search

Gammelt venskab gav Nordvestnyt Helveg-historie

Det blev Holbæk-avisen Nordvestnyt, der breakede den nye udviklingsministers afgang fra GGGI. Chefredaktøren er en god ven af Helveg-familien, og nyheden faldt under en uformel snak. Han afviser, at interviewet blev ukritisk

Den lille Holbæk-avis Nordvestnyt løb torsdag med noget af en solohistorie. Nyheden om, at den nye udviklingsminister, Rasmus Helveg Petersen (R), var trådt ud af GGGI's bestyrelse blev breaket her, hvorefter de store landsdækkende medier citerede og refererede lokalavisen.

Men hvordan gik det til, at Holbæk-avisen, som er en del af Sjællandske Medier, løb med historien?

»Jeg har en god kontakt til Rasmus. Jeg har kendt ham, siden han var en lille knægt, og han er opstillet i Holbæk. Vi snakker sammen med jævne mellemrum,« fortæller chefredaktør Mogens Flyvholm, som skrev artiklen.

Onsdag var en af de dage, hvor Mogens Flyvholm og Rasmus Helveg Petersen talte sammen, blandt andet om, hvordan han ville passe sin kreds, når nu han var blevet minister.

»Vi taler også om hele situationen i GGGI, fordi det er noget, der har optaget sindene meget, og så fortæller han, at han har truffet beslutningen om at forlade bestyrelsen, og at vi gerne må breake den.«

Og så blev den uformelle snak til et egentligt journalistisk interview, fortæller Mogens Flyvholm.

»Den var han med på. Jeg kunne jo ikke bare skrive det som en hyggesnak.«

Rasmus Helveg Petersen er selv uddannet journalist og har en baggrund som politisk reporter på Jyllands-Posten og Information og som lederskribent på det radikale Holbæk Amts Venstreblad, som efter en fusion blev til Nordvestnyt i 2011. Han stillede ikke nogen betingelser for selve interviewet, fortæller Mogens Flyvholm. Blot skulle historien gemmes til næste dag, så sydkoreanerne i GGGI kunne nå at godkende hans afløser. 

Selv om det er usædvanligt, at en lille avis har så stor en nyhed solo, ser chefredaktøren ikke noget mærkeligt i forløbet.

»Jeg var kredsformand for hans far, da han boede i Middelfart, og jeg har et personligt forhold til Rasmus. Det er ikke så mystifistisk.«

Var det svært at være kritisk over for ham, når du kender ham så godt?

»Hvis jeg skulle være ukritisk, skulle jeg lade være med at spørge ind til, om det var en nedprioritering af GGGI. Men jeg blev jo nødt til at spørge om det, og det accepterede han fuldt ud.«

Men du kunne vel godt have være mere kritisk og for eksempel boret i det faktum, at regeringen før har sagt, at det var vigtigt, at der sad en folkevalgt i bestyrelsen og ikke en embedsmand?

»Jeg havde ikke været opmærksom på, at det var et must for regeringen, at det er en folkevalgt, der sidder der,« indrømmer Mogens Flyvholm, som i stedet godtog ministerens forklaring om, at Danmark bortset fra Sydkorea var det eneste land, der havde en minister i bestyrelsen.

Du er vel glad for, at Nordvestnyt blev citeret af stort set alle landets medier?

»Jeg er ikke personligt glad for det, men jeg er glad for, at det blad, jeg er chefredaktør for, bliver citeret. Det giver stolthed på redaktionsgangen, at vi bliver citeret af Ekstra Bladet og TV2. Det siger sig selv, at det er med til at styrke moralen i et lille bladhus.«

Selv om Mogens Flyvholm selv går på pension til foråret, håber han, at Rasmus Helveg Petersen husker sit bagland og den avis, som han ifølge redaktøren stadig opfatter som en radikal avis. Så måske er det ikke sidste gang, han serverer gode historier for Nordvestnyt.

Kommentarer
12
Lars Andersen
29.11.13 14:48
Helt ærligt journalisten.dk -
Helt ærligt journalisten.dk - hvad fanden bilder I jer ind !?!?!?!?????
Og den kommentar behøver jeg FORHÅBENTLIG ikke at uddybe .....
Lars Andersen, fælles-TR på Sjællandske Medier
Fremhævet af Journalisten
Jens Nielsen
29.11.13 15:05
Hvad mener du?
Hvad mener du?
Fremhævet af Journalisten
Lisbeth Petersen
29.11.13 16:35
Tja. så bliver Lars Andersen
Tja. så bliver Lars Andersen alligevel nok nødt til at uddybe..
Men min tanke efter at have læst det, var, at det da er en besynderlig ikke-historie, skrevet på lige dele arrogance og uvidenhed.
Siden hvornår er det blevet en nyhed - og oven i købet en mistænkelig af slagsen - at der i en samtale mellem en journalist/redaktør og en kilde viser sig en nyhed ? Som først bliver fortalt i et medie, for derefter at blive taget op af en masse andre ??
Det er vel sådan set et af grundelementerne i faget journalistik. Eller det var det da engang….
I øvrigt er Nordvestnyt et regionalt dagblad. Og det er såmænd sket mange gange før i historien, at et ikke landsdækkende medie er først med en nyhed. Det burde ikke kunne komme bag på fagets aktører, og da slet ikke fagforeningens medier..
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
29.11.13 17:00
Kære Lisbeth

Kære Lisbeth

Vi skrev historien, fordi det er interessant, at et ikke-landsdækkende medie er først med sidste nyt i en løbende historie, der har national interesse, og derfor følges, dækkes og overvåges af "de stores" nyhedsmuskel.

Med venlig hilsen
Fremhævet af Journalisten
Lars Andersen
29.11.13 17:17
Det er fint, Øjvind - men
Det er fint, Øjvind - men drop lige jeres totale undren over, at en "lille" avis har en stor nyhed...... Det er lige præcis udtryk for arrogance og uvidenhed !!
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
29.11.13 17:27
Kære Lars

Kære Lars

Du kunne jo vælge at se det som anerkendelse.

Vi så at I havde historien. Ikke EB fx, der jo ellers har været nyhedsførende på GGGI.

I al respekt :-)

med venlig hilsen
Fremhævet af Journalisten
Ulrik Bachmann
29.11.13 23:04
Det sker også, at
Det sker også, at landsdækkende medier er først med en nyhed, som fortrinsvis er af lokal interesse. Også uden at journalisten.dk bemærker det. Med al respekt :-)
Fremhævet af Journalisten
Michael Martensen
30.11.13 07:17
Fint nok, at Journalisten
Fint nok, at Journalisten tager det her op - hvor jeg så kunne ønske mig et fagblad, der gik noget mere i dybden.
Tager de landssækkende medier i stigende grad lokale historier? Tager de landssækkende medier i faldende grad historier fra fagbladene? Hvordan fungerer nethistorierne i denne udvikling?
Det kunne også være spændende at se på, hvordan historierne oprindeligt har været præsenteret, hvor vi har hørt om at store historier i landsdækkende medier er fundet i en lokalavis notestof (ofte familietragedier) mens store lokale historier er blevet til en nethistorie.
Hvis journalistik skal blive til det, vi gerne vil opfattes som, skal der lidt flere faglige kalorier til.
I al respekt.
Fremhævet af Journalisten
DorteSB
02.12.13 09:56
"Selv om det er usædvanligt,
"Selv om det er usædvanligt, at en lille avis har så stor en nyhed solo"
Virkelig en selvfed københavner-kommentar. Som om der ikke bliver lavet store nyheder i lokalaviserne hver dag!!
Det sker jævnligt, at lokaltvalgte politikere vælger kun at udtale sig til deres lokale dagblad (Søren Gade, Birthe Rønn Hornbech med flere). Og HVER eneste gang vælger de store, landsdækkende at mistænkeliggøre det som store problemer (underforstået, at de "små" medier næppe er særligt kritiske) - hvorimod hvis det modsatte sker, så drejer det sig om "naturlig prioritering, for en minister/toppolitiker kan jo ikke have tid til alle". At de landsdækkende medieansatte er så snobbede, kan være svært at gøre noget ved. Men at vores eget fagblad også er det, er altså lidt for meget...
Fremhævet af Journalisten
Russel Marks
02.12.13 11:04
Man bliver lidt træt. Det er
Man bliver lidt træt. Det er åbentbart kun de store pesudo-landsdækkende medier, som kan lave nationale nyheder tilpas kritisk. suk
Fremhævet af Journalisten
Ulrik Baltzer
02.12.13 14:27
Tag det nu lige roligt engang
Tag det nu lige roligt engang. Der er ingen, der siger, at det kun er journalister på landsdækkende medier, der kan lave kritisk journalistik. Der er nogle folk her i kommentarsporet, der læser nyheden, som Fanden læser Bibelen.

Anders C. Østerby spørger journalisten, om det var svært at være kritisk over for en person, han har et tæt forhold til. Det er et ganske rimeligt spørgsmål at stille i den her forbindelse, uanset om journalisten arbejder for Nordvestnyt eller BT.

Der er nogle folk her i tråden, der gerne vil fornærmes, så det bliver de, selvom artiklen efter min opfattelse både er relevant og balanceret.

Jeg har kun en anke i den her sag, og det er, at så mange af de store medier glemte at linke til Nordvestnyt i deres citathistorier. Jeg kan godt blive lidt træt af, at de gerne placerer nyheden højt på deres sider, men (NB: I det Herrens år 2013) ikke kvitterer med et klikbart link tilbage til den oprindelige kilde.
Fremhævet af Journalisten
Knud Henriksen
03.12.13 11:42