search

Fyret for andres fejl

Bette de Fine Licht færdig efter 27 år i DR.AFKLAPSNING. Der var kort og kontant afregning ved kasse ét, da den tidligere Venstre-politiker Erling Tiedemann i slutningen af december offentliggjorde en skarp kritik af P1-programmet Orientering i Berlingske Tidende. Han klagede over, at den nyvalgte Pave Benedikt var citeret for noget, han ikke havde sagt. Og dokumenterede, at det havde taget ham mange breve og fem måneder at få DR til at rette fejlen.

Bette de Fine Licht færdig efter 27 år i DR.

AFKLAPSNING. Der var kort og kontant afregning ved kasse ét, da den tidligere Venstre-politiker Erling Tiedemann i slutningen af december offentliggjorde en skarp kritik af P1-programmet Orientering i Berlingske Tidende. Han klagede over, at den nyvalgte Pave Benedikt var citeret for noget, han ikke havde sagt. Og dokumenterede, at det havde taget ham mange breve og fem måneder at få DR til at rette fejlen.

Dagen efter gav nyhedsdirektør Lisbeth Knudsen i samme avis en uforbeholden undskyldning. Og samme dag afbrød DR samarbejdet med freelancejournalist Bette de Fine Licht, 70, der i næsten 30 år har dækket Italien for DR. Beslutningen har vakt ballade og vrede på Orienterings redaktion, hvor spørgsmålet blandt andet lyder: Var det den rigtige person, der blev straffet?

I august måned, mens nationen og alle danske medier diskuterede TV 2s falske historie om gangsterbanden Triple A, hørte Erling Tiedemann et DR-indslag om den nye pave i Orientering. Den danske katolik undrede sig over, at paven virkelig skulle have sagt, at det ikke er så vigtigt, om folk tror på Gud – bare de opfører sig ordentligt. Eller som det lød i Orienterings reportage fra Italien:

»Ikke-troende bør have en adfærd, som om de troede på Vorherre, for så kommer det hele af sig selv«.

Erling Tiedemann skrev i august til Orientering og bad om dokumentation. Han fik ikke noget svar. I september rykkede han og fik heller ikke nogen reaktion. På Orienterings redaktion opfattede man klagen som nørdet og prioriterede den ikke. Men Erling Tiedemann rykkede igen og truede med at foretage sig yderligere i sagen.

Herefter hørte han fra Orienterings udenlandsredaktør, Asger Røjle. 'Svaret' var en postadresse til magasinets mangeårige korrespondent i Italien, Bette de Fine Licht, der ikke har nogen e-mail. Så kunne Erling Tiedemann selv skrive og spørge.

Tiedemann var ikke tilfreds og skrev igen til Orientering og krævede dokumentation. Og sådan fortsatte det frem til jul. Summa summarum: Citatet er forkert, men Bette de Fine Licht troede i august, at det var rigtigt:

»Dengang var jeg ikke i tvivl. Ordene er igen og igen citeret i italiensk presse. Også af senatets formand, Marcella Pera, der bestrider landets næsthøjeste stilling. Alle hernede tror, at det er ægte, men nu har det kostet mig mit arbejde for DR,« siger Bette de Fine Licht til Journalisten.

Sagen var altså kendt i DR-systemet, da Erling Tiedemann 29. december skrev sin kritik i Berlingske Tidende. Fejlen var erkendt over for Tiedemann, der også havde fået en personlig beklagelse af Bette de Fine Licht.

Men da Tiedemanns kritik blev offentliggjort, reagerede DR omgående. Lisbeth Knudsen undskyldte, og redaktør Asger Røjle meddelte Bette de Fine Licht, at hun ikke mere skulle lave samfundsindslag for Orientering.

»Jeg blev ringet op klokken 20.30 om aftenen den 30. december, og Asger Røjle fortalte mig, at han påtog sig størstedelen af ansvaret for, at
Erling Tiedemann ikke havde fået noget hurtigt svar. Men for øvrigt skulle jeg ikke lave mere for dem. Det var slut. De indslag, der var produceret og lå på DRs lager, måtte heller ikke bringes.
Men han bedyrede, at der overhovedet ikke var sammenhæng mellem de to sager,« siger
hun.

Bette de Fine Licht oplyser, at det er eneste gang, der er blevet klaget over hendes arbejde.

Beslutningen vakte vrede blandt medarbejderne på Orientering. På den første arbejdsdag efter nytår skrev de til Lisbeth Knudsen:

»Forløbet af sagen får det til at se ud, som om en fejl kan give anledning til at sortliste en freelancer. Eller, endnu værre, at offentlig omtale, ja en enkelt kritisk kronik, kan føre til, at samarbejdet med en mangeårig freelancer indstilles. Det er uacceptabelt. Skal en kritisk røst i Berlingske Tidende afgøre, hvem der skal optræde i Orientering? Hvilken anden – troværdig – forklaring skal vi kunne præsentere de lyttere for, som i den kommende tid vil undre sig og spørge os, hvorfor de ikke længere hører Bette de Fine Licht i Orientering?«

Efterfølgende har DR via fax tilbudt sin medarbejder gennem 27 år en fratrædelsesordning på 30.000 kroner. Alternativt kunne hun fortsætte med at lave 'indslag af livsstilsagtigt, kulturelt indhold og ikke indslag, der har berøring med det politiske område'. Hun tog imod det første tilbud.

Siden Tiedemanns kronik har DR ikke haft en fast medarbejder i Italien. DRs tidligere mellemøst-korrespondent Ole Sippel, 64, starter i Rom til april.

»Jeg er 70 år gammel og vidste, det skulle slutte en dag. Men det her er uværdigt, og jeg er vred,« siger Bette de Line Licht.

 

At rette bager for smed

ANSVAR. »Jeg er ked af den måde, alt dette skete på. Og jeg beklager, at hun ikke fik et ordentligt varsel. Men vi havde på forhånd besluttet, at Ole Sippel skulle lave politiske reportager i Italien fra april, og så kom denne sag, der fremskyndede beslutningen omkring Bette de Fine Licht. Det har givet anledning til megen ballade og diskussion,« siger redaktør på Orientering Asger Røjle.

Han påtager sig personligt ansvaret for, at Erling
Tiedemann måtte vente i flere måneder på at få svar på sin kritik. Men indrømmer også, at det fik konsekvenser for DRs mangeårige freelancejournalist.

– Er det ikke at rette bager for smed, når hun skal straffes for en fejl, du erkender at have gjort?

»Nej, jeg har ikke meget at tilføje. Det er en dum sag,« siger Asger Røjle.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen