Fynske Medier skal spare 45,5 millioner

Fynske Medier, der er et fællesskab af Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis, skal spare 45,5 millioner kroner som følge af drastisk faldende annonceindtægter. Det kan føre til 18-19 afskedigelser på Fyens Stiftstidende. (Opdateret).

Fynske Medier, der er et fællesskab af Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis, skal spare 45,5 millioner kroner som følge af drastisk faldende annonceindtægter. Det kan føre til 18-19 afskedigelser på Fyens Stiftstidende. (Opdateret).

Spareplanen betyder, at Fyens Stiftstidende skal spare 10,2 millioner kroner, mens Fyns Amts Avis i Svendborg skal spare 4,7 millioner kroner og Fynske Medier skal spare 30,6 millioner kroner.

Ansvarshavende chefredaktør på Fyens Stiftstidende, Per Westergård, siger til Journalisten.dk, at den foreløbige melding til medarbejderne lyder på, at der kan komme på tale at afskedige 18-19 medarbejdere.

»Min opgave på Fyens Stiftstidende er at finde besparelser på 10,2 millioner kroner blandt de redaktionelle medarbejdere. Ved det stormøde, vi holdt i morges, nævnte jeg afskedigelser på 18-19 medarbejdere, men sagde også udtrykkeligt, at det tal kan vi få ned med fælles anstrengelser og kreativitet ved at se på andre sparemuligheder,« siger Per Westergård.

Fyens Stiftstidende har samlet 170 redaktionelle medarbejdere.

Få Fyns Amts Avis siger tillidsmand Erik Jørgensen, at besparelsen på 4,7 millioner kroner svarer til 8-9 stillinger, men at dette ikke betyder, at der i sidste ende afskediges så mange medarbejdere.

Ansvarshavende chefredaktør på Fyns Amts Avis, Jørgen Krebs, siger, at han ikke ønsker at kommentere det mulige antal afskedigelser i respekt for de kommende forhandlinger.

»Men der vil komme afskedigelser. Det er uundgåeligt,« siger Jørgen Krebs.

3 Kommentarer

Henrik Lind Jørgensen
16. MARTS 2009
Re: Fynske Medier skal spare 45,5 millioner

Jeg fortvivler ikke, Per Westergård. Blandt andet fordi jeg befinder mig langt fra den fynske medieverden (uden at jeg dog økonomisk befinder mig i en bedre medieverden, men det kender du nok alt for godt til.)

Jeg er dog lidt forundret over, at du ikke her på denne plads vil løfte sløret for den ambitiøse strategi- og udviklingsplan, der er vedtaget på Fyn. Men så må jeg sætte min lid til, at journalisten.dk eller Danske Dagblades Forenings nyhedsbrev tager emnet op på et senere tidspunkt.

De fleste mediehuse har ambitioner om at blive størst, bedst og så videre, og jeg erkender åbent, at jeg simpelthen ikke evner på egen hånd at gennemskue husenes muligheder for at blive det. Det er derfor, jeg så ofte - også før - har stillet spørgsmål. Af ren og skær interesse for branchen og faget. Beklageligvis kniber det tit med svarene - af konkurrence-mæssige årsager, naturligvis.

Og så er det, at jeg bliver overladt til oplagstallenes ubarmhjertige nedtur og en indre dialog om, hvad det egentlig er, folk vil have. Ud over, at det naturligvis skal være gratis.

Jeg er stadig fyldt med gejst, for det kan jo bruges i mange sammenhænge. Ja, og så er jeg i øvrigt taknemmelig over, at min overenskomst sikrer mig tre måneders forældreorlov på fuld løn. Tak for det DJ og DDF.

Jeg smutter tilbage til datteren. Jeg tror, der er sket en udvikling, der kræver en tur på puslebordet. ;-)

 

Per Westergård
14. MARTS 2009
Re: Fynske Medier skal spare 45,5 millioner

Fortvivl ikke, Henrik.

 Der skal fortsat ske stor medieudvikling på Fyn.

Jeg fortalte faktisk journalisten på journalisten.dk, at bestyrelsen i Fyens Stiftstidende A/S behandlede to store sager på sit møde torsdag. Den ene sag var en spareplan til den korte bane. Den anden sag var en ambitiøs strategi- og udviklingsplan til den lange bane.

Men journalisten synes åbenbart kun, at det er spareplaner, der er interessante.

vh Per

Henrik Lind Jørgensen
13. MARTS 2009
Re: Fynske Medier skal spare 45,5 millioner

Da den veltalende Per Westergård forlod Midtjyske Medier for efterhånden et par år siden, glædede han sig til - sagt meget diplomatisk, naturligvis - at komme til et sted, hvor der var penge til udvikling. Det var på Fyn. I hvert fald dengang. Forudså Per Westergård.

Nu bliver det så udvikling ved hjælp af "kloge besparelser", som han er citeret for, så besparelserne ikke går ud over annoncører eller læsere. Det lyder fornuftigt, men her fra min forældre-orlovs-stol, hvor jeg giver en smilende datter oste-madder, kan jeg efterhånden ikke overskue udviklingen.

Godt jeg ikke er chefredaktør i Odense, Århus eller København. Jeg kan da heldigvis passe børn, hvis - eller når - bladhusenes kloge besparelser ikke længere rækker.