search

Går outsourcing ud over kvaliteten?

"Ved udlicitering er man nødt til at anvende meget faste layoutskabeloner. Det begrænser udfoldelsesmulighederne, giver færre overraskelser og færre kreative løsninger," skriver journalist og tidl. chefredaktør på Euroman Mads Lange

Egmont Magasiner udliciterer 70 procent af layout af deres ugeblade og magasiner til Vietnam. Herunder også layout af Euroman. Egmonts ledelse begrunder det med, at det ikke går ud over kvaliteten, og at de er nødt til det af økonomiske årsager.

Som tidligere chefredaktør gennem 12 år på Euroman blev jeg ringet op forleden af en journalist og spurgt, om det nu kunne passe. Og ud fra en faglig vurdering måtte jeg tilstå, at begge dele lyder højst usandsynligt. Derfor befandt jeg mig i P1's 'Mennesker og Medier' fredag den 21. august, hvor sagen blev diskuteret med Egmonts magasinchef og chefredaktør på Alt for Damerne, Tina Nikolaisen. Det meste foregik ganske civiliseret, men undervejs i debatten, da jeg bestred den økonomiske nødvendighed af besparelserne på Euroman, sagde Nikolaisen, at jeg talte mod bedre vidende.

Det bryder jeg mig ikke om at have siddende på mig. Så jeg gik hjem og checkede min dagbog, hvor jeg kan konstatere, at i mine sidste syv år med regnskabsaflæggelse – omfattende 2005-2011, dvs. syv år inklusive de onde år med finanskrise og annonceindtægter, der var styrtdykket – havde Euroman et positivt dækningsbidrag på i alt 37 mio. kr. Det er komfortabelt over 5 mio. kr. hvert år i gennemsnit. Da jeg forlod magasinet i sensommeren 2012, var økonomien i fremgang.

Der er ingen nøgletal, der har forandret sig væsentligt i negativ retning for Euromans vedkommende siden 2012, hverken oplag, læsertal, antallet af annoncer eller ansatte. Udviklingen går støt mod bedre konjunkturer til gavn for Euromans annonceomsætning. Finanskrisens værste år er drevet over, så der skal nok være positive dækningsbidrag fra 2012-14 på mindst 5 mio. kr. årligt (og hvis Nikolaisen kan dokumentere noget andet, så trækker jeg gerne i land). Det er rigeligt til at dække en redaktion som Euromans andel af organisationens administration. Og hvis det ikke er, så er Egmont Magasiner så dårligt drevet, at det snarere er i administrationen, man finder det største sparepotentiale.

Euroman giver overskud. Det er en lille økonomi, ingen tvivl om det. Men i de sidste ti-femten år, hvor oplag, læsertal og annonceomsætning er raslet ned i den danske printmedieverden, der er Euroman en af ret få undtagelser. Magasinet har klaret sig godt, det er vokset og har tjent penge. Hvordan kan det være?

For Egmont er der også andre fordele ved magasinet. Euromans digitale udvikling er i vækst, og det er der indlysende potentiale i. Brandet bidrager positivt til Egmonts image – i hvert fald hvis man skal bedømme ud fra, hvor ofte Euroman bliver nævnt, når Egmont præsenterer sig selv.
Så er der kvaliteten af layoutet. Hvis Egmont fyrer den ene af to dygtige erfarne magasingrafikere på Euroman, der er integreret i redaktionen, og udliciterer en stor del af layoutet, så vil det betyde en forringelse af magasinets visuelle kvalitet. At påstå andet er dumt og afslører uvidenhed om arbejdet på Euromans redaktion, og hvordan man laver magasiner i den amerikanske og britiske tradition i det hele taget.

Euromans layout har gennem årene været en stor styrke i konkurrencen med de mange konkurrerende magasiner, der er dukket op, har udfordret og er lukket igen. Ingen af disse konkurrenter satsede så ambitiøst på visuel kvalitet som Euroman, og den visuelle kvalitet har været et ofte omtalt plus i diverse læserundersøgelser.

Kvalitet i layoutet handler dels om, at redaktionen søger en sammensmeltning af historiernes sproglige og visuelle udtryk. Når layoutet er godt, så befrugter de hinanden. Det lykkes ikke altid, men man forsøger hver gang. Det arbejde forudsætter fuldt integrerede magasingrafikere, der er en del af redaktionen med indflydelse på processen. Fra idéerne opstår, ord og billeder bliver produceret, og til det færdige layout foreligger. Det er desværre sjældent i Danmark – vi har været et ugebladsland – men f.eks. i England og USA er de virkelig dygtige til magasinlayout og har 100 års erfaring med at udvikle det. Man kan også se disse kvaliteter i landenes andre printmedier, f.eks. aviserne.

Kvalitet i layoutet handler også om at opbygge et netværk af de bedste fotografer og illustratorer – for Euromans vedkommende over hele verden – og opbygge et samarbejde med dem, som de synes er sjovt. De rigtig dygtige gør det nemlig ikke for pengene, dertil har Euromans honorarer altid været for små. Dette arbejde varetager magasingrafikerne også.

I det hele taget handler Euromans brand om kvalitet. At lave økonomisk unødvendige besparelser, der går ud over kvaliteten, skader selvfølgelig brandet.

Og hvorfor er alt dette interessant? Det er det måske heller ikke. Egmont ejer Euroman og må gøre med magasinet, hvad de vil. Det skal man lige huske. Begrundelserne for besparelserne på Euroman er bare så fagligt vakkelvorne, at man ikke kan undgå at bemærke det.
Det er måske også meget sundt at debattere den visuelle kvalitet i vores medier, hvordan man styrker den i stedet for at svække den. Ved udlicitering er man nødt til at anvende meget faste layoutskabeloner. Det begrænser udfoldelsesmulighederne, giver færre overraskelser og færre kreative løsninger. Det går ud over kvaliteten af layoutet, uanset hvor dygtige grafikerne er i Vietnam.

Egmont er en erhvervsdrivende fond, der giver en del af overskuddet hvert år til danske børn. Det er vi mange, der bifalder. Det giver goodwill. Om man bifalder Egmonts udflytning af danske arbejdspladser i denne sammenhæng – til et firma i Vietnam etableret for Danida-penge – må folk gøre op med sig selv. Men imagemæssigt er der vist ikke mange fagfolk, der tror på, at det styrker Egmonts og Euromans brands. Det forekommer at være et selvmål. Det kunne man også have ladet indgå i sine overvejelser i Egmont.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen