Fuphistorie bragt i to aviser – finner lugtede lunten

Ekstra Bladet og en finsk avis bragte en artikel om en mand, der på grund af malaria undgik at komme med et fly, der styrtede ned. Men historien var løgn. En anden finsk avis researchede den ihjel. »Min datter er syg, og jeg prøvede at få pengene til hendes hospitalsregninger,« siger fupjournalisten (Opdateret 14.07)

Danske Ole Jacobsen har fået malaria og når ikke med et fly i Laos, hvor alle 44 passagerer ender med at dø, da flyet styrter ned.

Det var den historie, som den svenske freelancejournalist Jan Johansson havde held med at afsætte til Ekstra Bladet. Historien blev både bragt på tryk og på net.

Ekstra Bladet pillede den dog af hjemmesiden igen onsdag og skrev en ny artikel, hvor de fortæller læserne, at de er blevet narret.

Ekstra Bladet var langt fra de eneste, der blev tilbudt fuphistorien. Den finske avis Ilta-Sanomat fik også tilbuddet. Men avisen undersøgte sagen så grundigt, at den endte med at afvise historien.

I den finske version var den malariaramte kilde finske Jarmo Niskanen, ikke danske Ole Jacobsen. Men:

»Vi kunne ikke få mandens identitet bekræftet, så vi ville ikke bringe historien,« siger Jari Alenius, udlandsredaktør på Ilta-Sanomat. Han fortæller, at han tog kontakt til Ekstra Bladet onsdag, da han fandt ud af, at historien var fup.

Rod i svindelnummeret

Det, der fældede freelancejournalisten bag historien Jan Johansson, var en fejl med navnene.

»Han sagde, at han ville sende et billede af Jarmo Niskanen. Vi fik et billede, hvor man ikke kunne se hans ansigt ordentligt. Og så sagde han, at han ville sende flybilletten, der skulle bevise, at han havde en plads på det fly, der forulykkede. Jeg blev bare lidt forvirret, da han så sendte en billet til en fyr, der hedder Ole Jacobsen,« siger Jari Alenius.

Det i sig selv fik ham dog ikke til at tro, at det var fup.

»Jan Johansson forklarede, at Jarmo Niskanen havde en rejsekammerat, der var svensk og hed Ole Jacobsen. På det her tidspunkt fattede jeg ikke mistanke. Jan Johansson virkede meget troværdig i telefonen,« siger Jari Alenius.

Finsk avis hoppede også på historien

Samme opfattelse havde Sofia Holmlund, der er vikarierende nyhedschef på finske Hufvudstadsbladet.

De hoppede ligesom Ekstra Bladet også på fuphistorien og bragte den i deres printavis.

»Jan Johansson virkede ret troværdig. Han sendte en kopi af Jarmo Niskanens flybillet. Den samme slags, som han sendte til Ekstra Bladet, men som bare havde Ole Jacobsens navn på,« siger hun.

Da Hufvudstadsbladet bragte historien tirsdag, ærgrede Jari Alenius sig. Han var stadig ved at tjekke historien.

»Jeg tænkte: Øv, nu kom de først. Men vi havde stadig ikke fået bekræftet identiteten på manden,« siger han.

»Stresset over en anden historie«

I en e-mail til journalisten Jan Johansson bad Jari Alenius om at tale med kilden Jarmo Niskanen. Men det var ikke muligt, skrev Jan Johansson.

Han gav denne forklaring:

»Jeg er meget stresset, fordi jeg arbejder på en anden historie med en tæt deadline. Ifølge personalet på hospitalet er han (Jarmo Niskanen, red.) ikke til at kontakte i øjeblikket, så enten venter vi på at han “kommer tilbage” eller også dropper vi historien. Som jeg sagde før, så gør jeg ikke det her for pengenes skyld, men fordi det er en god historie. Det er derfor, jeg kun vil have 1.000 svenske kroner,« skrev Jan Johansson.

Men det var Jari Alenius ikke tilfreds med. Derfor satte han tirsdag to journalister til at finde ud af, hvem Jarmo Niskanen er.

»Der findes bare ikke ret mange, der hedder det. Vi fandt en, der kunne matche beskrivelsen af Jarmo Niskanen, men han boede i Sverige. Vi ringede til hans mor, men hun sagde, at Jarmo ikke var i Asien,” siger Jari Alenius.

Gennembruddet kom, da en af journalisterne på Ilta-Sanomat kom i tanke om Jarmo Niskanens svenske ven Ole Jacobsen. Hun prøvede at google navnet – og kunne nu se, at den helt enestående historie også fandtes i en dansk version.

»Og så fandt vi sent om aftenen tirsdag Ekstra Bladets historie. Jeg kontaktede dem onsdag morgen og fortalte dem historien,« siger Jari Alenius, der er glad for, at Ilta-Sanomat ikke faldt i.

»Vi fejrede det lidt, for det bekræftede os i, at vores proces er god. Det var åbenlyst, at vi skulle bekræfte identiteten på denne mand,« siger han.

»Men jeg må indrømme, at Jan Johansson var klog. Han virkede god nok. Jeg var ikke mistænksom, da jeg talte i telefon med ham,« siger han.

Jan Johansson: Jeg har det dårligt med det

Da Journalisten konfronterer den svenske freelancejournalist Jan Johansson, der står bag historien, erkender han, at den var rent fup.

Han fortæller, at hans familie er i alvorlige pengeproblemer, og derfor så han artiklerne som en mulighed for at lave hurtige penge.

»Det er et svindelnummer. Min datter er syg, og jeg prøvede at få pengene til hendes hospitalsregninger,« siger Jan Johansson.

Han siger, at han har det dårligt med fupnummeret og erkender, at hans troværdighed som journalist er knækket.

»Og jeg ved ikke, om jeg opnår en form for troværdighed igen,« siger han.

Ekstra Bladets nyhedschef Mette Fleckner siger til Journalisten, at avisen ikke har yderligere at tilføje.

Opdateret 14.07: Ekstra Bladets nyhedschef Mette Fleckner har oplyst Journalisten, at Ekstra Bladet ikke har yderligere at tilføje.