search

Frihed til fælles

Flere og flere mediefolk siger farvel til chefen - og goddag til kunderne. De bliver selvstændige og går freelance. Journalisten har opsøgt tre kontorfællesskaber, hvor opgaverne og værdierne er vidt forskellige.

Flere og flere mediefolk siger farvel til chefen – og goddag til kunderne. De bliver selvstændige og går freelance. Journalisten har opsøgt tre kontorfællesskaber, hvor opgaverne og værdierne er vidt forskellige.

Surferne
Cold Hawaii Starfish i Klitmøller

Hvad er jeres kerneværdier?
»Frem for alt åbenhed og professionalisme. Vi er desuden lidt idealistiske; vi vil nemlig gerne have flere til Klitmøller på sigt. Vi vil gerne have, at folk finder ud af, at det der med at bo i Klitmøller, der kan sgu godt lade sig gøre.«

Hvordan bruger I hinanden?
»Vi har altid ørerne åbne, og vi er hinandens sælgere. Hvis man støder ind i nogen, der har brug for et stykke arbejde, så skynder man sig at anbefale de andre.«

Arbejder I mest selvstændigt eller som teams?
»Vi arbejder mest selvstændigt. Men vi deler også en række opgaver. I procent er det vel omkring 75-25.«

Hvad tjener I?
»Vi tjener nok til at bygge nye huse. Og der er ikke nogen, der tuder.«

Hippierne
IdéRiget i Aarhus

Hvad er jeres kerneværdier?
»Vi bruger bæredygtighed til at skabe innovation og udvikling. Det er en slags dogme. Et dogme, der udvikler forretningen i samspil med det sociale.«

Hvordan bruger I hinanden?
»På kryds og tværs, men typisk i samspil med bæredygtighed. De nye forsøger at præge deres virksomhed i bæredygtig retning, fordi de kan se, at det er den vej, det går.«

Arbejder I mest selvstændigt eller i teams?
»Vi arbejder rigtig meget i teams og ser en stor styrke i vores fælles intelligens. Vi sidder blandt folk med en masse kompetencer. Det trækker vi på.«

Hvad tjener I?
»Det er forskelligt. Men ikke meget mere end vores elever her i opstartsfasen.«

Byrotterne
City Pressekontor og Deadline Press i København

Hvad er jeres kerneværdier?
»Struktur, engagement og professionalisme. Der er ikke ret meget, der får lov at flagre.
Vi snakker åbent og ærligt om problemer, når de opstår. Og vi har sund økonomi.«

Hvordan bruger I hinanden?
»Til sparring og forskellige projekter, når det kan betale sig.«

Arbejder I mest selvstændigt eller som teams?
»Klart mest selvstændigt, men også i teams. Der går ikke én dag uden faglig sparring, og vi laver mange projekter på kryds og tværs.«

Hvad tjener I?
»Det kan svinge med flere hundrede tusinde kroner om året. Det kommer an på, om det mest har været kommunikationsrådgivning, traditionel journalistik eller korrekturlæsning.«

Dansk Journalistforbund
har godt 2.500 registrerede freelancere – svarende til 17 procent af medlemmerne. Tallet er steget støt i årevis. Over 3.500 medlemmer er tilknyttet freelancenetværk som FreelanceGruppen og Kommunikationsgruppen.

• Klaus Mogensen, Institut for Fremtidsforskning i København, forklarer, at væksten i journalistiske freelancere passer fint med udviklingen i andre brancher. »Det er ikke længere nødvendigt, at man rent fysisk sidder på en arbejdsplads, og det er nemt og hurtigt at udvide sit netværk over nettet.«

• Iben Danielsen, formand for FreelanceGruppen: »Flere akademikere prøver kræfter med freelancejobbet. De er kompetente og har ofte et fagområde med sig som et godt udgangspunkt for freelancearbejdet. Men de mangler netværk.«

Freelancerne i DJ mødes 11. november til FreelanceForum i Dansk Design Center.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen