search

Frygt for Monty fører til frasalg af avis

Den succesrige norske avis Morgenbladet var for få dage siden på nippet til at få britiske Mecom som delejer. Men frygten for at blive en del af David Montgomerys mediekonglomerat fik bladets øvrige ejere til at gribe ind. 

Den succesrige norske avis Morgenbladet var for få dage siden på nippet til at få britiske Mecom som delejer. Men frygten for at blive en del af David Montgomerys mediekonglomerat fik bladets øvrige ejere til at gribe ind. 

Morgenbladet – der er en uafhængig ugeavis med vægt på kultur, politik og forskning – har hidtil været ejet af stiftelsen Fritt Ord, selskabet Forlagskonsult, nogle mindre aktionærer samt mediehuset Dagsavisen AS. Sidstnævnte har i de seneste måneder forhandlet med det Mecom-ejede Edda Media om et salg af Dagsavisens samtlige mediebesiddelser til Edda Media.

Var det sket, ville David Montgomery også få en ejerandel i Morgenbladet, hvilket de øvrige ejere af Morgenbladet ikke kunne acceptere.

»Det kan vi slet og ret ikke godtage,« siger direktør i Forlagskonsult Bjørn Smith-Simonsen til norske Klassekampen.

Derfor er det foreløbig endt med, at Forlagtskonsult og Fritt Ord har udnyttet en forkøbsaftale og erhvervet den sidste tredjedel af Morgenbladet fra Dagsavisen for dermed at hindre David Montgomery i at få en ejerandel i Morgenbladet.

»Der ligger ingen kritik af Dagsavisen i det. De har gjort en fantastisk indsats for at bygge Morgenbladet op, men de har bare deres problemer,« udtaler Smith-Simonsen. 

Hvor meget Dagsavisen har fået for sin andel, har hidtil været hemmeligt, men det norske Journalisten.dk skriver, at prisen endte på 3,6 mio. norske kroner, og at Morgenbladets værdi er sat til godt 11 mio. norske kr.

Da David Montgomery i efteråret 2006 opkøbte mediedivisionen i norske Orkla Media  – herunder også Det Berlingske Officin – skabte det i øvrigt stor frygt for drastiske nedskæringer, som siden viste sig at være velbegrundet. Kort tid efter var Mecom klar med den første runde af såkaldte "intelligente besparelser".

For norske Morgenbladet var der derfor ikke det store perspektiv i at blive en del af Montgomerys konglomerat, der lige nu kæmper med kæmpe kursfald. Morgenbladet er desuden en kulturavis, som ikke er sat i verden for profittens skyld, hvorfor Mecoms krav om stadig større overskudsgrad blot ville være stik imod ugeavisens natur.

Dertil kommer, at Morgenbladet rent faktisk er en stor succes:

Da Dagsavisen samt Forlagskonsult og Fritt Ord overtog Morgenbladet 2003, havde avisen et oplag på ca. 8.000. I 2006 var tallet oppe på 15.720. Og i starten af januar i år lå antallet af solgte eksemplarer af Morgenbladet på over 20.000, ifølge Kampanje

En anden pointe, som fik folkene bag Morgenbladet til at stejle, er, at Mecom og David Montgomery i øvrigt i forvejen har gjort et stort indhug i de norske dagbladskoncerner, hvilket har skabt ekstra skepsis over for yderligere overtagelser. Mecom har til gengæld en interesse i at overtage Dagsavisen, som er landsdækkende, modsat de øvrige af koncernens mediebesiddelser i Norge.

Morgenbladet er nu på jagt efter en ny tredje medejer af avisen – gerne en partner med medieindsigt.

David Montgomery, som i øvrigt i sidste uge blev kåret som Danmarks mest magtfulde medieperson, fastholder interessen for et køb af Dagsavisen via Edda Media. Men her i eftermiddag signalerede Dagsavisen, at man ikke længere har så akut behov for at få nye ejere.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen