Fyens.dk går for langt med valgbanner-udsalg

Fyens Stiftstidendes nyhedssite ligner et valgsite for Konservative, mener medieforsker. Han advarer mod massivt banner-udsalg til samme parti.

Fyens Stiftstidendes nyhedssite ligner et valgsite for Konservative, mener medieforsker. Han advarer mod massivt banner-udsalg til samme parti.

Ni store banner-annoncer samt en baggrund med logo. Så meget fylder Konservatives borgmesterkandidat, Jan Boye, på Fyens Stiftstidende hjemmeside Fyens.dk. Det går ud over mediets troværdighed, mener flere medieforskere.

»Som læser kan man da godt komme i tvivl, om man i virkeligheden er kommet ind hos den konservative pressetjeneste,« siger Mark Ørsten, studieleder på RUC's journalistuddannelse.

Han mener, den massive tilstedeværelse af valgannoncer for samme parti er problematisk.

»Det er usædvanligt med hele ni annoncer og en baggrund, og det er bestemt ikke vejen, man skal gå, hvis man vil bevare billedet af sig selv om et uafhængigt, objektivt medie,« siger han.

I Odense er valgkampen med de to Boye-kandidater – henholdsvis den konservative Jan Boye og Anker Boye fra Socialdemokratiet – intens, og det har fået Konservative til at kaste ekstra mange penge ind, blandt andet i webannonceringen.

»Partierne har fundet ud af, at der er meget trafik, og priserne er billige. Medierne har svært ved at sælge, så de tager imod med kyshånd. Men i det her tilfælde er man gået over grænsen for en fornuftig prioritering,« siger Mark Ørsten.

Han har svært ved at sætte en specifik grænse, men han nævner Pol.dk og Berlingske.dk, der tirsdag begge har to-tre annoncer for Socialdemokratiet som et fornuftigt omfang.

Lektor ved SDU Peter Bro synes også, Fyens.dk er gået for langt.

»Annoncer og indhold smelter ikke sammen, så formelt set er der ikke noget at komme efter. Men det er klart, når man ser på sitet, så fremstår det jo næsten som en fjendtlig overtagelse af hjemmesiden,« siger Peter Bro.

Han peger på, at massiv annoncering omkring indholdet faktisk kan indvirke på den måde, man læser de journalistiske tekster.

»Vi ved fra forskningen, at det påvirker læsningen, og det er noget, kommunikationsfolk og webannoncører spekulerer i. Traditionelt er vi jo et beskyttet samfund omkring politisk annoncering, men på internettet er der lidt mere lovløshed, og som journalistisk medie skal man være opmærksom på, at der er nogle, der spekulerer i det her. Så det er vigtigt, at de journalistiske redaktører forsøger at have hånd i hanke med annoncerne,« siger Peter Bro.

Journalisten.dk har forsøgt at få en kommentar fra Fyens.dk, men det har ikke været muligt at træffe ledende redaktionelle medarbejdere.

data_usage
chevron_left
chevron_right