Regionalaviserne høster ikke de store gevinster for videreudnyttelse, der kunne give luft i budgettet. Berlingskes stof har forkert deadline og interesserer ikke læserne, lyder det.
26 egenproducerede. 76 fra Ritzau. Og kun fem artikler fra moderkoncernen Berlingske Medias øvrige udgivelser i løbet af fem dage. Sådan er stofforbruget på indlandssiderne på JydskeVestkysten siden december 2007. Det viser en undersøgelse, Journalisten offentliggør i seneste nummer. Samme tendens ses i Fyens Stiftstidende og Nordjyske Stiftstidende.
Det manglende genbrug får medieforsker ved RUC Mark Blach-Ørsten til at hejse advarselsflaget over for de tre regionalaviser.
»Hvis de overhovedet skal have noget at udkomme med, bliver de nødt til at dele materiale internt i koncernerne. Det vil kunne spare dem en del penge at genbruge stof,« siger han til Journalisten.
Forskellig deadline er ifølge JydskeVestkystens chefredaktør Peter Orry den væsentligste årsag til den lille videreudnyttelse.
»Vi ville faktisk gerne bringe flere Berlingske-nyhedshistorier, og kan vi få en Berlingske-historie, tager vi hellere den i stedet for en Ritzau-historie,« siger han.
Århus Stiftstidende, som er en del af Midtjyske Medier under Berlingske Media, er til dels hoppet på genbrugsvognen og udnytter lokale historier fra Randers Amts Avis. Men Berlingskes stof skal man kigge langt efter. Ifølge chefredaktør Dorthe Carlsen ønsker læserne ikke Berlingske Tidendes stofudvalg.
»Vi ved fra fokusgrupper, at vores læsere ikke efterspørger lands- og internationale historier, men foretrækker de lokale historier,« siger Dorthe Carlsen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.