Journalisten.

Respekt! Jeg er sikker på, at det betyder rigtig meget for de unge at få svar på de spørgsmål, de stiller, selvom de for en trænet journalist til tider kan virke uinformerede.

Journalisten, var det noget at deklarere de her artikler på en anden måde? Fx med en trompet. Det er lidt forvirrende, at reporteren bruger jegform, bedst som jeg tror, at jeg er i gang med at læse en nyhed. Jeg troede faktisk til at starte med, at det her var et indlæg fra Ditte Gieses hånd.

02/02/2018 - 14:19

Kerstin Bruun-Hansen

Hej Ulrik,

Point taken, du har ret. Vi grubler lige over en løsning :-)

Mvh.
Kerstin, Journalisten

02/02/2018 - 15:09

Ditte Giese

Miki Mistrati er et forbilledligt rummeligt journalistmenneske. Tænk at blive kontaktet af hele 2500 skolebørn fra alle verdens lande og alligevel havde tiden til at svare hver enkelt. Jeg er sgu imponeret

02/02/2018 - 15:52

Aslak Gottlieb

Selvfølgelig skal voksne som et grundprincip svare, når børn spørger dem om noget. Det gør jeg altid og jeg får en del elev-henvendelser på mobilen, mail og Messenger. Det kan være, at jeg svarer: Find selv ud af det og det. Men jeg hjælper dem da altid videre i deres research. De skal have oplevelsen af, at der er rigtige mennesker i mediebranchen, som faktisk er tilgængelige og åbne for dialog. Ellers skider vi i egen rede. Og de unge mister ævret. Ditte Giese giver i øvrigt selv svaret på, hvorfor eleverne vil tale med levende kilder, når hun i Politiken skriver: "Unge mennesker har aldrig været omgivet af så meget fastfood-viden, falske nyheder og rullende opdateringer som i disse år". Det skal vi selvfælgelig imødekomme. Men hendes opsang til lærerne om fx at læse elevernes spørgsmål igennem først er meget relevant, for selvfølgelig skal eleverne hjælpes til at være ordentligt forberedte, inden de ringer en kilde op. Det skal journalister og journaliststuderende i øvrigt også ...

03/02/2018 - 01:17

Kasper Kopping

Jeg har også altid svaret på næsten alt, jeg er blevet kontaktet om og præsenteret for af skoleelever, selv om det for det meste - som teksten beskriver det - er noget generelle og ikke-gennemtænkte spørgsmål, man får stillet.
Men helt ærligt - er det så ikke netop vores opgave som journalister dels at svare og være et godt eksempel, men samtidig svare på en konstruktiv og udførligt måde, som indirekte "uddanner" de unge til at spørge endnu bedre og mere konkret næste gang?
Jeg har altid set det som en slags pligt som journalist at svare på de unges spørgsmål. Især fordi jeg gennem mange år var på SE og HØR, hvor vi selv kæmpede for at udtalelser og kilder i tale.
Det ville være en anelse ironisk dagligt at bede til de højere magter for at få bare en enkelt udtalelse eller bekræftelse fra en kilde i hus, hvis man så personligt nægtede at respondere, når man selv blev kontaktet.

03/02/2018 - 16:15

Thomas Pallesen

Selvfølgelig skal man svare.

Jeg fik forleden en mail med en række spørgsmål fra en OSO-dreng, der gerne ville være "Sportsjournalist/Fodboldekspert/Kommentatorer".

Jeg svarede:

"Hej NN

Tak for din mail. En vigtig del af arbejdet som journalist - ikke mindst som sportsjournalist - er at interviewe folk. Og du kan sikkert heller ikke forestille dig, at man bare kan skrive til Bendner eller andre sportsfolk og så håbe, at de bare svarer på spørgsmålene.

Jeg vil foreslå, at du først prøver at finde nogle af svarene på dine spørgsmål på nettet - og gerne skriver første del af din opgave. Hvis der derefter er mere, du vil have svar på, er du velkommen til at ringe til mig / skrive og aftale tid for et interview.

mvh. Thomas

Jeg har endnu ikke hørt fra eleven.

03/02/2018 - 16:19

Thomas Pallesen

Og i øvrigt har jeg gennem årene talt med adskillige OSO-elever, og det er næsten altid sjovt. Især hvis man er så heldig, at de selv møder op og interviewer. Skønt at møde disse søde unge mennesker!

03/02/2018 - 19:10

Torsten Hvas

Det er selvsamme madamme, der spammer Twitter når hun ikke kan finde ud af bruge sin socialmedia rangle. Hvorfor er mine beskeder grønne og røde. Kære elever I er sgu nok bedre tjent med at få hjælp fra anden side.

04/02/2018 - 18:30

Annegrethe Rasmussen

Jeg er også imponeret over Miki. Jeg får mellem 5-15 henvendelser, hver gang det er "store opgave tid" fordi relativt mange skoleelever skriver opgave om USA, amerikansk sundhedsreform, valgsystem, retssystem (særligt dødsstraffens anvendelse og den skæve fordeling af racer i fængslerne synes at interessere danske elever), overvægt, mmisbrug af opioider og den slags. Jeg ligger nok midt imellem Miki og Ditte i den forstand, at jeg svarer alle og er ret venlig (synes jeg selv!) men jeg opfordrer dem altid til at google og researche mere. Og så stikker jeg dem en liste, jeg har liggende til formålet med links til gode tænketanke og amerikanske online medier, der er gratis tilgængelige.

04/02/2018 - 18:34

Michael Martensen

En idé er at lave et bemandet lokale, hvor DJ kan tage imod skoleklasser og her give svar i et lokale og omgivelser, der lugter langt væk af alt det gods vi har at byde på.
Jeg har ikke kæmpetiltro til de nye generationer - så et sådant initiativ ville ikke være så ringe..
https://www.facebook.com/groups/uof78/permalink/553921631609880/

10/02/2018 - 23:53

Anne M. Sørensen

Jeg får også en del af disse henvendelser på mail om mit gebet, Latinamerika. Jeg svarer altid, Men jeg må give Ditte ret i, at der virkelig er mange, der overhovedet ikke har sat sig ind i noget overhovedet, f.eks. de tre poder, der ville skrive om fredsprocessen i Colombia og havde 40 spørgsmål, hvoraf det første løs: Hvem er parterne i fredsprocessen?

11/02/2018 - 13:25

Minna Skau

Det forekommer mig efter det beskrevne, at der er lidt forskel på “kvaliteten” af de spørgsmål, Ditte og Miki beskriver. Men jeg synes nu ikke, det er så svært at lande en balance, så man undgår at bruge tid på spredehaglsspørgsmål, og man samtidig respekterer og hjælper eleverne. Når jeg får den slags ekstremt åbne spørgsmål, beder jeg ganske enkelt om nogle mere konkrete spørgsmål. Jeg vil gerne hjælpe, men hvis de faktisk er interesserede i faget, må første skridt være at lære dem, at “hvordan er det at være journalist” ikke er et godt spørgsmål. Det kan man godt skrive på en ordentlig måde - og så tager jeg gerne de lidt mere fokuserede spørgsmål, hvis der dukker en nummer to mail op.

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent til udvikling og implementering

Region Nordjylland
Ansøgningsfrist: 10.06

Skatteministeriet søger intranetredaktør

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 10.06

Content Manager til Gyldendal Forlag

GYLDENDAL
Ansøgningsfrist: 07.06

Enhedslistens folketingsgruppe søger presserådgiver

Enhedslisten
Ansøgningsfrist: 01.06

Pressemedarbejder til Det Tekniske Fakultet

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 30.05

Journalist med videoerfaring

Bolius Boligejernes Videncenter A/S
Ansøgningsfrist: 03.06

Pressemedarbejder til Borgmesterkontoret i Odense Kommune

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 10.06

Kommunikationsmedarbejder til Blå Kors Danmark (barselsvikariat)

Blå Kors Danmark
Ansøgningsfrist: 01.06

Herning Folkeblad søger magasin- og ugeavisjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 25.05

Sportsjournalist til Skive Folkeblad

Skive Folkeblad
Ansøgningsfrist: 28.05

Pressechef til Københavns Rådhus (barselsvikariat)

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 07.06

Erfaren presserådgiver søges til Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.06

Kommunikationskonsulent til MKB-Kommunikation, Aarhus Kommune

Aarhus Kommune
Ansøgningsfrist: 30.05

SKARP POLITISK REPORTER TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 23.05

Dygtig presse- og kommunikationsmedarbejder søges til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 03.06

Kommunikationsmedarbejder

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 22.05

Ambitiøs samfundsskribent med lyst til fordybelse

Zetland
Ansøgningsfrist: 28.05

Kommunikationsansvarlig til Ungdomsøen og SPEJDERNE

Ungdomsøen og SPEJDERNE
Ansøgningsfrist: 20.05

Skatteministeriet søger dynamisk og dagsordensættende pressechef

Skatteministeriet