Det kan godt være, at TV 2's hovedkanal lider. Men det er kun begyndelsen. Traditionelt broadcast-tv står foran en voldsom nedtur, skriver Financial Times.
2009 har ikke just været et jubelår for de traditionelle tv-stationer. Tværtimod. Og særligt i udlandet er nedturen foruroligende. Eller som Financial Times beskriver det i dag, så tegner 2009 til at blive det værste år i nyere tid.
Med andre ord er broadcast-tv inde i en alvorlig eksistentiel krise. Hovedproblemet er den enorme fragmentering af tv-forbruget, som sker lige nu som følge af de mange hundrede kabel-tv-kanaler, mobiltelefonernes fremvækst, YouTube og andre digitale tv-leverandører på nettet som Hulu.com.
Dertil kommer, at tv-optagere med indbygget harddisk gør det muligt at springe alle reklamer fuldstændigt over, hvorved tv-annoncemarkedet er blevet yderligere ramt.
Eller som det udtrykkes i Financial Times af en af News Corp.'s topchefer, Chase Carey, så varer det ikke længe, før mængden af tv-reklamer ikke vil være tilstrækkelig til at betale for alt indhold – og dermed alle regninger.
Alene i år ventes tv-annonceringen på verdensplan at gå 13 procent tilbage. Og nedturen vil fortsætte i de kommende år.
Traditionelt tv vil dog langt fra forsvinde, men den omfattende nedtur er en realitet og vil fortsætte i de kommende år.
Mere her: Television executives reach for reset button
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.